Sama se rozhodně řadím mezi konzervativce, co se nových revolučních řešení a automatizace týká. V práci, a v linkbuildingu obzvlášť. Mám ráda starou dobrou ruční práci a používání selského rozumu. Nicméně, online svět jde pořád dopředu. Kdo se v něm chce orientovat a udržet, musí držet krok s dobou. A tak i já jsem (jen s krajním odporem) přivítala nového pomocníka, AI.
Když jsem přemýšlela, jak půjde využít ChatGPT v linkbuildingu, byla jsem trochu skeptická. Ukázalo se ale, že využití může být široké. Hlavně proto, že linkbuilding je činnost, která zahrnuje řadu různých aktivit – hledání, vymýšlení, domlouvání, jednání, psaní, kontrolování, počítání, plánování a další. Přitom s řadou dílčích aktivit si ChatGPT poradí hravě.
Platí samozřejmě, že ChatGPT nemůže plně nahradit linkbuildera a jeho práci. Platí také to, že ne vždy a za každou cenu, se AI nástroje vyplatí používat. Zkrátka ten můj oblíbený selský rozum a ruční práce budou stále potřeba. Pojďme se ale už konkrétně podívat na výhody a nevýhody využití ChatGPT v linkbuildingu.
Výhody
- ušetření času při dohledávání informací, tvorbě obsahu, třídění dat
- nové nápady při tvůrčí krizi
- poskytnutí informací o tématech, které neznáme
- ušetření nákladů tím, že zrychlíme procesy a aktivity
Nevýhody
- ChatGPT si vymýšlí a je potřeba ověřovat fakta
- vygenerované texty je potřeba kontrolovat a upravovat stylisticky i gramaticky
- pro český trh nefunguje ideálně (např. při návrhu domén pro linkbuilding)
- zkušený linkbuilder udělá leccos rychleji a kvalitněji v jiném nástroji, než s chatbotem
- pravděpodobně nedostanete žádné unikátní a opravdu originální nápady, které jsou v linkbuildingu žádoucí
Doporučuji každému vyzkoušet různé funkce, a následně vyhodnotit, zda jsou pro konkrétně řešený případ opravdu přínosem. Každý má jiné schopnosti a dovednosti. Někdo z fleku napíše kvalitní článek, ale nedá dohromady email pro spolupráci. Jiný se vyzná v datech a excelových tabulkách, ale vymyslet krátký nadpis článku je pro něj úkol za trest. A přesně o tom to podle mě je, nechat si od AI pomoci tam, kde víme, že jsme slabší.
12 využití ChatGPT pro linkbuilding
Využití je samozřejmě mnohem více, ale já vybrala 12 příkladů, které mi přijdou praktické a mohou pomoci i ostatním. Obecně platí, že čím konkrétnější prompt zadáte, tím lepší odpověď dostanete. Využijte také doptávání, zpřesňování, vylepšování, nespokojte se s první odpovědí.
Návrhy témat a tematických okruhů
Fajn funkce, pokud vám nejde úplně o pokrytí nejhledanějších dotazů, ale o inspiraci např. pro články na externích webech nebo o PR témata.
Můžete se zeptat také na tematické okruhy, s cílem podle nich dále hledat weby pro spolupráci v linkbuildingu.
Nápady na zajímavý a originální obsah na web
AI nevymyslí nic převratně originálního, za skutečně výjimečnými nápady stojí podle mě vždycky člověk. Ale může vás inspirovat a navést správným směrem.
Návrhy webů pro spolupráci
Zkušený linkbuilder tuhle funkci asi nevyužije, protože české obsahové weby na nejrůznější témata vysype z rukávu raz dva, případně na pár kliků vytáhne z Ahrefs. Nicméně jako inspirace, proč ne. Navržené weby je samozřejmě nutné dále podrobit analýze, zda jsou dostatečně kvalitní a vhodné pro spolupráci.
Dohledání influencerů z daného oboru
Pokud denně nesjíždíte sociální sítě a nemáte v oboru přehled, může vám ChatGPT poradit, s jakými influencery navázat spolupráci. Přemýšlejte o takové spolupráci i za hranicemi sociálních sítí. Řada influencerů má ještě k profilům i webové stránky nebo blog. Nebo můžete spojení s vaší značkou využít dále v PR aktivitách nebo na vašem vlastním webu a přitáhnout tak díky slavnému jménu další pozornost.
Definování cílových skupin
Funguje velmi dobře jako základ pro vaše další přemýšlení nebo brainstorming.
