Taky se vám zdá, že letošní rok utekl jako deadline ke splnění včerejšího tasku? Možná proto, že jsme ho z velké části trávili na home office. Cestování od postele k počítači asi většinu dne nenaplnilo zážitky. Zato zkušenost to byla veliká. Rok 2020 byl celkem těžký, plný změn a pro spoustu firem to znamenalo se přizpůsobit. Mnohé firmy se také začaly prezentovat online, aby svůj prodej podpořily, některé bohužel svůj provoz musely ukončit. A ostatní firmy se zase musely přizpůsobit práci z domu.
Pandemie letos ovlivnila nejen naše životy, ale také to, jak užíváme sociální sítě. Surfování na sociálních sítích samozřejmě během tohoto období narostlo a podobně s ním i investice firem do reklamy, které stouply až o 61 % (zdroj Socialbakers). Změna chování uživatelů na sociálních sítí kvůli pandemii a s nimi posun trendů v letošním roce je také klíč pro predikci trendů na rok 2021.
Nakupovat přes live-stream
Jak všichni víme, obchody byly po dlouhou dobu zavřené a nejen proto všichni začali častěji nakupovat online. Facebook to zákazníkům postupně usnadňuje a rozhodně v tom hodlá pokračovat i v budoucnu. E-Commerce bude totiž jedno z hlavních témat pro sociální sítě v příštím roce a to jak na Facebooku, tak Instagramu. Například funkce Facebook Pay umožní platbu jedním kliknutím. A zjednodušené features pro nákupy se projeví i na všech platformách sociálních sítí, aby podpořil aktivitu nákupů. Už letos Facebook představil Shops, které umožňují sestavení katalogu produktů přímo na své platformě a získání dalšího toku zákazníků. To by neměli přehlížet hlavně malí retaileři. Shopping posty můžeme očekávat stále častěji i ve feedu. Online nákupy skrz messaging aplikace nebo dokonce live-stream video? Brzy běžná záležitost.
Zůstat v (on-line) kontaktu
Při odloučení s blízkými se staly zprávy jako nejčastější cesta, jak zůstat v kontaktu s rodinou, kolegy, ale i svými zákazníky. Co se týká posílání zpráv, i zde vzrostl trend užívání a bude dále pokračovat. Možná jste v průběhu roku zaznamenali snahy na sloučení messaging aplikací. Jelikož všechny aplikace patří Facebooku, můžeme očekávat jejich úplné sdružení velmi brzy, ať se nám to a regulačním orgánům líbí, nebo ne. Messenger, Instagram Direct a WhatsApp budou velmi brzy propojené. Jakou to má výhodu? Každá nová featura, která bude představena na jedné platformě, bude zároveň i na těch ostatních. Obchodníkům se tak naskytne opět více možností pro spojení se svými zákazníky a více umístění pro reklamu a budou moci objevovat nabídku prodejů třeba na WhatsAppu.
Co ještě znamená rostoucí trend posílání zpráv pro firmy? Jelikož zprávy jsou oblíbená forma komunikace s firmou (zdroj: Nielsen), messenger boti se mohou těšit dalšímu rozšiřování. Firmy budou častěji využívat personalizované automatické odpovědi, které usnadní komunikaci se zákazníky.
Kromě posílání zpráv mají lidé tendenci se shlukovat, ačkoliv to restrikce vlády letos moc lidem neumožnily — na Facebooku to funguje (téměř) bez omezení. Třeba počet pozvánek, které můžete rozeslat na eventy je omezený, také vás Facebook upozorňuje na bezpečnost kvůli možnosti nákazy, ale Facebookové skupiny můžete zakládat a připojovat se do nich jak se vám zachce. Na Facebookové platformě najdete již 10 milionů komunitních skupin, které spojují společné zájmy. Roste také trend on-line eventů a živých přenosů.
Virtuální pohled na realitu
Co nás čeká? Facebook chystá konečně odhalení svých VR brýlí a možnost zábavy prostřednictvím augmentované reality. AR trend poroste i co se týká brandových filtrů na Instagramu (zdroj. Oberlo), které od jejich představení použilo už 1 miliarda lidí a jejich počet poroste. Můžeme čekat také AR nákupní funkce, které retaileři z různých sektorů v příštím roce začnou ještě více využívat.
#Instafun
Co si budeme nalhávat, scrollování Instagram feedu byla jedna z nejčastějších letošních radovánek. Rok 2020 se nesl ve znamení rozšiřování Instagram aplikací včetně IG live, Instagram Stories, Instagram Reels a IGTV. Video, jako nejvíce konzumovaný obsah na sociálních sítích hraje prim napříč všemi sítěmi. Od loňského roku stouplo o 2,6 % a v dalších letech bude tvořit majoritní část veškerého jejich obsahu. Reels budou dál šlapat TikToku na paty a rozšiřovat si svou uživatelnost. IGTV zase díky možnostem inzerce vstoupí do konkurence s YouTube a přitáhne si své tvůrce.
Víte, že…
Linkedin letos přesáhl 700 milionů uživatelů a zvýšil svůj engagement (zdroj: Social Media Today). Jeho hlavní zaměření v 2021 bude na virtuální eventy skrz live-streamy a podporování uživatelského zaujetí skrz live stories. (Nebojte, profesní TikTokování nás snad nečeká.)
Twitter představí audio tweets a audio spaces, ale nečekejte velkou změnu v užívání aplikace. Ta bude dál nejlépe sloužit na novinky, zprávy a updaty…
Facebook v příštím roce hodlá přispět částkou 100 milionů v podobě grantů do reklamy a celkově se bude snažit podporovat menší podniky.
A pokud chcete být v příštím roce IN co se týká obsahu? Vsaďte na autentičnost, uživatelský obsah, reklamu v newsfeedu Facebooku a influencerské spolupráce.
Vypadá to, že příští rok bude na sociálních sítích pěkná jízda a můžeme se těšit na nárůst současných trendů a spoustu novinek.