Každý kdo používá vyhledávač se již s našeptávačem určitě setkal. Jedná se o běžnou funkci, kterou má valná většina dnešních vyhledávačů jako například Seznam.cz, Youtube nebo třeba Wikipedie. Jednoduše řečeno vyhledávač se na základě několika písmen či slov snaží napovědět, co hledáte. Je navržen tak, aby vám ušetřil nějaký ten čas. Nebo aby vám pomohl si rozpomenout, co zrovna máte na mysli. Odkud se ale tyto dotazy berou? Jak je můžeme využít v businesse? Na to se podíváme v tomto článku.
Na začátek je třeba zmínit, že našeptané fráze se skládají z databáze klíčových slov, tedy jakési množiny vyhledávacích dotazů, které již někdo před vámi ve vyhledávači hledal. Ne vždy se vám ale objeví strohá přesná shoda s vaším vypisovaným vyhledávacím dotazem s dalšími klíčovými slovy v databázi vyhledávače.
Moderní vyhledávače jdou v našeptávání dál. Na základě umělé inteligence se snaží lépe identifikovat obsah, který hledáte a s ním související vyhledávací dotazy. Je obecně známo, že jeden z nejlepších algoritmů s prvky umělé inteligence má vyhledávač Google, na který se dále podíváme podrobněji.
Co si můžeme pod pojmem umělá inteligence představit? Zjednodušeně řečeno se jedná o strojové učení vyhledávače na základě dat, která mu poskytujeme my uživatelé. Čím více vyhledáváme, tím lépe nám vyhledávač našeptává. Existuje ale několik obecně známých faktorů, které mají vliv na výsledky našeptávače Google.
Faktory ovlivňující výpis našeptaných frází
Základní faktory, které ovlivňují našeptávání jsou:
- Trendy ve vyhledávání a aktuální témata.
- Jazyk, kterým mluvíte.
- Lokalita, kde se nacházíte.
- Množství výsledků na potenciální vyhledávané dotazy.
Google se snaží předejít doplnění dotazů, které by mohly obsahovat výsledky s nenávistným, násilným či sexuálním obsahem. Samozřejmě, když takový dotaz ale začnete vyhledávat, vyhledávač vám jej pomůže dokončit.
Další spojení, které v Googlu pravděpodobně neuvidíte, je spojení hanlivých slov ve spojení se jmény lidí. Těmto spojením se vyhledávač snaží zamezit, byť mohou být vyhledávána.
Našeptávač vyhledávače Google.cz pro dotaz „kalousek“
Z příspěvku výše je krásně vidět, jak Google pracuje s trendem. Kdy se do našeptávače propsala klíčová slova, která jsou nyní aktuální. S tím ostatně pracuje také vyhledávač Seznam.cz:
Našeptávač vyhledávače Seznam.cz pro dotaz „kalousek“
Google dále říká, že umí automaticky detekovat vyhledávací dotazy, které zobrazují výsledky s nepotvrzeným či nedůvěryhodným obsahem. Takové dotazy vám také nenašeptá, aby si uživatel nemyslel, že vyhledávač tuto informaci obrazně řečeno potvrzuje.
I přes veškeré úsilí se mohou ve vyhledávači objevit výše popsaná slovní spojení. Proto Google sleduje reakce uživatelů. Pokud někdo nahlásí nevhodná spojení, tak to zkontroluje a manuálně odstraní z vyhledávání.
Rozšířené návrhy v našeptávači
Nepochybně existuje řada vyhledávacích dotazů, na které může být několik odlišných výsledků. Například jména mohou být pro několik osobností stejná.
Google proto u wikipedických pojmů, jako jsou známí lidé a názvy (rostlin, živočichů, měst, věci apod.) zobrazuje také miniaturu fotky našeptávaného objektu a vysvětlení, o koho či co se jedná. To uživateli dává možnost volby, a ještě více tak zpřesňuje výsledky vyhledávání.
Jak mohou našeptávače pomoci v businesse?
Jedná se zpravidla o snadný a často zdarma dostupný zdroj klíčových slov. Ta mohou sloužit k optimalizaci webu (SEO), pro správné zacílení PPC kampaní nebo k jednoduché odpovědi na otázku, co vaši zákazníci vyhledávají. Existuje mnoho nástrojů, které na základě jednoho klíčového slova stáhnou a zobrazí celou řadu dalších vyhledávacích dotazů z našeptávače. Jedním z takových nástrojů je například Keywordtool.io. Na závěr nutno říci, že našeptávače jsou často bohatý zdroj dat pro analýzu klíčových slov.