Magazín ze světa digitálního marketingu
Pozadí vlevo Pozadí vpravo

Jak a proč plánovat focení?

Pokud se někdo z vás pohybuje okolo focení a natáčení, kolikrát jste slyšeli větu: Tak tam prostě naběhni s foťákem a něco tam cvakni a pohoda, ne?” Jasně, můžu tam jít jen s fotoaparátem, nulovou přípravou a velkou dávkou odvahy a jít to prostě jen vyfotit, ale tomu se říká eventové focení. Taky se před tím můžu pomodlit a doufat, že to prostě bude celé vypadat skvěle a já budu jen mačkat spoušť. Jenže opak je pravdou.

Za prvé osoby, které většinu času fotíme do reklamy jsou jen normální lidé, nejsou to profesionální modelky, stejně tak když fotíme produkt, většinu času nejspíš nefotíme prestižní Rolex nebo Chanel N°5. A když se zamyslíme nad lokacemi, ve kterých fotíme, tak to také nejsou ty nejpopulárnější moderní výstřelky od Kaplického nebo od R. Bofilla.

Tím chci říct, že když někam přijdete a namíříte foťák, s největší pravděpodobností to nebude vypadat hezky jen proto, že máte foťák s objektivem za sto tisíc.

Čím déle pracuji v reklamě, tím více si uvědomuji, že mou prací je vzít něco obyčejného a vytvořit z toho jakousi zvýšenou” realitu, která je v mém hledáčku mírně přikrášlená, ale stále vychází z opravdového světa. Mým úkolem je prezentovat daný produkt a lidi, kteří se jej týkají v co nejlepším světle (doslova i obrazně).

A jelikož se někdy může objednávka focení zdát jako sázení do loterie, vstupuje tady do hry určitá předprodukce”, kdy si fotograf musí zajistit všechny možné faktory od času focení přes lokaci až po výběr oblečení subjektu. Aby mu v den focení hrály tyto faktory do karet a i kdyby nastaly nějaké nepředvídatelné události (jako časové omezení nebo počasí), tak mu jeho příprava poskytuje takové podmínky, že není možné vyprodukovat špatnou fotku.

Samozřejmě není možné na každé malé focení dělat obrovskou přípravu. Nemůžete někomu, kdo má budget na pár jednoduchých fotek, nutit něco, co nepotřebuje. A proto si ukážeme dvě vzorová focení na různých budgetových levelech, která se nám v agentuře Taste za uplynulý rok podařilo zrealizovat.

1. Základní příprava – Lukáš Krpálek pro pivovar Svijany

S velmi známými lidmi je to občas velmi těžké kvůli jejich časové vytíženosti, do toho se někdy může najít mezera v jejich kalendáři ze dne na den a vy ji musíte využít. Jinak na vás budou mít totiž čas až za 2 měsíce. Což neodvratně znamená malý čas na přípravu. Nicméně, když tyto informace znáte, můžete se alespoň připravit, jak nejlépe to jde.

Na toto focení jsme nachystali několik moodboardů, ze kterých si klient vybral kombinaci dvou z nich. Lokace byla předem jasná, domácí tělocvična Lukáše na Folimance, protože nás nic nestojí. Ideálně bychom si ji šli prohlédnout dopředu, nicméně situace v roce 2020, i přestože to bylo v létě, tomu nenahrávala, proto jsem spoléhal pouze na fotky tělocvičny, které byly dostupné na internetu. Bohužel tento přístup zhoršuje předvídatelnost pozice slunce a tedy použitelnost přirozeného světla, použil jsem tedy SunCalc a Google Street view, abych odhadl, zda nám tam v dopoledních hodinách půjde přirozené světlo. Došel jsem k závěru, že nepůjde, ale výsledné fotky říkají opak, to je nevýhoda online location scoutingu”. Celé je to jen odhad.

Nyní se podívejme na pár výsledných fotek (zdaleka ne všechny). V předprodukčním kroku bychom vycházeli z moodboardu.

