Broadová shoda klíčových slov v Google Ads se stále více zlepšuje. A jsem si jistý, že vyhledávací dotazy v Google Ads pravidelně optimalizujete. Možná jste už ale také přemýšleli o tom, zda si při této optimalizaci neulehčit práci v ChatGPT. Zvláště u rozsáhlejších účtů totiž může být ruční optimalizace dost časově náročná.
Vyzkoušeli jsme to za vás a níže si můžete přečíst výsledek!
Příprava správných dat
Po spuštění kampaně musíte vždy určitý čas počkat, na jaké vyhledávací dotazy se kampaň začne zobrazovat. Teprve poté nastává okamžik, kdy můžete kampaň vyhodnotit. V tuto chvíli velmi záleží na účelu, za kterým jste kampaň nastavovali.
Účelů může být mnoho, například chcete dynamickými kampaněmi ve vyhledávání podporovat kvalitně zpracovaný blog klienta. Cílem kampaně je přivádět na web nové uživatele v rámci akvizice, abyste jim pomohli vyřešit jejich problém a vytvořili u nich pozitivní asociaci ke značce. V tomto případě se budete soustředit na CTR a na CPC pro vytěžení maximálního potenciálu rozpočtu. V GA4 se také podíváte, které url u relace této kampaně měly vyšší dobu strávenou na stránce v závislosti na délkách článků.
Dalším účelem kampaní může být výkon, u kterého vás zajímají nákupy nebo poptávky. V tomto případě se můžete soustředit na cenu za konverzi, konverzní poměr, počet konverzí a také na CPC. Doporučuji sledovat také metriky, jako jsou cena, zobrazení, kliknutí a procentuální zobrazení nahoře i zcela nahoře.
Jakmile tedy znáte účel a víte, které metriky jsou pro vás relevantní, můžete si je připravit do jednotlivých sloupců. Tato data si poté stáhnete do CSV souboru, které následně vložíte do ChatGPT.
Vkládání dat do ChatGPT
Ještě než se pustíte do vkládání souborů a dat do ChatGPT, raději to „napíšu“ nahlas. Vždy dbejte na to, aby ChatGPT nepracoval s citlivými daty, které by mohl náhodou sdílet s ostatními. Doporučuji deaktivovat funkci Chat history & training a vkládat pouze obecná data bez konkrétních termínů a názvů značek. U brandové kampaně ve vyhledávání ale optimalizovat vyhledávací dotazy nemusíte nebo to minimálně není tak náročné. V ostatních kampaní byste je měli mít vyloučené.
Vedle potřebných dat musíte do ChatGPT vložit také kvalitní prompt. Můžete použít například následující:
Optimalizuji vyhledávací dotazy u kampaně ve vyhledávání v Google Ads pro eshop, který prodává LED osvětlení.
Cílem je provést hloubkovou analýzu těchto vyhledávacích dotazů pro zvýšení výkonu dané kampaně.
Vytvoř mi z uvedených 626 vyhledávacích dotazů seznam, který bude obsahovat alespoň 40 vyhledávacích dotazů, které bys navrhnul ke zvážení na vyloučení z kampaně. Ať již z důvodu nízké relevance nebo podle výkonů daných vyhledávacích dotazů.
Jsi seniorní PPC specialista.
Vytvoř seznam klíčových slov k vyloučení a uveď důvody k vyloučení. Při výběru zohledni všechny uvedené metriky u všech vyhledávacích dotazů.
Na začátku jsem se při stažení CSV souboru z Google Ads a nahrání do ChatGPT potýkal s problémy přečtení dat. Tyto problémy jsem ale vyřešil tak, že si data nejprve nasázím do Google Sheetu a následně je z Google Sheetu stahuju jako CSV soubor. Teprve tento soubor pak vkládám do ChatGPT. Také doporučuji odebrat souhrny na posledních řádcích reportu, které obsahují „–„.
Po úspěšném nahrání souborů se ChatGPT velmi rychle zorientuje v datech i samotném zadání.
Výstupy ale zpočátku nebyly dobré. Pustil jsem se tedy s ChatGPT do diskuze, úprav promptu a ladění vstupních dat. Prompt se postupně rozrostl o podněty, které jsem z této diskuze získával. Finální výsledek promptu vidíte právě výše.
Hlavním problémem bylo získat více klíčových slov, protože mi ChatGPT často nabízel pouze velmi málo návrhů v řádku jednotek vyhledávacích dotazů. Objem vstupních dat jsem nakonec snížil z několika tisíc na několik stovek, a to pouze na klíčová slova, na která směřovaly finanční prostředky.
(Ne)optimalizace s ChatGPT
Tak co myslíte? Získal jsem nakonec od ChatGPT seznam vyhledávacích dotazů, s kterým bych byl 100% spokojený a všechny vyhledávací dotazy bych rovnou vyloučil? Bohužel nikoliv! Dostal jsem sice velice rychle pár opravdu nerelevantních klíčových slov, ale ChatGPT celý dokument pravděpodobně neprocházel.
Po dalších pokynech jsem vždy ještě získal pouze několik klíčových slov, které navrhl vyloučit. Ale navzdory zadání seznam nikdy nepřesáhl 20 vyhledávacích dotazů. Často se navíc jednalo o velmi relevantní vyhledávací dotazy.
Tato důležitá rozhodnutí o vyloučení vyhledávacích dotazů za mě není vhodné svěřovat umělé inteligenci. Vyhledávací dotazy rozhodují o výsledku kampaně a musíte jim zkrátka věnovat náležitou osobní péči.
ChatGPT je skvělý idea maker. Pokud ale má pracovat s daty naprosto exaktně, úplně se na něj spolehnout nedá. Výsledek může být vždy nějakým způsobem nepřesný, a to alespoň za mě nemohu tolerovat. Lepším nástrojem pro tuto práci jsou Excel nebo Google Sheets.
Rozumím, tento článek o AI asi není nejlepší inspirací, nebo snad máte s tímto „use casem“ lepší zkušenost? Určitě mi napište na LinkedIn!