Uběhly skoro dva měsíce od doby, co se social media manažeři museli nedobrovolně zapojit do koronavirové výzvy. Svět se mění z hodiny na hodinu a sociální sítě s ním. A je logické, že současná situace ovlivňuje to, proč, jakým způsobem a která média lidé konzumují. Protože méně cestujeme do práce, podcasty jsou na ústupu. Zajímá nás dění kolem, a tak čteme a sdílíme novinky na Facebooku a Twitteru více než dřív.
Izolace nám už leze krkem a nudíme se, proto chceme zábavu. Tik Tok, Instagram (a především Instagram Stories), livestreamy a blogy díky tomu zaznamenávají rekordní návštěvnost. Chceme zůstat ve spojení s okolním světem, což komunikačním aplikacím přineslo nárůst užívání až o 40 % oproti době před karanténou.
Splněné přání s hořkou příchutí
Byl to sen každého marketéra! Konečně lidé tráví více času online. To znamená, že jim snáze doručíme náš obsah. A dokonce za méně peněz. Podle studie Socialbakers pokleslo CPM až o 50 % a podobně jsou na tom další metriky. Kromě nižších nákladů mají značky jedinečnou šanci budovat dlouhodobé vztahy se stávajícími i potenciálními zákazníky. Jak současnou situaci zužitkovat?
Social media manažeři na současnou krizi zareagovali po svém. Někteří nasadili svému logu roušky (jako třeba český McDonald´s), jiní fanouškům radí, jak v karanténě trávit čas, pomáhají tam, kde je potřeba, ukazují se v lepším světle a nenápadně se vrývají lidem do povědomí. I když snaha spojit se s cílovou skupinou někdy připomíná krasobruslení na tenkém ledě.
Ale už teď víme, že nás aktuální situace o sociálních sítích něco naučila. Takže ji alespoň v nějakém ohledu můžeme vnímat pozitivně. Ano, stávají se z nás experti na koronavirovou krizi. Tedy alespoň na sociálních sítích. Pojďme si to shrnout.
1. Krizový management
Sociální sítě jsou první místo, kam si lidé v době krize chodí pro informace. Něco se pokazí, objeví se nespokojený zákazník. První věc, kterou většina lidí udělá, je, že si najdou facebookovou stránku vaší společnosti a budou se ptát a komentovat. Komentáře se budou množit a vy možná nebudete vědět, co s nimi.
Buďte připravení! Odpovědi mají větší váhu, když je přizpůsobíte kontextu. Dejte lidem najevo, že jste v tom s nimi. A pokud nechcete ztrácet čas odpovídáním na opakovanou otázku, rovnou si připravte posty, které nejčastější dotazy zodpoví.
2. Content plán není konstanta
Koronavirus udělal (nejen) specialistům, kteří se starají o sociálno, čáru přes rozpočet. Když vláda zavřela hospody, jsou vám připravené posty, ve kterých nabádáte lidi, aby si po práci skočili na jedno, k ničemu. Aby komunikace dávala smysl, musíte ji přizpůsobit aktuální situaci. To znamená překopat všechno, na čem jste hodiny pracovali. Ale pokud chcete zůstat relevantní, nic jiného vám nezbyde. Buďte flexibilní. Na sociálních sítích se to hodí.
3. Publiku je třeba naslouchat
Karanténa, den nevíte ani jaký, a lidi už nebaví pořád dokola číst o tom samém. Co vlastně vaše publikum zajímá? Sledujte reakce, komentáře a metriky zaujetí. Není ten správný čas změnit téma? Do toho. Sociální sítě přece děláte pro lidi, tak jim nabídněte to, co je skutečně zajímá a baví. A taky si zapamatujte, že nikoho nebude zajímat značka, která v době krize mluví jen o sobě. Naslouchejte svému publiku, učte se a přizpůsobte se potřebám lidí i aktuální situaci.
4. Komunita je silný kapitál
Bylo nebylo, sociální sítě vznikly, aby spojovaly lidi. A tak je to dodnes. Zuckerbergovy algoritmy ale značkám komplikují práci, a proto dnes bez placené reklamy nedáte ani ránu. I proto je ale načase zapřemýšlet, jak můžete jako značka přispět své komunitě. Že žádnou komunitu ještě nemáte? A proč myslíte, že vznikají facebookové skupiny? 🤔
5. Sociální sítě jsou zábava
Lidé se chodí na sociální sítě bavit. A v náročnějších časech hledají odreagování víc než jindy. Co můžete svému publiku nabídnout, abyste ho zabavili? Najděte společnou komunikační linku a s ní cestu blíž k vašemu potenciálními zákazníkovi.
6. Autenticita je přidaná hodnota #BeHuman
Ne každé značce je aktuálně zrovna do smíchu. I když to není lehké, existují způsoby, jak zůstat ve spojení se svým publikem a sbírat u něj bonusové body i v takových situacích. Třeba je to příležitost jít s kůží na trh a ukázat lidskou tvář. Zapojili jste se nějak do pomoci ostatním? Má vaše značka nějaký zajímavý příběh, který ji kvůli krizi potkal? Paráda, ven s tím na sociální sítě!
7. (Organic) content is king
Pokud se chcete publiku trefit do noty, spojte autenticitu s vhodným jazykem. I když budete využívat zajímavé formáty a propracovanou grafiku, špatné copy může vaši snahu pohřbít. Co se tedy stane, když do sebe obsah a grafika skvěle zapadnou? Můžete se těšit na rostoucí organický dosah!
Co krize v souvislosti se sociálními sítěmi naučila vás?