17. srpna se konal v Praze třetí SEO Date. Neformální setkání všech přátel SEO. Vyslechli jsme si 4 inspirativní přednášky, zahráli si tradiční Kahoot i seznamovací SEO Bingo, a do pozdních nočních hodin jsme diskutovali o všem možném i nemožném.
Nemohli jste letos dorazit na SEO Date? Pak jste otevřeli ten správný článek. Super atmosféru a zábavu zpětně asi nepředám, ale představím vám to nejzajímavější, co zaznělo v přednáškách.
Klientské a vývojářské SEO omyly a mýty
Na krátkých případových studiích, nám Šárka Rolná Jakubcová předvedla, jak kreativně se dají na web implementovat různé načtené SEO poučky, když nemáme hlubší znalost problematiky.
Jaká doporučení jsem si odnesla?
- Nespoléhejte na to, že vyhledávače umí pracovat s JS weby. Zajistěte další způsob renderování obsahu pomocí:
- Prerender tool
- Server side rendering (SSR)
- Dynamic rendering
- Sitemap
- Nespoléhejte ani na to, že Google neindexuje stránky s parametry. Dokonce ani ty za mřížkou. Mimochodem náš Riško o tom přednášel na Restartu. Dejte si pozor hlavně na interní prolinkování, aby se nelinkovalo zbytečně na stránky s parametry.
- S canonicaly pracujte opatrně. Kontrolujte pravidelně, kde jsou nasazovány, ať nevznikají paradoxy. A opět pozor, canonical Google jen informuje a doporučuje. Není to direktiva, nespoléhejte na něj.
- Hlídejte si, aby se váš web zbytečně nenafoukl do zbytečných rozměrů. Ať už k tomu dojde jakkoliv.
GA4 pro SEO ve 20 minutách
O příchodu GA4 se mluvilo rok. Teď se jeho použití nevyhne nikdo, včetně SEO specialistů. Jak se GA4 liší od Universal Analytics? A jak z GA4 vytěží SEO specialisté maximum? David Bureš rozdal ve své přednášce pár drahocenných rad.
Jaké tipy jsem si odnesla?
- Na data z GA Universal už nemá cenu koukat, už se měří jen zbytky.
- Největší novinkou v GA4 je měření založené na událostech (Event based) a sledování tzv. relací se zapojením (Engagement rate).
- Obrovsky záleží na úvodním nastavení. Je to zároveň výhoda i nevýhoda GA4.
- Výhodou je možnost přizpůsobení reportů a přehledů podle toho, co nás opravdu zajímá. Dobré propojení s Google Ads, Search Console, Merchant Center.
- Nevýhodou je vizuální stránka. Neintuitivní a nepřehledné rozhraní a zatím nedostupnost některých důležitých funkcí.
- Můžeme GA4 nenávidět, ale používat je musíme. Naštěstí jsou tu školení Google Analytics 4.
SEO apokalypsa zvaná redesign
Největší výzva pro SEO specialisty je redesign. Pavel Ungr ukázal, co se mu kdy při redesignu povedlo i nepovedlo. Na co vážně dávat pozor. A co řešit pří výběru nového CMS.
Jaké nejzajímavější zkušenosti jsem si odnesla?
- Žádný redesign se neobejde bez větších nebo menších problémů. Žádný. Za SEO tým z Tastu potvrzuji.
- Už při výběru nového CNS je potřeba myslet na to, aby podporovalo SEO. Je klíčové, aby u toho byl od začátku i SEO konzultant.
- Při změně URL, pokud je opravdu nutná, do ní nedávejte zbytečnosti. Nikdy nezapomeňte na přesměrování pomocí 301. Vždycky počítejte s tím, že k nějakému dočasnému propadu v organickém výkonu dojde. Možné řešení je měnit URL postupně po částech. Začněte od těch nejméně důležitých a propady tak mějte pod kontrolou.
- Zásadní je pohlídat, aby se při změnách zachovala struktura a počet interních odkazů.
- Zkuste View Rendered Source. Je to rozšíření do Chromu, které ukáže, jak vyhledávače vidí váš obsah.
- Určitě nasazujte lazy loading. Ušetří rychlost a jsou přívětivé pro uživatele i roboty.
Maximalizace SEO potenciálu filtrace
Michal Doskočil završil event s case study z jeho práce pro AutoPalace. Přednášku zaměřil se na faktory efektivního využití filtrace webu k maximalizaci organické návštěvnosti a plnění byznysových cílů klienta.
Jaké rady z praxe mě zaujaly?
- I s relativně malým množstvím hodin (10 h/měsíc) se dá efektivně zlepšit organický výkon webu a zvýšit tržby. Je potřeba po vstupní analýze dobře vybrat prioritu aktivit. Zejména pokud je cílem rychlé zvýšení výkonu webu. V případě, který Michal uváděl, šlo o optimalizaci filtrace u výběru vozidel.
- Při zakládání filtrace je zásadní vybrat kombinace, které chceme, aby tvořily vstupní stránky. Ostatní je třeba zakázat. Jako první krok je tedy nutné mít dobrou analýzu klíčových slov.
- Při výběru kombinací filtrace je potřeba pohlídat, abychom nevytvářeli nové stránky, které si budou konkurovat. Například stránkám produktů, u kterých by tak mohla začít kanibalizace.
- Pomůže i přidání odkazů na nejhledanější podkategorie a kombinace filtrů. Můžeme je vložit třeba do patičky webu, na homepage i další stránky.
- Klíčová je spolupráce s vývojáři. Amen.
- Výsledky se Michalovi projevily v pokrytí klíčových slov, počtu indexovaných stránek, nárůstu návštěvnosti i tržeb. Konkrétní čísla naleznete ve sdílené prezentaci.
Opět se potvrdilo, že my SEO lidi jme prostě fajn. Sdílíme svoje zkušenosti a navzájem si nemáme problém poradit, i když jsme třeba z konkurenčních táborů. Každá taková akce je tím důkazem. ❤