Magazín ze světa digitálního marketingu
Pozadí vlevo Pozadí vpravo

AI Inside Out #84: 10 nejčastějších otázek na AI Overviews v Česku

David Bureš
David Bureš
28. 5. 2025

Google oficiálně spouští AI Overviews i v Česku a na Slovensku. Pro výsledky vyhledávání to znamená zásadní změnu, stejně jako pro organickou návštěvnost webů, která jistojistě klesne. AI Overviews je důležité téma oboru SEO, které vyvolává spoustu otázek. Tímto článkem odpovídáme na ty nejzásadnější.

AI Inside Out #84: 10 nejčastějších otázek na AI Overviews v Česku

Co je to AI Overviews?

AI Overviews je nová funkce vyhledávače Google, která využívá generativní umělou inteligenci (konkrétně model Gemini) k tomu, aby uživatelům přímo ve výsledcích vyhledávání poskytla stručné a informativní shrnutí odpovědi na jejich dotaz. Namísto tradičního seznamu odkazů Google nabízí automaticky vygenerovanou odpověď, která kombinuje informace z více relevantních zdrojů.

Jak AI Overviews funguje

  • Po zadání dotazu se v horní části výsledků zobrazí rámeček s odpovědí, kterou vygenerovala AI.

  • Odpověď obsahuje odkazy na zdroje, ze kterých AI čerpala informace a které umožňují uživateli prozkoumat téma do hloubky.

  • Funkce využívá pokročilé algoritmy strojového učení a model Gemini. Ten analyzuje a syntetizuje obsah z více webů, přičemž upřednostňuje kvalitní, důvěryhodné a relevantní informace podle principů E-E-A-T (Zkušenost, Odbornost, Autorita, Důvěryhodnost).

Vývoj a dostupnost

  • Funkce byla původně testována pod názvem Search Generative Experience (SGE), od května 2024 je dostupná jako AI Overviews.

  • Do října 2024 byla rozšířena do více než 100 zemí a šesti jazyků, včetně angličtiny, španělštiny, portugalštiny, japonštiny, hindštiny a indonéštiny.

  • V Česku a na Slovensku je AI Overviews dostupná od května 2025.

AI Overviews se zobrazuje jak na mobilních, tak na desktopových zařízeních. Zároveň do něj výrazně promlouvá personalizace vyhledávání. Podle dosavadních zkušeností se stává, že v jednom Google Chrome profilu se výsledek s AI Overviews zobrazí, a v jiném na ten samý dotaz nikoliv. Podobně, odpovědi mohou na stejný dotaz citovat různé zdroje:

AI Overviews: Náhled

AI Overviews: Náhled

AI Overview: Náhled

AI Overviews: Náhled

Slabinou je navíc to, že AI Overviews někdy zobrazuje chybné informace. Mohlo by se zdát, že jen cituje špatný zdroj. Když si ale zdrojový odkaz prokliknete, můžete zjistit, že taková informace na cílové stránce zcela chybí. Generované odpovědi je tudíž nutné brát s rezervou.

Někdy zase odpověď neodkazuje na web, kde by to dávalo logický smysl:

AI Overview: Chybějící odkaz

AI Overviews: Chybějící odkaz

I proto Google odpovědi lakonicky doplňuje upozorněním: Odpovědi od AI můžou obsahovat chyby. Podobně to mimochodem má i ChatGPT.

Nejen pro PPC specialisty je pak důležitá informace, že reklamy se někdy zobrazují až pod odpovědí AI Overviews:

AI Overview: Reklamy

AI Overviews: Reklamy

AI Overviews tudíž mohou mít vliv i na placené kampaně. Do budoucna se pak očekává, že by reklamy mohly být součástí samotných odpovědí AI Overviews.

Jaké existují alternativy k AI Overviews?

Oficiální příchod AI Overviews do Česka a na Slovensko je sice velké téma v SEO komunitě, pravdou ale je, že Google spuštěním této funkce vlastně jen dohání ujíždějící vlak. Něco podobného už dávno nabízí Perplexity.ai, AI odpovídač, který celé výsledky vyhledávání generuje pomocí AI s prokliky na zdrojové materiály.

Zpětné odkazy na zdroj informací umí několik měsíců zobrazit také ChatGPT, díky funkci prohledání webu. Díky spuštění AI Overviews se ale tyto AI generované výsledky vyhledávání dostanou k mnohem širší skupině uživatelů než dosud. I přes nárůst návštěvnosti ChatGPT či Perplexity.ai je Google pořád dominantní vyhledávač, s mnohem vyšší návštěvností, než mají tyto nástroje.

O kolik klesne návštěvnost kvůli AI Overviews?

