Obsah na weby, newslettery, příspěvky na sítě, články nebo slogany. Směsice různých druhů textů, se kterými se každý copywriter pravidelně potkává. Byly doby, kdy jsme museli psát veškerý obsah slovo od slova sami. Díky ChatGPT, případně jiným AI nástrojům, si ale můžeme vydatně ulehčovat práci.
Někdy ChatGPT pomůže více, někdy méně
Osobně si myslím, že ještě nenastala doba, kdy by AI definitivně nahradila ruku zkušených copywriterů. Jsou samozřejmě typy textů, kdy může AI napsat skoro celý text bez výraznějších zásahů, např. nějaký obecný lifestylový obsah, příspěvek na sítě, případně sadu textací pro PPC kampaně. V tom případě ušetří hromadu práce.
Nicméně například v Taste tvoříme dost specifické texty. Píšeme je na míru konkrétnímu produktu, s konkrétními znalostmi a se specifickou tonalitou. Naprostou většinu obsahu tedy stále tvoříme sami. Ale i tak je síla ChatGPT při každé práci znát.
Třeba jako v následujících 6 případech, které pravidelně využívám.
#1 Shrnutí textů
ChatGPT má neuvěřitelnou moc v souhrnech či rešerších. Právě zvýraznění stěžejních informací z poskytnutých podkladů považuju za jeden z největších benefitů umělé inteligence pro copywritery. Už totiž nemusím pročítat několikastránkové materiály a složitě si vypisovat všechny „highlighty“. ChatGPT mi je během pár sekund přehledně shrne do několika odrážek. S nimi pak následně mohu začít okamžitě pracovat.
Píšu tedy krátké zadání a vkládám celý tento článek (na obrázku celý článek samozřejmě není):
A zde je výsledek:
#2 Návrhy nadpisů
Běžně se mi přihodí, že mám dopsaný článek nebo newsletter, ale na tom nejdůležitějším se zaseknu. Točím se v bludném kruhu a nedokážu vymyslet originální titulek nebo chytlavý předmět. Ale s AI je to opět otázka pár sekund. Celý text zkopíruju do ChatGPT a nechám si vyhodit seznam 10, 20 nebo klidně 50 různých návrhů. Většina z nich nebude dokonalých, ale vždycky v nich najdu nejrůznější inspiraci, se kterou se mi pak rychle rozsvítí.
#3 Doplňování slov nebo dokončování vět
Tohle se mi stává poměrně často. Nedokážu dokončit rozpracovanou větu nebo mi chybí jen jedno slovíčko na to, abych mohl psát dál. V takovém případě opět nastupuje umělá inteligence. Vložím danou větu do ChatGPT a požádám AI, aby mi navrhla řešení. Voilà, za chvíli se na mě sype nepřeberné množství návrhů. Nad čím bych se jindy trápil dlouhé minuty, je…
#4 Vyhledávání synonym
Synonyma jsou denním artiklem všech copywriterů. Dosud jsme je mohli mít pouze v hlavě nebo v Googlu. Teď tady ale máme na synonyma mnohem lepší neuronovou síť – umělou inteligenci. Nejenže je oproti lidskému mozku výrazně rychlejší, ale navíc má oproti Googlu i mnohem širší záběr. Do návrhů totiž zahrnuje i slova, která nejsou čistými synonymy hledaného výrazu. Naprosto perfektní!
#5 Vyhledávání emoji
Text, emoji. Emoji, text. Některé texty si lze dneska jen těžko představit bez přidaných miniobrázků. Jsou jich plné příspěvky, newslettery, ale i blogové články. Emoji krásně dokreslují napsané informace, dávají jim emoce, výraz, drive, případně vtip i nadsázku. Ale někdy je to peklo! 🥵 Najít tu správnou emoji, která „dobarví“ kontext a zaujme pozornost čtenáře. A proto je tu opět ChatGPT. Stačí do chatu napsat slovo emoji plus zadat do uvozovek dané slovo nebo klidně celou větu. Výsledek je seznam emoji, které s kontextem jakkoliv souvisí. Ušetřeno 5 minut hledání!
PS: Víte, co výraz emoji vlastně znamená a kde má původ? Slovo emoji vychází z japonských slov 絵 [e], které znamená obrázek, a 文字 [modži], které znamená znak. Tedy doslova „obrázkový znak“.
#6 Přidání chybějících myšlenek
OK, text je hotový! Ale nezapomněl jsem na něco? Opravdu jsem daný problém vysvětlil ze všech různých úhlů pohledu nebo zmínil všechny praktické informace? Odpověď mi najde AI. Jdu tedy do ChatGPT, vložím opět celý článek do chatu a zeptám se umělé inteligence, jestli jsem k danému tématu nezapomněl na žádnou důležitou informaci.
Píšu krátké zadání a opět vkládám celý článek:
Návrhy na další myšlenky a informace jsou zde:
Tak snad někdy příště. 🤞
Silné ChatGPT v maličkostech
Možná vás svádí představa, že veškerou pisatelskou práci za vás odvede umělá inteligence. Jenže taková představa se (zatím) jen málokdy bezvýhrad vyplní. Práce s ChatGPT předně není triviální věc. A poznat dobře napsaný reklamní nebo informační text, který splňuje určitou kvalitu a cíle, už vůbec ne.
Ale vývoj ChatGPT pokračuje neskutečným tempem a kdo ví, co bude za rok. Třeba opravdu pověsím své copyřemeslo na hřebík. V tuto chvíli mi AI vydatně pomáhá hlavně v maličkostech – tu mi udělá rešerši, tu dokončí větu, tu přidá myšlenky. Je to nástroj jako každý jiný a je zcela bez debaty, že pro každého copywritera by měl být v současnosti must-have.
A příště dáme nějaké praktické tipy použití AI třeba v ideamakingu. 🧠