Rozmach velkých jazykových modelů má za důsledek vznik mnoha nových AI nástrojů, které jsou přizpůsobeny různým specifickým účelům. Je jich dnes už tolik, že není snadné je všechny sledovat a testovat. Čas od času se ale objeví AI pomocník, který za to opravdu stojí. Třeba jako nástroj julius.ai, který se prezentuje jako AI datový analytik. A takové schopnosti se mohou hodit i SEO specialistům, kteří se analýze dat při své práci nevyhnou.
Své výhody julius.ai naznačí už při samotném zakládání účtu. Z nabídnutého seznamu si můžete vybrat, které jeho schopnosti hodláte využít. V případě SEO specialisty jsou to tyto teoretické aplikace:
- Práce s tabulkami (slučování, srovnávání nebo ověřování)
- Vizualizace dat (grafy, kohorty, matice)
- Tvorba reportů
- Insighty (cenné vhledy, ale někdy i halucinace)
Práce s datovými podklady
Schopnosti tedy vypadají velice zajímavě, protože se jeví, že by julius.ai mohl zásadně usnadnit práci s daty. Jenže teorie na papíře je jedna věc a praxe druhá. A tady se při testování prokázaly jisté nedostatky nástroje.
První chyba, kterou jsem o něm zjistila, byla ta, že si má data z GSC reportu trochu přifoukl. Celkový počet impresí e-shopových kategorií neseděl v součtu řádků zhruba o 15 %. Dá se s tím žít? Pokud si řekneme, že SEO není raketová věda, v níž je potřeba počítat na desetiny procenta, tak ano.
Chybné výstupy kritizují uživatelé julius.ai často. Je však potřeba si uvědomit, že Julius provádí pythonovské scripty. Jak píše Effortless Academic, scripty jsou 100% přesné a správné (existují už dlouho). V čem však může být problém, že AI nepochopí, co od něj chceme, a zpracuje trochu jiný úkol, než mu zadáváme (respektive, který si myslíme, že zadáváme).
Musíme na něj zkrátka mluvit datovým jazykem. Uvádím příklad: namísto otázky „Jaký je rozdíl mezi skupinou 1 a skupinou 2?“ je vhodné formulovat dotaz konkrétněji: „Za předpokladu normální distribuce dat chci znát rozdíl v průměrné a standardní deviaci mezi skupinou 1 a skupinou 2.“ To z něj ale dělá nástroj pro skutečné datové nerdy a zkušené datové analytiky než běžné SEO specialisty.
Zkouška Julius.ai na 4 úkolech
Otestovala jsem Julius na několika jednodušších úkolech a zjišťovala jsem, jestli nám může pomoci při interpretaci SEO statistik a zda zvládne uvést něco zajímavého o analýze klíčových slov.
ÚKOL 1
Identifikuj hlavní klíčová slova pro jednotlivé stránky.
Julius nalezl skupiny stránek a klíčových slov, které mají nejlepší výkon. Nicméně v praxi se ukázalo, že to funguje spolehlivě pouze v případě, pokud jsou jasně strukturované kategorie a kanonické tvary URL.
ÚKOL 2
Identifikuj všechny stránky ze segmentu automotive.
Při takovém úkolu Julius moc neobstál. Žádala jsem obsahovou analýzu, na to však Julius není úplně vhodný nástroj. Navíc pokud nezadáme formát výstupu, tak ho vypíše v textovém režimu.
ÚKOL 3
Najdi nějaké zajímavé informace o datech z GSC
Na insighty tohoto typu se hodí spíš ChatGPT, který si umí domýšlet. Protože Julius sjíždí pythonovské scripty, je ideální, abychom pro něj měli požadavek na sloučení vícero datových zdrojů nebo statistické úkoly.
ÚKOL 4
Vytvoř sloupcový graf z klíčových slov a linky hodnot CTR. Brandová slova x, x1, x11 seskup do jednoho sloupce. Zvýrazni nižší hodnoty tak, aby byly v grafu vidět. Pracuj pouze s top 30 % klíčových slov.
Tady nástroj po několika úpravách vytvořil hezký graf. Pouze s tou chybou, že si brandové výrazy neumí sám vytáhnout bez jasného zadání.
K čemu se Julius (ne)hodí?
Pokud chcete zobrazit nebo prezentovat nějaké informace v podobě grafů, a nestačí vám na to Excel, nebo jste zkrátka jen pohodlní a chcete tvorbu grafů zadávat přirozeným jazykem, případně nemáte čas dělat report v Looker studiu, může být Julius vhodným nástrojem.
Jinak je povaha dat, se kterými já osobně pracuju při vyhodnocování SEO úkolů, taková, že mi k ní stačí Excel se svým řazením a filtrací. Umí z nich rovnou tvořit i grafy a nemám potřebu složitějších výpočtů a spojování tabulek. V neplacené verzi Julius neumožňuje nahrát více datových zdrojů, a to omezuje jeho využití. Naproti tomu excelovská funkce „vlookup“ je spolehlivá a pro své provedení nespotřebuje tolik elektřiny jako dotaz na servery v Arizoně.
Doporučila bych Julius?
Platí to samé, co u jiných AI nástrojů. Nejdřív si musíme ujasnit, na jaké otázky se budeme ptát, a poté si vyjasnit, jak má vypadat výstup. A až na základě této úvahy si říct, jaký je pro takový úkol vlastně vhodný AI nástroj. Možná to bude ChatGPT, možná Julius.
Julius.ai každopádně ocení hlavně ti, kteří se umějí vhodně ptát, a znají datovou analytiku (respektive alespoň její základy).