Toto slovní spojení se často překládá jako „výtahová prezentace”. Metafora se zrodila z hypotetické situace, kdy jste fyzicky ve výtahu s někým, komu chcete během pouhé minuty představit co děláte. Jde tedy o opravdu svižnou sebe-prezentaci.
Ať už se v práci představujete novému šéfovi, na konferenci uvádíte svou firmu, nebo prezentujete myšlenku svého podnikání potencionálnímu investorovi, pravidlo elevator pitche je vždy stejné: musí vyzdvihnout vaši jedinečnost a zaměřit se na výhody, které poskytujete.
Elevator pitch by měl posluchači říct:
- kdo jste a co děláte,
- pro koho to děláte,
- v čem se lišíte od konkurence,
- jak se s vámi může posluchač spojit, bude-li se chtít dozvědět víc.
Jak na úspěšný elevator pitch?
- Buďte struční
Prezentace musí být krátká. Jde o rychlé „nahození” a představení myšlenky, nikoliv o delší debatu. Ta by měla být v ideálním případě až dalším krokem.
- V jednoduchosti je krása
Nesnažte se do omezeného času, který máte, za každou cenu dostat co nejvíce informací. Když posluchače zahltíte, můžete přijít o jejich zájem. A o ten vám jde především.
- Nepoužívejte hantýrku
Poslední, co chcete, je, aby vám posluchač nerozuměl. Vše musí být jasné. Vyvarujte se proto slov, která jsou specifická pouze pro daný obor. Používejte výrazy, kterým rozumí i laik.
- Jděte na to chytře
Místo fráze „jsem obchodník” vyzkoušejte například „pomáhám lidem vydělávat více peněz”. Uvidíte, že se o vás dotyčný bude chtít dozvědět víc.
Když je i minuta příliš dlouhá
V Taste Lovebrand jsme se, pokud jde o rychlo-představení, vydali ještě o krok dál. V rámci workshopů s klienty společně mimo jiné vytváříme i poslání v jedné větě.
Stejně jako elevator pitch poslouží i poslání v jedné větě v momentě, kdy někomu máte rychle představit, co děláte. Ovšem s tím rozdílem, že jde opravdu o pouhou jednu větu. V jedné větě tak máte za úkol vystihnout to nejdůležitější, a přitom zaujmout a vzbudit chuť dozvědět se víc.
Poslání v jedné větě Taste Lovebrand: Chceme dokázat malým a středním firmám, že i jim se vyplatí vědomě budovat svou značku.
Každé slovo tu má svůj význam a nemůže být vynecháno. Vybrali jsme si „malé a střední firmy”, protože u nich nehrozí zdlouhavé procesy implementace značky. „Vědomě” v našem poslání znamená, že chceme učit firmy řídit a pozitivně ovlivňovat to, jak značka každý den přirozeně vzniká. To se jim z dlouhodobého hlediska „vyplatí” především obchodně. Přestanou plýtvat prostředky na nejisté marketingové aktivity, protože budou vědět, kam směřují a nabídnou zákazníkům poslání s nímž se dokáží ztotožnit.
A teď už vy. Dejte si pauzu od všech displejů a monitorů, sáhněte po tužce s papírem a ještě dnes si vyšperkujte vlastní elevator pitch. Jak přesně zní ve vašem podání?