Příchod AI Overviews bude mít jednoznačný důsledek v klesající organické návštěvnosti. Pokud se uživatel dozví odpověď už v textu generovaném Googlem, nebude mít často už důvod se proklikávat na web, který je zdrojem informace. To bude platit hlavně u informačních dotazů, s jednoznačnou odpovědí (např. kdy se mění letní čas).

Pokles bude postupný, s ohledem na to, že klíčová slova s generovanou odpovědí od AI budou postupně přibývat, respektive, že AI Overviews se bude zobrazovat na stále více dotazů. Jelikož AI Overviews v zahraničí funguje už několik měsíců, víme, co očekávat. Konkrétně analýza Ahrefsu zkoumající 300.000 klíčových slov zjistila, že CTR stránek na první pozici klesá o 34,5 % (proti podobným dotazům, u nichž se AI Overviews nezobrazuje).

Obdobná studie SEMrushe zase potvrzuje nárůst zero-click klíčových slov, tj. dotazů, z nichž se uživatel už neprokliknul dále. Tato studie si však zároveň všímá, že u klíčových slov s AI Overviews se podíl zero-clicks v průběhu času mění. To může souviset se zkušenostmi, že AI Overviews nezobrazují vždy správné informace, uživatelé jim nemusejí věřit a raději si informaci ověří proklikem na zdroj.

Na druhou stranu pro SEO konzultanty toto není nic nového. K poklesu organické návštěvnosti došlo už před lety, třeba v rámci nástupu rozšířených výsledků vyhledání. A co si budeme povídat, AI Overviews jsou ve výsledku svým způsobem pořád jen „featured snippets na steroidech“. Kdo dělá SEO jen pro vyhledávače, ten na novince ztratí (a to hlavně obsahové magazíny). Kdo ho naopak dělá kvalitně, může ho využít.

Je SEO kvůli příchodu AI Overviews mrtvé?

O tom, že je SEO mrtvé, se mluví už od konce devadesátých let. Tato myšlenka se vrací s každou důležitou změnou ve vyhledávání (kdo byl na letošním SEO Date, ví, že jsem o tom v úvodu mluvil detailněji). Není divu, že jsou tyto názory po nástupu AI Overviews opět tak hlasitě slyšet.

Opak je ale pravdou. Ne, SEO skutečně nekončí a je možná ještě důležitější než dříve. S ohledem na očekávaný pokles organické návštěvnosti totiž bude ještě náročnější úkol dostat uživatele na web a správně je oslovit. A to bez optimalizovaného webu zkrátka nepůjde. SEO se vyvíjí, název oboru dostává nový smysl (co třeba search experience optimization?), je ale možná ještě důležitější než kdy dříve.

Jak optimalizovat web pro AI Overviews?

Samotná otázka je vlastně špatně položená. Nikdy bychom neměli optimalizovat web s cílem na jediný kanál. Vždy je třeba komplexnější pohled, aby dobře fungoval napříč kanály digitálního marketingu. To znamená, že bychom web neměli optimalizovat „pro AI“, ale „pro uživatele“.

Základní poučky o SEO se tudíž nemění: tvořte kvalitní obsah, mějte dobře přístupný web a budujte brand.

Pravdou nicméně je, že hlavní kroky budou ještě důležitější než dříve:

  • dodržování pravidel E-E-A-T
  • strukturovaná data a jejich správná implementace
  • obsah vykreslený v HTML kódu, nikoliv jen javascriptem
  • a zpětné odkazy z kvalitních, navštěvovaných domén

Pokud váš web nebude snadno přístupný, bude považován za nedůvěryhodný a váš brand bude neznámý, v dnešní době vyhledávání nebudete mít šanci.

Jak AI Overviews vybírá zdroje?

To je zapeklitá otázka, na kterou zatím není jasná odpověď. I lidé z Googlu na nedávné konferenci v Madridu zdůraznili, že žádná speciální optimalizace webů není potřeba. Funkce je zatím nová, mění se její využívání, a tak jakékoliv zásahy mohou být kontraproduktivní.

Google nicméně ve své nápovědě nabízí několik pouček, jakými způsoby zajistit, že web bude dobře vidět v AI vyhledávání:

  • Unikátní a kvalitní obsah
  • Skvělá uživatelská zkušenost
  • Technicky přístupný web
  • Implementace strukturovaných dat a vhodných tagů

Vidíte, jak to koresponduje s odrážkami výše?

Z dosavadních zkušeností pak vyplývá, že Google pracuje s důvěryhodnými, známými brandy. Klíčem tedy zůstává budovat důvěryhodnost webu a brandu. K obsahu doplňte autora, včetně jeho krátkého životopisu. Nezapomeňte na strukturovaná data, díky nimž roboty vyhledávačů váš obsah lépe pochopí. A zkontrolujte si, zda přístup botů není blokován.

