Ač je svět a jeho fungování stále v covidovém útlumu, minimálně v oblasti sociálních sítí za sebou máme značně bohatý a zajímavý týden. Od pondělí se v české marketingové bublině objevují první zmínky o nové sociální síti. Z jejích pondělních deseti uživatelů je v pátek ráno něco přes tisíc a počty neustále narůstají.
Proč se o nové aplikaci tolik mluví? A co vás na ní čeká, když se dostanete mezi vyvolené, kteří dostali pozvánku?
CLUB-CO?
Clubhouse – aplikace, ve které se nedomluvíte textem, ale pouze hlasem. Pro mnohé noční můra, pro některé nový prostor k seberealizaci.
Nejvhodnějším a nejjednodušším popisem se zdá být připodobnění k live podcastu nebo panelové diskuzi, do které se ale může zapojit každý uživatel.
V jednotlivých místnostech (pro které se mezi českými uživateli rychle vžilo slangové označení „růmky“) si lidé povídají na různá témata a vy můžete poslouchat nebo se do konverzace zapojit také. Místnosti vznikají plánovaně na přesně určená témata, takže si je můžete hodit do kalendáře, ale i spontánně, když si někdo chce vyzkoušet fungování aplikace. Místnost má na starosti moderátor, který ji založil a který zve na stage speakery. Speakerem se může stát každý, kdo se přihlásí ke slovu skrz ikonu ručičky. Na stagy se přihlašujete o slovo zapnutím mikrofonu a jeho střídavým zapínáním a vypínáním se tleská.
Stejně jako na jiných sociálních sítích, i tady se uživatelé vzájemně sledují. A ve chvíli, kdy si ti, které sledujete, začnou někde povídat, přijde vám upozornění, ať se jdete zapojit, aby vám něco neuteklo. V každé diskuzi vidíte nejen jednotlivé speakery, ale i veškeré publikum, které si během poslouchání můžete proklikat, přečíst si jejich bio (na jeho psaní si dejte záležet!), začít je sledovat a propojit se s nimi na dalších sociálních sítích. Networking na jedničku, zejména teď, když ještě česká komunita není příliš velká.
Ačkoliv u nás trenduje až tento týden, vznikla už v květnu 2020 v Americe pod rukama Paula Davisona a Rohana Setha, kteří mají zkušenosti už z Pinterestu nebo Googlu. Už ve chvíli, kdy měla síť pouhých 1500 uživatelů, měla odhadovanou hodnotu 100 milionů dolarů a zakladatelé si na svou stranu získali několik zvučných investorských jmen. Mezi uživatele Clubhousu patří v Americe třeba Oprah. Drake nebo Kevin Hart. Teď se její uživatelé odhadují na 600 tisíc. Word of mouth se šíří rychle a přestože je zatím v betaverzi, její potenciál je nezměrný. Otázkou zůstává, jak se s ní čeští uživatelé naučí pracovat, zda na ní budou konzumovat kvalitní obsah. Aktuálním problémem mnoha uživatelů je, že na aplikaci tráví až 6 hodin denně.
Jak se tam dostanete?
Clubhouse funguje jen na iPhonech a v současné době je pouze na pozvání. Každý nový uživatel dostane dvě pozvánky, které může poslat dál. Za aktivitu v aplikaci dostanete občas nějaké pozvánky navíc a můžete tak pozvat další lidi ze svého okolí. Pozvánky jsou ale stále nedostatkové zboží a proto se s nimi – zejména ve světě – vesele obchoduje. Na eBay jejich cena začíná na 200 dolarech.
FOMO
Syndrom fomo (= fear of missing out) tady dostává uplně nový rozměr. Clubhouse totiž sází nejen na exkluzivitu skrz omezený počet pozvánek, ale i na right here right now moment. Ze žádné místnosti totiž neexistuje záznam, začne-li někdo nahrávat obrazovku, dostane trvalý ban do aplikace. Jediná šance, jak slyšet mluvit svoje idoly nebo známé, je se k nim připojit a poslouchat – ať zrovna děláte, co děláte. Každou diskuzi lidí, které sledujete, vám aplikace připomene upozorněním a s každým dalším zapojeným z vašeho okruhu sledovaných, vás upozorní znovu. Kdybyste si to náhodou rozmysleli, což funguje skvěle. Odolávat člověk vydrží jen nějakou dobu a tak není výjimkou, že i lidé ve společné domácnosti sedí večer vedle sebe se sluchátky na uších a jsou spolu v jedné místnosti nejen fyzicky, ale i virtuálně.
One strike policy
Unikátní forma tvorby i konzumace obsahu jde ruku v ruce s přísnými pravidly používání aplikace. Na Clubhouse se mohou přihlásit uživatelé starší 18 let a funguje zde takzvaná one strike policy – jednou porušíš podmínky a na aplikaci končíš. Pravděpodobně bez možnosti návratu. Šíření záznamu a jakékoliv nahrávání je zakázáno, nicméně Clubhouse z bezpečnostních důvodů v pozadí nahrává dění každé místnosti a pokud během jejího průběhu někdo z účastníků nahlásí, že tam dochází k nevhodnému chování, nahrávka se uloží, zpětně zkoumá a vyhodnocuje. Pokud však nikdo žádný problém nenahlásí, záznam se smaže ve chvíli, kdy místnost skončí.
Bude vás to bavit?
To své si tam najde každý. Ať už chcete jen tak pokecat u oběda, protože jste už dlouhé týdny na homeofficu a chybí vám obědy s kolegy, k večeři si dát lekci politického marketingu s těmi, kteří se v něm opravdu aktivně participují, udělat brainstorming ohledně spuštění prodeje nového produktu jako to hned první dny udělal Dish, společně koukat na Výměnu manželek a napít se piva nebo vína ve chvíli, kdy se objeví chybějící zuby nebo když někdo řekne, že „to spolu nějak zvládneme” a když se zrovna náhodou poperou ve sněmovně, můžete si o tom rovnou podiskutovat třeba v místnosti s Markem Prchalem, mluvčími jednotlivých stran a zástupci médií.
Na Clubhousu se můžete spoustu věcí dozvědět a přiučit, nebo se jen zabavit. Občas si totiž budete připadat jako když sedíte v hospodě u stolu se svými oblíbenými influencery a posloucháte, o čem si povídají. A je jen na vás, jestli se k nim do hovoru zapojíte nebo budete jen pasivními posluchači.
Co to znamená pro značky a jaký je tady prostor pro reklamu? Záleží rozhodně na vaší kreativitě a rychlosti, jakou jste schopni naskočit na tenhle trend a přinést něco zajímavého. Mezi první značky, které se příležitosti chytly, patří Mall, CzechCrunch a Deník N, kteří založili vlastní tematické „růmky“. O možném potenciálu, budoucnosti a taky o největších dosavadních bizarnostech na Clubhousu si můžete přečíst na Mediáři v rozhovoru s Jonášem Čumrikem a Tomášem Pflanzerem. Kroniku a vtipně podané deníčkové zápisky zase na blogu u Václava Blahouta.
Ať se to celé vyvine jakkoliv, víc u zdroje už být snad ani nejde.
Už píšete známým o invite?