Slepice, nebo vejce? Mléko a potom cereálie, nebo nejdřív cereálie a pak mléko? Jsou zebry bílé s černými pruhy, a nebo černé s bílými? A měly by se hashtagy umisťovat do komentáře, nebo do popisku? Palčivé otázky, které nám nedají spát. Dobře, ta poslední z nich asi nechává většinu populace chladnou, ale markeťáci si kvůli ní trhají vlasy. Naštěstí tým z SocialInsider zveřejnil studii, která se otázkami života, vesmíru a umístění hashtagů zabývá.
Opravdu hashtagy umístěné do komentáře snižují dosah příspěvku? Nebo je to právě naopak? Odpovědi na tuto otázku předcházela analýza více než 650 000 instagramových příspěvků od 6 784 profilů značek. Zastoupeny byly jak velké značky s mnoha tisíci fanoušky, tak malé profily se stovkami sledujících. A na co se přišlo?
Jak to tedy je?
Jako první je důležité zmínit, že většina značek hashtagy raději umisťuje do popisku než do komentáře.
Jak můžete vidět na grafu, tak pouze 6,2 % značek vkládá hashtagy do prvního komentáře. Tento výsledek studii velmi zkomplikoval, protože čísla by v takto malém množství neměla vypovídající hodnotu. Tým ze SocialInsider proto tuto množinu musel detailně zanalyzovat i s ohledem na rozdíly mezi jednotlivými profily, a tím zvýšit přesnost celého měření.
Výsledky jsou velmi zajímavé. Ukazují totiž, že obě metody používání hashtagů mají na Instagramu své místo, záleží pouze na tom, kolik fanoušků váš profil má. Jak můžete vidět na grafu, umisťování hashtagů do popisku vedlo ve většině případů k většímu dosahu. Jediný rozdíl byl u profilů s více než 100 000 fanoušky, kde hashtagy v komentáři přinesly lepší výsledky.
Osobně patřím do skupiny těch, kterým se z estetických důvodů hashtagy v komentáři zkrátka nelíbí. Dalo by se tedy říct, že umisťování hashtagů do komentáře nezlepšuje dosah natolik, aby to stálo za pokažení celkového dojmu z příspěvku.
Kolik hashtagů je moc a kolik málo?
Další zajímavou informaci, kterou tým ze SocialInsider zjistil, je skutečnost, že většina profilů využívá buď 7, nebo více než 25 hashtagů. Mezi těmito čísly je markantní propast.
Předchozí výzkum od SocialInsider přitom ukázal, že optimální počet hashtagů na Instagramu se pohybuje kolem 9 až 11. Je nutné ale zmínit, že tato „pravidla“ se každým rokem mění. Například loňská studie od společnosti Quintly ukázala, že pro optimální dosah je nejlepší používat 0 až 3 hashtagy.
Co tedy říct na závěr? Vždy asi budou dva „znepřátelené tábory“ , z nichž jeden bude tvrdit, že slepice byla dřív, a druhý, že vejce muselo být rozhodně první. Minimálně do doby, než sám Instagram zavede určitý řád. Samozřejmě velmi záleží na cílovém publiku konkrétního profilu. Každé publikum je totiž svým způsobem unikátní a stejně jedinečná je i jeho interakce se značkou. Neberte proto tento článek jako nezvratné pravidlo nebo návod a raději se cílovému publiku snažte co nejvíce přizpůsobovat.