Magazín ze světa digitálního marketingu
Pozadí vlevo Pozadí vpravo

Trendy v animaci (nejen) na sociálních sítích

Existuje mnoho různých stylů a variací animací na to samé. A proto jsem se vám rozhodl ukázat 8 různých trendů v animacích v roce 2020. Také jsem přidal 2 bonusové styly, které bych raději už v životě neviděl.

1. Tech

Tento styl souvisí s článkem, který jsem již napsal zde na Digichef.  Vychází z „glitchů“ (efekt poruchy obrazu) a ze „cyberpunkového stylu, který odstartoval původní Blade Runner, Star Wars nebo i Predátor. Není to ani tak trend jako spíše jakási dlouhodobá vlna, která se hodí buď pro prezentování nových technologií (telefony) nebo třeba i pro nanovlákna v oblečení.

Technologické 3DStudio: Aixsponza / Klient: Nike / Umělec: Jan Sladecko

2. Make it grain

Toto není styl animace, jako spíše stylizace obrazu. Momentálně strašně letí pastelové barvy. A aby se obrazu dodala 3. dimenze, často se sahá po relativně jednoduchém řešení. A to je přidání velmi hrubého zrna do částí, kde by měl být stín. Je to efektivní a dodává to obrazu jakýsi nostalgický pocit.

2D animace se šumem

Umělec: Ben Mariott

3. Seamless loops

Nic mi nepřináší větší radost než smyčky s nerozeznatelným začátkem a koncem. Pokud tomu animace nahrává, tak si nikdy tu příležitost nenechám ujít. Divák si navíc na Instagramu prohlédne post déle, protože mu nedojde, že už skončil a jede od znova, což se mi osobně líbí. Hlavně, když si ve 3. kolečku uvědomím, že sleduji to samé, trochu mě to vytrhne z bezduchého scrollování feedem.

Seamless loop

Umělec: Gareso

4. „Scanography”

„Scanography” je termín používaný pro vytváření animací pomocí scanneru, kdy během skenování pohybujete daným objektem ve směru pohybu sondy. Tím se obraz natahuje a funguje to podobně jako při fotkách běžců nebo běžkařů na cílové čáře, kdy je pozadí roztáhnuté po celé ploše.

Příklad animace pomocí obyčejného scanneru

Umělec: Peter Clark / Klient: Masterclass

5. Kombinace animace s reálným světem

Mnoho animátorů často nevstane od svého počítače, což je škoda. „Animací” textu pomocí reálného světa nebo vytváření si podkladů pro další práci v After Effects přináší další unikátní vrstvu vizuálům. A taky jedinečný rukopis, který se na fotobance těžko hledá. Jako fotografovi a videomakerovi mi je blízké používání textur z reálného světa, ale někteří animátoři by mohli zkusit rozšířit svůj skillset za hranice svého počítače. Byla by skvělá kreativní výzva udělat jednoduchou animaci textu pomocí videa jako v následujícím videu.

"Animace" textu v reálu

Umělec: Daniel Sax / Voice Over: Ira Glass on Storytelling

Kombinace ruční animace a CGI

Studio: Oddfellows / Klient: Nike / Umělec: Peter Clark

6. Barevné 3D

Čistý a jednoduchý styl. Velmi trendy jsou pastelové barvy a jednotné pozadí s malým množstvím detailů. Důraz se klade na produkt, ale takovéto animace jsou časově náročnější než ty klasické ve 2D.

3D hravá animace

Studio: Buck / Klient: Microsoft

7. Liquid

Další trend související se skoro každým zmíněným žánrem výše je použití různých tekutých prvků atd. Používá se k tvoření přechodů mezi dílčími animacemi, při příchodu dalších postav nebo objektů do scény. Dodává na dynamice a komplexnosti scény, ale musí se dělat tzv. „frame by frame“ animací.  To znamená, že se skoro každý snímek kreslí „manuálně“ v softwaru.

Příklad liquid animace

Umělec: Různí

8. Transitions ve 2D animaci

Umožňuje propojit samostatné animace mezi sebou. Nejlepší je, pokud animace nevypadají jako jednotlivé záběry, ale jako proud skrz celý příběh. Souvisí s trendem č. 9 a snadno se dá udělat špatně.

Přechody ve 2D animaci

Studio: Polyester Studio / Klient:  TIFF / Toronto International Film Festival

Trendy, které bych rád viděl umřít

Ne, že bych někdy někomu přál něco špatného (teda aspoň většinou), ale tyto následující 2 trendy fungují už velmi dlouho a jsou zbytečně často používané. A dostávají větší pozornost, než by měly. Zároveň se u nich dá jednoduše dohledat původce daného stylu a zbytek jsou už jen kopie.

9. Přepoužívané transitions

Tak jako kdysi bylo strašně populární stahovat LUTs (presety pro barvení videa), tak teď jsou stejně populární „transitions”, které videomakeři prodávají jako presety a potom vypadá každé video stejně (do toho si chtějí ještě říkat „filmmakers”). Nejenže některé pohyby jsou nemotivované a špatně použité, ale celý ten styl začíná zavánět amatérismem.

Přechod bez motivovaného pohybu

Umělec: Justin Odisho

Tenhle trend má příznivce v řadách laiků, protože vypadá velmi efektně. Nicméně více než 10 sekund rychlých pohybů kamerou vám akorát přinese nevolnost a zmatek. O čem to video vlastně je? Znám opravdu málo lidí, kteří umí tento styl udělat dobře. Existuje ale mnohem více lidí, kteří tento styl zneužívají. Proč? Možná proto, aby schovali svou neznalost a neochotu udělat video s jakýmkoliv mini příběhem.

Pro zajímavost – všechno odstartovalo toto video, které je absolutně geniální a umí pracovat  rytmem. Zrychluje, zpomaluje, pracuje s komplikovaným sound designem a je promyšlené do posledního puntíku. Ale stejně si nemyslím, že by mělo sloužit jako standard pro dělání videí v roce 2020. Jistě, transitions jako „stíračky“ jsou běžné i ve filmech, ale uvidíte je použité tak dvakrát za film a ne jako matoucí montáž efektů, která nikam nevede.

10. Blottermedia neon

Co začalo jedním člověkem a „frame-by-frame“ animací videí tanečníků (tzn. že každý snímek se ručně kreslí), to začali všichni kopírovat bez rozmyslu. Nejhorší na tom je, že lidem se to líbí a uznávají to bez předchozí znalosti původního umělce. A přisuzují kreativu někomu jinému.

Neonová animace od Blottermedia

Umělec: Ofir Shoham (aka Blottermedia)

Na závěr

Přes všechny líbivé trendy je třeba ale pamatovat na originalitu a také na to, jak věci stárnou. I přes to, že reklama na sociálních sítích jde vidět jen krátkou dobu, tak pro mě osobně je spíše negativní, pokud si reklamu nebo vizuál dokážete zařadit do určitého časového období. Nebo úplně jasně k jedné technice či trendu. My jako kreativci si chceme dále stavět své portfolio a pokud se v něm nachází sprostý plagiát nebo ohraný trend, tak za mě jeho hodnota klesá. Je super použít tyto trendy jako součást celkového konceptu, ale stavět na něm celý vizuál nebo hodnotu reklamy? To mi přijde omezené. Mnohem lepší je se inspirovat a dát na to svůj vlastní „twist”.

Sdílejte článek

Související články