Nalezení kontaktů na provozovatele webu
Znáte to, někdy na webu správný kontakt ne a ne najít. Zkusila jsem ChatGPT v několika případech. Ale tam, kde jsem sama nedohledala kontakt ani na webu, ani na sociálních sítích ani jinde na internetu, si ani ChatGPT neporadil.
Rozšíření textu při vkládání odkazů
Tuto službičku využijete například při výměnách odkazů, když potřebujete přirozeně rozšířit text pro doplnění odkazu a zrovna nejste v kreativním módu.
Na mě je výstup z ChatGPT trochu moc bla-bla-bla, ale první část návrhu je určitě použitelná.
Tvorba textů, osnov, výcuců
Osobně využívám často a ráda, protože situací, kdy potřebuji něco načrtnout, strukturovat nebo sesumírovat je poměrně hodně. Podle navržené osnovy článku může dále pokračovat lidský copywriter. Nebo v rámci dalšího promptu (po vašem schválení nebo revizi osnovy) ChatGPT.
Příprava personifikovaných šablon mailů
Pokud děláte linkbuiling, víte, že je to hodně o komunikaci. Nejčastěji emailové. Existují nástroje, které vám s tím dost pomohou (Notion, Pitchbox a další). A pomoci vám může i ChatGPT třeba s formulací oslovovacích, nebo folow-up mailů. Vytvořit si tak můžete šablony na míru jakékoliv situaci. Ale čtěte to po chatbotovi, než to odešlete. Pozorně.
Využít můžete samozřejmě různých nálad a tonalit, od med kolem pusy mazající, až po výhružný.
Dohledání zajímavostí, eventů a akcí
Kdo je líný podobné informace googlovat, může si je vychatbotovat. Bude to rychlejší, ale o to méně spolehlivé. Dejte pozor, jaký model ChatGPT používáte. Problémy paradoxně může mít ChatGPT-4 s připojením na web, kdežto klasický model odpoví docela obstojně bez browser módu.
Návody na používání nástrojů
Nevíte, jak funguje něco v konkrétním nástroji? Nebo nevíte, jaký nástroj použít, abyste se co nejefektivněji dostali k cíli? Pokud vedle sebe nemáte chytřejšího kamaráda, zeptejte se ChatGPT. Ve vteřině vám připraví jednoduchý návod. Přiznávám, že občas využívám pro věčně zapomínané funkce v Excelu.
Popisy a definice
Pokud potřebujete v pár větách popsat odborný pojem, vaši firmu, nebo připravit pro klienta seznam webů s popisem, čím se zabývají, zapomeňte na ruční otročinu. Tohle je přesně úkol pro umělou inteligenci, na kterém by neměla nic moc zkazit.
Závěr je tedy jasný, neexistuje snad jediná oblast online marketingu, kde by ChatGPT nenašel využití. Mnou 12 zmíněných modelových situací je jen zlomek toho, s čím dokáže pomoci. A samozřejmě na poli AI není ChatGPT jediný, který můžete v linkbuildingu využít. Naopak, existují nástroje, které jsou přímo určené pro oblast linkbuildingu. Většinou ale zatím nefungují ideálně v českém prostředí a také jsou často dost drahé. Takže o tom třeba v dalším článku.
Moje rada na závěr zní: Buďte nohama na zemi, kontrolujte, nezanevřete na klasickou práci hlavou a rukama a věřte, že John Conner jednou přijde a zachrání nás.
Věděli jste, že tohle je už 13. článek ze série
AI Inside Out? Přečtěte si i ostatní:
- AI Inside Out #1: Jak hledat klíčová slova pomocí AI
- AI Inside Out #2: Umělá inteligence pohledem grafika
- AI Inside Out #3: AI jako pomocník při reportu
- AI Inside Out #4: Jak AI analytikům usnadňuje práci
- AI Inside Out #5: ChatGPT-3.5 vs. ChatGPT-4. Má ještě smysl používat starší model?
- AI Inside Out #6: Je umělá inteligence zkáza fotografů?
- AI Inside Out #7: Poznejte cílové skupiny s AI
- AI Inside Out #8: Vliv AI na Business Intelligence a Data-driven marketing
- AI Inside Out #9: Využijte připojení ChatGPT k internetu
- AI Inside Out #10: Photoshop Beta neboli vše, o čem jste kdy snili
- AI Inside Out #11: Budoucnost reklamy je v personalizaci a AI
- AI Inside Out #12: Analýza dat pomocí ChatGPT i pro začátečníky