Jako blesk z čistého nebe představil Instagram novinku, která má jen a pouze jediný úkol – konkurovat celosvětově známému TikToku. Tato nová funkce nebyla předem oznámena, a proto se jedná o malé překvapení. Zajímavostí je, že Facebook, jehož součástí je i Instagram, má většinou ve zvyku nové aplikace představovat, ale novinku jménem Reels zakomponoval přímo do Instagramu, což je velmi chytrý tah. Hlavní cíl funkce Reels je jednoznačný, a to přetáhnout mladou cílovou skupinu z TikToku do Instagramu.
Jak to funguje?
Pojďme si ale něco povědět o samotné funkci. Reels umožní skrze Instagram Stories kameru vytvářet krátká videa, editovat je a publikovat. Editace je celkem bohatá, nabízí například možnost vkládání hudby skrze hudební knihovnu Facebooku, zrychlení či zpomalení videa a také takzvaný „ghosting“, který umožní vytvářet lépe navazující přechody.
Jakmile uživatelé dokončí editaci videa, mohou ho publikovat skrze Instagram Stories, zveřejnit ho pouze pro blízké přátele nebo ho zaslat skrze zprávu. Pokud bude video veřejné, objeví se také v sekci „Top Reels“ v záložce pro objevování. Samozřejmostí je i možnost přidání videa do vlastního výběru (Highlights, chcete-li), a tím prodloužit jeho 24hodinovou životnost.
Jak, kdy, kde a proč…
Funkce Reels není ale zatím dostupná všem, Instagram si pro její představení vybral Brazílii. Nejedná se o náhodu, Brazílie má totiž velmi početnou instagramovou populaci, která miluje hudbu a je velice kreativní a temperamentní. A navíc – na rozdíl třeba od Indie – nebyla plně pohlcena TikTokem. To jen potvrzuje, že Facebook nenápadně vytáhl s TikTokem do boje. Jak řekl CEO Facebooku Mark Zuckerberg o růstu aplikace Lasso: „Snažíme se nejprve zjistit, zda se nám podaří prorazit v zemích, kde TikTok ještě není tak silný.“ Stejnou strategii Facebook použil i při zavádění funkce Instagram Stories, ty byly zveřejněny nejprve v zemích, kam jejich konkurent Snapchat ještě neexpandoval. A tato taktika fungovala překvapivě dobře.
Bude to fungovat? To nikdo netuší, ale rozhodně bude zajímavé sledovat, jak uživatelé na novinku zareagují. Je totiž velký rozdíl mezi TikTokem, kde se lidé nebojí ztrapnit jen proto, aby vykouzlili úsměv u svých sledujících, a Instagramem, kde si mnoho uživatelů pracně buduje svojí „image“, kterou nechce jen tak zničit natáčením vtipných, ale mnohdy i trapných videí.