První fotka

První fotka je vcelku jednoduchá. Kolem Lukáše jsou judistické rekvizity, které jsme našli v tělocvičně. Dále má na sobě své Gi (domluvili jsme se s ním, aby si vzal 2 klasické Judo barvy, a to své bílé i modré, protože jsme nevěděli, jak moc budeme chtít, aby kontrastoval s pozadím). Toto je přesně jeden z těch výše zmíněných faktorů, který nám umožňuje větší flexibilitu během focení a zajišťuje nám větší šanci na úspěch – nicméně to je úplný základ.

Dále se podíváme na ostré světlo přicházející zleva, které dává fotce hloubku – to buď docílíme velkým štěstím a přijdeme v krásný den ve správnou hodinu, anebo si dovezeme auto plné světel. V tomto případě se nám poštěstilo obojí. Měli jsme připravená světla, která jsme s notnou dávkou potu dotáhli do 1. patra tělocvičny, abychom zjistili, že máme proměnlivé počasí a tyto krásné pruhy světla se nám podaří udělat přirozeně, nicméně kdybychom fotku nestihli udělat do té doby než přišel mrak, měli jsme v záloze světlo, které bychom dali ve stejném úhlu jako slunce a mohli bychom pokračovat dále. Pro mě snad neexistuje focení, kdy jsem světla bral zbytečně, prostě nikdy nevíte, co se vám bude hodit. Dále jde vidět na fotce menší mlha, to by obyčejně vyžadovalo dalšího asistenta, který by měl mlhovač a staral se o správnou úroveň mlhy v tělocvičně, nicméně toto si mohou dovolit spíše větší produkce, proto jsme se rozhodli toto udělat až v postprodukci a jen pro jednu fotku, protože je to časově relativně náročné.

Druhá fotka

 

Ve druhé fotce nám přibyl tréninkový partner. Toho jsme také požádali, aby přišel s oběma barvami oblečení, zvolili jsme modrou, aby se oko diváka soustředilo na Lukáše v kontrastním bílém Gi. Je to akční fotka. Co to znamená? Měli bychom mít foťák s mnoha snímky za vteřinu, abychom měli hodně fotek na výběr. Pokud takový stroj nevlastníme, musíme si ho půjčit a je to další položka v rozpočtu. Samozřejmě to můžeme fotit na pomalejší stroj, ale potom musíme nutit naše sportovce k častějšímu opakování a to vede ke zhoršení nálady našich modelů, a tím se nám potom hůře fotí. Vždy je důležité udržovat během focení dobrou náladu a vše jde potom rychleji.

Třetí fotka

lUK

Na třetí fotce vidíme Lukáše se soudkem, ten je tedy třeba obstarat. Potom tam máme komparz, který potřebujeme k vytvoření nálady ve fotce. Koncept byl, že Lukáš donesl na grilovačku” pivo a ostatní ho vítají. Neměli jsme gril, ani mnoho lidí (kolegové z kanceláře), ale přesto se nám v parku ve Folimance podařilo vytvořit něco co v nás vzbuzuje náladu letní pohody s pivem na zahradě bez zbytečného natahování rozpočtu.

Toto bych pokládal za produkčně velmi jednoduché focení, ale i přesto bylo potřeba zařídit několik věcí:

  • 1 sportovec s plným kalendářem
  • sparing partner
  • 2 lidi do komparzu
  • prázdná tělocvična
  • soudek
  • 4x Gi
  • výběr ze 2 civilních oblečení
  • foťák vhodný na sport (potenciální cesta do rentalu)
  • světla a stojany
  • auto

To vše proto, abychom z focení a z peněz našich klientů nedělali hru náhody, ale abychom vsadili na jistotu.

2. Příprava do puntíku – kajakář Jiří Prskavec pro UNIQA

Toto focení byl „předprodukční” sen. Mí kolegové si zařídili schůzku u kanálu v Troji, kterou jsme mohli spojit s location scoutingem, takže jsme maximalizovali čas všech zúčastněných. Měl jsem tedy čas se s Jirkou seznámit a projít si břeh kanálu, u kterého jsem sice již několikrát byl, ale Jirkův vhled na to, u kterých branek by která fotka mohla vypadat dobře, byl nedocenitelný. A tím nám snížil náhodnost focení.

