Magazín ze světa digitálního marketingu
Pozadí vlevo Pozadí vpravo

Google Optimize je díky novému snippetu rychlejší a spolehlivější

Jan Tichý
Jan Tichý
20. 5. 2020

Google nedávno představil novou verzi měřicího kódu pro svůj nástroj Google Optimize. Nejde jen o kosmetickou programátorskou úpravu, jak by se mohlo na první pohled zdát. Novinka přináší zásadní vylepšení A/B testování vašeho webu.

Google Optimize je nástroj pro A/B testování změn na vašem webu. Když třeba váháte, zda umístit tlačítko vpravo nahoru, nebo vlevo dolů, máte ideální příležitost ho vyzkoušet. Jeho nespornou výhodou je nulová cena a snadné propojení s Google Analytics pro sběr výsledků. Nástroj se po několika letech dočkal nového měřicího kódu (snippetu). V čem je jiný a co přináší?

Dosud všechno špatně?

Pro nasazení Google Optimize na svůj web jste dosud měli dvě možnosti. Buďto implementovat starý snippet přímo do webu, anebo zapnout A/B testování skrze Google Tag Manager. Obě varianty se ale načítaly asynchronně se zpožděním. To mělo za následek tzv. flickering, tedy přeskládání již vykreslené stránky před očima uživatele. V příkladu uvedeném výše by to znamenalo, že by se v prohlížeči zobrazila stránka a po chvíli by testované tlačítko najednou přeskočilo z pravého horního do levého spodního rohu. To je ale nepřípustné, spolu s negativním prožitkem to ovlivňuje i chování uživatele, a tedy oslabuje i výsledek a spolehlivost celého experimentu.

K odstranění podobného „problikávání“ se proto v minulosti začal používat tzv. anti-flicker snippet. Tedy dodatečný kód, který před uživatelem skryl celou stránku, dokud se vše nenačetlo a nepřekreslilo – a pak ji teprve zobrazil. Z hlediska metodiky experimentu to bylo lepší, ale uživatelskému prožitku to moc nepomohlo. Návštěvník musel déle koukat na bílou obrazovku a čekat na načtení a zobrazení výsledné stránky. Což může mít třeba nepříjemný dopad na obchodní výkonnost webu.

Rychlejší a bez blikání

Nový snippet všechny zmíněné problémy řeší. Umí se načítat synchronně společně s vykreslováním stránky, takže nezpůsobuje žádné problikávání a nevyžaduje žádný dodatečný anti-flicker snippet. Zároveň je podle prvních testování až čtyřikrát rychlejší než předchozí instalace, takže za běžných okolností nezpomaluje načítání.

<script src="https://www.googleoptimize.com/optimize.js?id=OPT-5MQP944"></script>

Vývojáři zároveň využili příležitosti a udělali v kódu i několik „okrasných změn“. Celkově je kód menší a hezčí. Pro nasazení teď stačí opravdu jen vložit jeden řádek do zdrojáku vašeho webu. Zároveň nové Optimize kontejnery dostávají svá ID začínající prefixem „OPT-“ místo dosavadního zavádějícího „GTM-“, který mylně vzbuzoval dojem, že tu existuje spojitost s Google Tag Managerem.

Kterou variantu tedy vlastně nasadit?

Ve skutečnosti teď před sebou máme několik různých možností, jak Google Optimize nasadit. Kterou z nich si vybrat?

  • Pokud už máte nasazený starý asynchronní kód a nemáte s ním problém, nutně nic měnit nemusíte, vše bude fungovat i nadále, a to včetně související podpory. Ovšem se všemi výše popsanými nevýhodami co do spolehlivosti experimentu a uživatelského prožitku.
  • Základním preferovaným přístupem by dnes už rozhodně měl být právě nový synchronní kód. Pokud nemáte žádný zásadní důvod, proč ho nechcete, použijte ho.
  • Synchronní načítání není všespásné. Spoléhá se na to, že Google bude vše potřebné k danému experimentu vracet vždy spolehlivě a bleskurychle. Proto nový kód nepoužívejte, když víte, že velká část vašich uživatelů má vysoké latence u svého připojení k internetu. V teoretickém extrémním případě, kdy by Googlu „spadly“ servery, budou návštěvníci na načtení vaší stránky čekat donekonečna. Jestli se toho bojíte nebo pokud nejste v případě hypotetickcýh déletrvajících výpadků Googlu schopni kód ve zdrojáku rychle vyměnit, máte i u nového snippetu k dispozici asynchronní variantu (případně i s jejím novým anti-flicker snippetem).
  • I nadále zůstává dosavadní možnost nasadit Optimize přes Google Tag Manager. To je ale krajní řešení pro případ, že máte naprosto rigidní vývoj nebo z jiných důvodů nemůžete přidávat kód přímo do zdrojáku webu (například u uzavřených balíčkových e-shopů). GTM přístup je vhodný pro experimenty, kde flickering nevadí, například pro testování pop-up oken vyskakujících na uživatele až po nějaké době strávené na webu. Výhodou je flexibilita pro změny, kód lze například zcela stáhnout, když vám zrovna na webu neběží žádný experiment.
Sdílejte článek

Související články