Magazín ze světa digitálního marketingu
Pozadí vlevo Pozadí vpravo

AI Inside Out #25: Jak využít funkci Advanced Data Analysis v SEO

David Bureš
David Bureš
3. 10. 2023

ChatGPT prošlo od svého zpřístupnění široké veřejnosti raketovým vývojem. Vyšla nová generace GPT-4, rychle se rozšiřuje nabídka plug-inů s novými funkcemi nebo se představila verze Enterprise speciálně upravená pro firmy.

Jednou z důležitých novinek je také funkce Code Interpreter, od září 2023 nově nazývaná Advanced Data Analysis. U nás v Tastu jsme si jí docela oblíbili a v tomto článku vám ukážeme, jak ji můžete v oblasti SEO prakticky využít.

Co to je Advanced Data Analysis?

Code Interpreter neboli Advanced Data Analysis vám umožňuje nahrávat do ChatGPT vybrané typy souborů, který chatbot může dále analyzovat. Mimo jiné jde o .csv a .xlsx soubory, textové soubory nebo uložené HTML soubory. Zároveň umí psát a analyzovat Python kód.

Funkce je dostupná pro uživatele placené verze ChatGPT Plus. Stačí ji povolit skrze nastavení v levém panelu:

Advanced Data Analytics - Spuštění

Advanced Data Analysis – Spuštění

V novém chatu ji pak už jen zapnete, podobně jako přepínáte mezi plug-iny:

Advanced Data Analytics - Zapnutí

Advanced Data Analysis – Zapnutí

K nahrávání souborů slouží tlačítko plus v levé části příkazového řádku. Sem budete také zadávat příkazy chatbotovi:

Advanced Data Analytics - Nahrání souboru

Advanced Data Analysis – Nahrání souboru

 

Dávejte si ale pozor na citlivé dokumenty. Rozhodně byste do ChatGPT neměli nahrávat všechny soubory. Je zde totiž riziko, že by mohly uniknout na veřejnost. A to nechcete!

Jak Advanced Data Analysis používat?

GPT-4 dnes většinou chápe zadání mnohem lépe než dřívější „třiapůlka“, a to i bez detailního kontextu. To samé platí také pro funkci Advanced Data Analysis! Poměrně snadno pochopí obsah tabulky a porozumí tomu, co jednotlivé sloupce znamenají. Přesto musíte i s touto funkcí umět správně promptovat a napsat co nejkonkrétnější zadání. Jen tak se dočkáte kvalitního výstupu.

Například pokud pracujete s Analýzou klíčových slov, měli byste o tom ChatGPT informovat. Podobně pokud nahráváte seznam URL se statusem 404, jasně chatbotovi vysvětlete, co s daným seznamem má dělat.

ChatGPT vás pak během načítání souboru informuje o jednotlivých krocích, které provádí. Konkrétně třeba upozorní, že nemůže soubor načíst a že to zkouší jiným způsobem, nebo vysvětlí, jak chápe jednotlivé sloupce v tabulce. Šikovný!

3 praktické tipy pro SEO specialisty

1. Zrychlete návrhy nového obsahu

ChatGPT nám už pár měsíc dokazuje, že je skvělý pomocník při brainstormingu, třeba při návrhu nových témat ke zpracování. Díky funkci Advanced Data Analysis navíc můžete tyto schopnosti rozšířit také o data k jednotlivým klíčovým slovům, získaných např. v Ahrefs nebo Marketing Mineru.

Zkrátka nahrajete seznam klíčových slov i se souvisejícími daty a necháte ChatGPT vytvořit návrh článků ke zpracování:

Advanced Data Analytics - Spuštění analýzy klíčových slov

Advanced Data Analysis – Spuštění analýzy klíčových slov

 

Advanced Data Analytics - tipy na články

Advanced Data Analysis – tipy na články

Prompt můžete jakkoliv upravovat. Můžete se například zaměřit na klíčová slova s nízkým CPC a zároveň vysokou hledaností. Pole možností je neomezené! Navíc se seznamem pak můžete pracovat i dále. Necháte ho třeba navrhnout ke každému tipu meta title a meta description:

Advanced Data Analytics - tvorba obsahu

Advanced Data Analysis – tvorba obsahu

2. Vizualizujte si práci s interním prolinkováním

Advanced Data Analysis hezky pracuje s exporty ze Screaming Frogu, které lze následně snadno vizualizovat. Můžete si například dohledat nejčastější anchor texty používané na webu a zobrazit si je ve sloupcovém grafu:

Advanced Data Analytics - graf

Advanced Data Analysis – graf

Podobně si můžete vizualizovat také nejčastější alt texty na webu:

Advanced Data Analytics - graf

Advanced Data Analysis – graf

Advanced Data Analysis může využít i PPC specialista. Jak na to?

3. Zjednodušení práce s přesměrováním

Přesměrování starých URL na nové patří mezi nejtěžší úkoly SEO specialistů. I s tímto úkolem vám dnes umělá inteligence pomůže. Stačí vložit seznam starých a nových URL, doplnit o vhodný prompt a redirectovací tabulka je na světě:

Advanced Data Analytics - prompt pro přesměrování 404-stránek

Advanced Data Analysis – prompt pro přesměrování 404 stránek

Nefunguje to ale úplně bez chyby. ChatGPT ne vždy zareaguje správně a zvolí ten nejvhodnější pár URL. Platí tak stará známá rada, že k výstupům ChatGPT je vždy nutné přistupovat kriticky a kontrolovat je. Navíc u větších datasetů se Advanced Data Analysis začne zasekávat a výstupu se bohužel nedočkáte. A právě u velkých webů je redirectovací tlačítka nejdůležitější a zároveň nesložitější vytvořit.

I proto nadále doporučujeme pro redirecty používat náš interní nástroj UPAT, který je při práci mnohem spolehlivější.

Další plug-iny pro import souborů do ChatGPT

Funkce Advanced Data Analysis (dříve Code Interpreter) nicméně není vaše jediná možnost. Existuje několik dalších plug-inů, které umožňují do ChatGPT nahrávat soubory a pracovat s nimi různým způsobem. Například:

  • Pro čtení PDF souborů: Ai PDF, AskYourPDF, ChatWithPDF,
  • Pro denerování PDF či jiných dokumentů: Doc Maker
  • Pro tvorbu prezentací: Smart Slides

Plug-inů pro ChatGPT jsou dnes desítky. Nezbývá vám tak nic jiného než testovat a testovat. Jedině tak najdete ty nejlepší pro vaše potřeby. Tak hodně štěstí a snad jsme vám dnes s jedním z nich pomohli!

Sdílejte článek

Související články