Zároveň jsem si pomocí aplikace SunSeeker (Android i iOS) mohl zjistit přesnou polohu slunce, přišli jsme tedy i na přesný čas začátku focení.

Požadavek klienta byl nafotit co nejvíce fotek s Jirkou, které by mohl během roku používat pro postování na sociálních sítích bez nutnosti organizovat další focení. Kromě fotek z vody jsme vytvořili i záběry z jiné přípravy – posilovna, běhání a ježdění na kole a mimo jiné fotky s rodinou (bohužel tady můžu zatím uveřejnit jen jednu fotku).

Při takto komplexním požadavku je třeba si udělat přesný časový harmonogram jako při velkém natáčení a říct si, co se bude fotit kdy a jak dlouho to zabere. Jde vlastně o takový školní rozvrh. Bohužel si nejsem jistý, zda můžu sdílet náš konkrétní rozvrh. Obyčejně ještě zahrnuje: východ a západ slunce, čas srazu, začátek natáčení, pauzy na jídlo, přesuny, místo a konec natáčení.

Když si uděláte tento plán, pomůže vám si mnohem přesněji vizualizovat (i s přesuny na lokace) časovou náročnost celého focení bez věštění z křišťálové koule. Potom můžete slíbit klientovi přesnější počet výstupů a třeba překvapit a stihnout toho více, což se nám v tomto případě povedlo. Také to slouží k tomu, že víte, kolik máte času a kdyby náhodou nějaká navrhovaná fotka nefungovala, zajistí to, že na ní nestrávíte půlden, ale přesunete se po vyhrazeném času k další věci. Je to takový checklist, který vám umožňuje se méně stresovat kvůli času a soustředit se na to, co v daném časovém úseku můžete vytřískat” z dané fotky. Nicméně zase to zabere nějaký čas vytvořit a ne každé focení to potřebuje.

Rozebrání fotky z vody

Mimo to, že chceme krásné světlo vycházející zpoza Trojského mostu za rozbřesku, potřebujeme i prázdný kanál bez dalších sportovců v pozadí jako při soutěži. Scházíme se tedy v 6:40, úsvit máme v 7:09 a kanál je spuštěn v 8:00. Před tím, než Jirka vleze do vody fotíme na břehu pár portrétů, dokud je suchý a není mu zima, je přece jen říjen a je cca 10 stupňů a nechci, aby promočený stál bosý s kajakem na břehu kanálu v podzimním větru, na to všechno myslím už při vytváření zmíněné tabulky a i přes to mi některé detaily uniknou.

Potřebujeme samozřejmě rychlý foťák, vodní pouzdro (protože stojím ve vodě), rychlé blesky, které zvládnou alespoň 5 záblesků za vteřinu, protože po každém sjezdu Jiří pádluje v mírnějším proudu nahoru, takže chceme minimalizovat počet jízd, abychom Jirkovi ušetřili trochu energie a tím i nekazili náladu.

Jak už jsem říkal, byl podzim, takže neopren je jasná záležitost, dále mám s sebou drahou techniku, takže je třeba mi dát vestu a uvázat můj sedák na lano, abych neuplaval. Někdo mě musí jistit, takže asistent je jasná záležitost, zároveň obsluhuje světla na břehu, aby vše šlo rychleji. Oproti Lukášovi v předchozím focení má Jirka jen jeden design dresu, ve kterém soutěží a jednu loď s nápisem UNIQA, takže tady není co řešit.

Závěr

To je, prosím, jeden druh fotky. Toto všechno je třeba jen k fotkám ve vodě, když k tomu přidáme focení v posilovně, v tělocvičně a s rodinou, přidáváme jako v ostatních případech další lokace, lidi a rekvizity k focení. Zase se stavíme do co nejlepší pozice k tomu, aby výsledek byl předvídatelný a klient byl spokojený. 

Doufám, že jsem vám tímto nastínil, proč je třeba focení plánovat a nestačí jen přijít s foťákem. Samozřejmě jsou různé cíle fotek a různé úrovně rozpočtů, ale nějaká minimální příprava je vždy na místě.

A čím je příprava poctivější, tím jsou všechny strany v menším stresu a spolupráce je mnohem příjemnější.

Sdílejte článek

Související články