Neplatí však poučka, že pokud web drží vysoké pozice v SERPu, zobrazí se jako zdroj generované odpovědi. Z našich dosavadních zkušeností vyplynulo, že v AI Overviews mohou být weby, které jsou v SERPu na to samé klíčové slovo na nižších pozicích. Dřívější studie z prosince 2024 k tomu tvrdí, že 75 % zdrojů citovaných v AI Overviews pochází z prvních 12 organických pozic.

Jak vyhodnocovat optimalizaci webu?

Tradiční SEO metriky budou nyní problémové, protože nástup AI Overviews je negativně ovlivní, konkrétně prokliky a CTR. Naopak imprese budou hrát důležitější roli. Vhodné každopádně bude sledovat přístupy v Google Analytics 4 z AI nástrojů. Např. Marek Lecián má k takovému reportu moc hezký návod.

Bohužel AI nástroje jako Perplexity.ai zatím nenabízejí analytické nástroje, které by umožňovaly detailně sledovat dotazy přivádějící návštěvnost. Podobně Google zatím nechystá speciální filtr v Search Console, který by ukázal zobrazení v AI Overviews. ChatGPT alespoň dává UTM parametry k citovaným zdrojům, což usnadní dohledání takových přístupů v Google Analytics. Aspoň, že Ahrefs umožní si vyfiltrovat klíčová slova, u kterých se AI Overviews zobrazuje.

Doporučím si pak doplnit do vašich Google Analytics 4 poznámku, že 20. května 2025 bylo v českém prostředí AI Overviews spuštěno. Může to pomoci zpětně analyzovat výsledky.

Na která klíčová slova se AI Overviews zobrazuje?

Není velkým překvapením, že klíčovým slovům se zobrazeným AI Overviews dominují ta s informačním uživatelským záměrem. Podle zmíněné studie SEMrushe z letošního května zhruba 90 % klíčových slov se zobrazeným AI Overviews jsou informačního typu. Navigační či transakční dotazy naopak tvoří jen asi procento klíčových slov se zobrazeným AI Overviews.

Ta samá studie rovněž zkoumala vertikály, které jsou nástupem AI Overviews zatím nejvíce zasaženy. Konkrétně se AI Overviews nejvíce zobrazují u klíčových slov s tématy věda, zdraví, lidé a společnost či právo a vláda.

Je však nutné zdůraznit, že v tomto případě také platí již zmíněná personalizace výsledků vyhledávání. Stačí totiž přepnout profil v Google Chrome a ten samý vyhledávací dotaz se vám může zobrazit bez AI Overviews.

Pokud by vás zajímalo, jaká klíčová slova se uživatelům zobrazují s AI Overviews v českém prostředí, vybrané nástroje už to umí dohledat. Zde seznam vůbec nejhledanějších klíčových slov s AI Overviews v českém prostředí podle podkladů Ahrefsu:

AI Overviews: Nejčastější klíčová slova

AI Overviews: Nejčastější klíčová slova

Klíčová slova se zobrazením AI Overviews najdete skrze Keywords Explorer -> Search -> filtr Search features – AI overview -> Apply.

AI Overviews: Filtr v Ahrefsu

AI Overviews: Filtr v Ahrefsu

Nemáte přístup do Ahrefs a zajímá vás, na jaká vámi klíčová slova se zobrazují AI Overviews? Kontaktujte nás, zašleme vám seznam klíčových slov s AI Overviews.

 

Lze zobrazení webu v AI Overviews zablokovat?

Ano, lze a existují k tomu konkrétní doporučení. První, nejvíce radikální možností je samozřejmě „noindex“, kdy zcela zakážeme indexaci stránky. To ale nemusí být vždy chtěné, a tak je vhodné pracovat spíše s jinými pravidly. Např. nosnippet zakáže zobrazení textu nebo videa ve výsledcích vyhledávání, včetně AI Overviews. Pravidlo max-snippet: [number] zase limituje počet znaků z obsahu, které se náhledu zobrazí. Více k tomu najdete v nápovědě Google.

Co bych měl dělat pro SEO webu?

Nechat dělat SEO u Tastu 🙂 Ne, teď vážně! Dělejte SEO kvalitně, nezkoušejte si práci ulehčit a hledat různé zkratky. Povrchní obsah, technické chyby a nezájem o publikum budou teď bolet více než kdy dříve. Teď bude zkrátka ještě důležitější optimalizovat weby opravdu pro skutečné uživatele, ne pro roboty.

Když se na vás uživatelé (a tedy potenciální zákazníci) prokliknou, měli by najít přesně to, co hledají a potřebují. Ta základní SEO doporučení se totiž s příchodem AI Overviews nemění, a to dobře přístupný web, kvalitní obsah a silný brand. V Tastu podle této strategie optimalizujeme weby už dávno. A co vy?

Sdílejte článek

Související články