Existuje mnoho různých stylů a variací animací na to samé. A proto jsem se vám rozhodl ukázat 8 různých trendů v animacích v roce 2020. Také jsem přidal 2 bonusové styly, které bych raději už v životě neviděl.
1. Tech
Tento styl souvisí s článkem, který jsem již napsal zde na Digichef. Vychází z „glitchů“ (efekt poruchy obrazu) a ze „cyberpunkového” stylu, který odstartoval původní Blade Runner, Star Wars nebo i Predátor. Není to ani tak trend jako spíše jakási dlouhodobá vlna, která se hodí buď pro prezentování nových technologií (telefony) nebo třeba i pro nanovlákna v oblečení.
Studio: Aixsponza / Klient: Nike / Umělec: Jan Sladecko
2. Make it grain
Toto není styl animace, jako spíše stylizace obrazu. Momentálně strašně letí pastelové barvy. A aby se obrazu dodala 3. dimenze, často se sahá po relativně jednoduchém řešení. A to je přidání velmi hrubého zrna do částí, kde by měl být stín. Je to efektivní a dodává to obrazu jakýsi nostalgický pocit.
Umělec: Ben Mariott
3. Seamless loops
Nic mi nepřináší větší radost než smyčky s nerozeznatelným začátkem a koncem. Pokud tomu animace nahrává, tak si nikdy tu příležitost nenechám ujít. Divák si navíc na Instagramu prohlédne post déle, protože mu nedojde, že už skončil a jede od znova, což se mi osobně líbí. Hlavně, když si ve 3. kolečku uvědomím, že sleduji to samé, trochu mě to vytrhne z bezduchého scrollování feedem.
Umělec: Gareso
4. „Scanography”
„Scanography” je termín používaný pro vytváření animací pomocí scanneru, kdy během skenování pohybujete daným objektem ve směru pohybu sondy. Tím se obraz natahuje a funguje to podobně jako při fotkách běžců nebo běžkařů na cílové čáře, kdy je pozadí roztáhnuté po celé ploše.
Umělec: Peter Clark / Klient: Masterclass
5. Kombinace animace s reálným světem
Mnoho animátorů často nevstane od svého počítače, což je škoda. „Animací” textu pomocí reálného světa nebo vytváření si podkladů pro další práci v After Effects přináší další unikátní vrstvu vizuálům. A taky jedinečný rukopis, který se na fotobance těžko hledá. Jako fotografovi a videomakerovi mi je blízké používání textur z reálného světa, ale někteří animátoři by mohli zkusit rozšířit svůj skillset za hranice svého počítače. Byla by skvělá kreativní výzva udělat jednoduchou animaci textu pomocí videa jako v následujícím videu.
Umělec: Daniel Sax / Voice Over: Ira Glass on Storytelling
Studio: Oddfellows / Klient: Nike / Umělec: Peter Clark
6. Barevné 3D
Čistý a jednoduchý styl. Velmi trendy jsou pastelové barvy a jednotné pozadí s malým množstvím detailů. Důraz se klade na produkt, ale takovéto animace jsou časově náročnější než ty klasické ve 2D.
Studio: Buck / Klient: Microsoft
7. Liquid
Další trend související se skoro každým zmíněným žánrem výše je použití různých tekutých prvků atd. Používá se k tvoření přechodů mezi dílčími animacemi, při příchodu dalších postav nebo objektů do scény. Dodává na dynamice a komplexnosti scény, ale musí se dělat tzv. „frame by frame“ animací. To znamená, že se skoro každý snímek kreslí „manuálně“ v softwaru.
Umělec: Různí
8. Transitions ve 2D animaci
Umožňuje propojit samostatné animace mezi sebou. Nejlepší je, pokud animace nevypadají jako jednotlivé záběry, ale jako proud skrz celý příběh. Souvisí s trendem č. 9 a snadno se dá udělat špatně.
Studio: Polyester Studio / Klient: TIFF / Toronto International Film Festival
Trendy, které bych rád viděl umřít
Ne, že bych někdy někomu přál něco špatného (teda aspoň většinou), ale tyto následující 2 trendy fungují už velmi dlouho a jsou zbytečně často používané. A dostávají větší pozornost, než by měly. Zároveň se u nich dá jednoduše dohledat původce daného stylu a zbytek jsou už jen kopie.
9. Přepoužívané transitions
Tak jako kdysi bylo strašně populární stahovat LUTs (presety pro barvení videa), tak teď jsou stejně populární „transitions”, které videomakeři prodávají jako presety a potom vypadá každé video stejně (do toho si chtějí ještě říkat „filmmakers”). Nejenže některé pohyby jsou nemotivované a špatně použité, ale celý ten styl začíná zavánět amatérismem.
Umělec: Justin Odisho
Tenhle trend má příznivce v řadách laiků, protože vypadá velmi efektně. Nicméně více než 10 sekund rychlých pohybů kamerou vám akorát přinese nevolnost a zmatek. O čem to video vlastně je? Znám opravdu málo lidí, kteří umí tento styl udělat dobře. Existuje ale mnohem více lidí, kteří tento styl zneužívají. Proč? Možná proto, aby schovali svou neznalost a neochotu udělat video s jakýmkoliv mini příběhem.
Pro zajímavost – všechno odstartovalo toto video, které je absolutně geniální a umí pracovat rytmem. Zrychluje, zpomaluje, pracuje s komplikovaným sound designem a je promyšlené do posledního puntíku. Ale stejně si nemyslím, že by mělo sloužit jako standard pro dělání videí v roce 2020. Jistě, transitions jako „stíračky“ jsou běžné i ve filmech, ale uvidíte je použité tak dvakrát za film a ne jako matoucí montáž efektů, která nikam nevede.
10. Blottermedia neon
Co začalo jedním člověkem a „frame-by-frame“ animací videí tanečníků (tzn. že každý snímek se ručně kreslí), to začali všichni kopírovat bez rozmyslu. Nejhorší na tom je, že lidem se to líbí a uznávají to bez předchozí znalosti původního umělce. A přisuzují kreativu někomu jinému.
Umělec: Ofir Shoham (aka Blottermedia)
Na závěr
Přes všechny líbivé trendy je třeba ale pamatovat na originalitu a také na to, jak věci stárnou. I přes to, že reklama na sociálních sítích jde vidět jen krátkou dobu, tak pro mě osobně je spíše negativní, pokud si reklamu nebo vizuál dokážete zařadit do určitého časového období. Nebo úplně jasně k jedné technice či trendu. My jako kreativci si chceme dále stavět své portfolio a pokud se v něm nachází sprostý plagiát nebo ohraný trend, tak za mě jeho hodnota klesá. Je super použít tyto trendy jako součást celkového konceptu, ale stavět na něm celý vizuál nebo hodnotu reklamy? To mi přijde omezené. Mnohem lepší je se inspirovat a dát na to svůj vlastní „twist”.