Magazín ze světa digitálního marketingu
Pozadí vlevo Pozadí vpravo

Jak napsat úspěšný [UX and SEO friendly] článek?

Články jsou skvělou příležitostí, jak oslovit návštěvníky nebo se jim alespoň zapsat do paměti. Když už si dáváme práci s tvorbou článku či obsahu, tak chceme, aby ho uživatelé z cílové skupiny četli a konzumovali. Jak toho docílit? Jednou z cest, která se mi osvědčila, jsou optimalizované články na blog.

Velmi se mi líbí přirovnání, že kvalitní obsah je nablýskanou plachetnicí a SEO představuje její plachty. Bez plachet ani ta nejkrásnější plachetnice nedosáhne svého cíle. Stejné je to s obsahem. Čím více energie a úsilí vložíme do vyladění SEO u článku, tak tím víc vypneme plachty oné plachetnice a zvýšíme její dosah. Článek či obsah získá pravidelnou a relevantní návštěvnost.

noindex SEO článek

Krokem číslo jedna je kontrola indexovatelnosti webu a jeho jednotlivých částí.

Jak vypadají úspěšné články?

Úspěch článku můžeme měřit několika metrikami. Tou nejzákladnější je návštěvnost článku. Ještě více určující je pak přínos článku (konverze, AdSense, získané e-mail kontakty atd.). Naopak uživatel čeká od článku vyřešení svého problému, pobavení nebo zajímavý, atraktivní obsah. Jaký by měl být úspěšný článek?

  • SEO friendly
  • UX friendly
  • Dlouhý a obsáhlý

Dle dat nástroje Ahrefs je přímá úměra mezi umístěním článku a jeho délkou. Pokud se nesprávně omezíme pouze na tuto jednu proměnnou, tak velmi zjednodušeně – čím delší článek, tím má vyšší šanci se umístit na předních pozicích.

A jaké další přívlastky by mu měly být vlastní?

  • Přínosný
  • Poutavý
  • Obohacující
  • Důvěryhodný
  • Přehledný

Proč SEO friendly?

SEO friendly rozhodně neznamená, že by články měly být psány pro roboty. Naopak. Jedná se spíše o set pravidel či doporučení, jak s blogem, textem a výběrem slov strategicky pracovat.

Co sem patří? V prvé řadě bych zmínil užívání klíčových slov, na která se článek bude soustředit. Pokud chcete napsat článek o „jahodovém koláči“, tak je dobré samotné klíčové slovo uvést v titulku i nadpisu tohoto článku. Nadpis „Sladké pokušení pro letní dny“ může být zajímavější na proklik, ale u vyhledávačů neuspěje.

Pokud tak neučiníme, tak značně přivíráme dvířka možné návštěvnosti na toto klíčové slovo z vyhledávačů.

Kam je dále vhodné vměstnat hlavní klíčová slova?

  • První nadpis h2 článku
  • URL
  • ALT obrázku
  • Meta description (méně podstatné)
  • První věta článku (méně podstatné)

Před tím, než se do samotného článku pustíme, měli bychom si udělat průzkum klíčových slov točících se okolo daného tématu. Já k tomuto účelu používám nástroj Ahrefs, který dokáže vytáhnout vše, co potřebujete. Následně je vhodné se také klasicky podívat do vyhledávače, jaké články na daná klíčová slova vyjíždějí a jaké konkurence u nejúspěšnějších z nich volí titulky.

TIP: Pro ty, kteří chtějí dělat sběr klíčových slov zdarma, dobře poslouží rozšíření Keywords Everywhere nebo samotné našeptávače vyhledávačů.

Při tvorbě meta titulku a nadpisu musíte využít kreativitu a přesto se držet určitých pravidel (omezená délka, umístění klíčového slova). Druhým úkolem meta titulku a nadpisu článku totiž je upoutat návštěvníka, aby si vybral právě Váš článek.

Mimo literárních dílek je v meta titulku ozkoušené následující:

  • Tipy a číslovky (8 tipů, jak udělat kotrmelec)
  • Power words (ušetřete, monstrózní, famózní)
  • Provokativní otázky (Jak dokázal Michal zhubnout 50 kilo za 6 dní?)
  • Aktuální rok  (Jak zbohatnout na internetu? [2021])

Na co si dále u článků dávat pozor?

Obrázky, fotky –⁠ nejčastější chybou je nahrávání obrovských obrázků přímo od fotografa nebo grafika, kteří je samozřejmě zasílají v té nejvyšší kvalitě. Pro web je dobré držet se velikosti do 150 kB. Také je zbytečné vkládat běžné obrázky v png, jelikož tento formát je zpravidla datově náročnější. K obrázkům a fotografiím byste také měli doplnit relevantní název (⛔nikoliv 0000659.img) a parametr ALT.

Jak psát ALT obrázku? Jednoduše zkuste ve třech až pěti slovech propojit blízké relevantní klíčové slovo z článku a popis obsahu daného obrázku. Že je to zbytečně složité? Není, je to jen o zvyku.

Správné vyplnění názvu obrázku a parametru ALT nám může přivést návštěvnost ze stále více oblíbeného obrázkového vyhledávání.

Interní a externí odkazování –⁠ mnoho lidí je považuje za přítěž, ale je to především o tom, jak si to nastavíte. Nejlepším přístupem je, pokud autor píše článek a rovnou při psaní odkazuje na vhodné a užitečné části vlastního i ostatních webů. K tomu je důležité projekt excelentně znát. Velmi dobře smysl odkazování z uživatelského hlediska vystihuje většina článků na Wikipedii.

TIP k internímu odkazování: U obsahových projektů, kde je více redaktorů či copywriterů, je dobré vytvořit tabulku k internímu prolinkování. Datový základ můžete získat v Ahrefsu a několika úpravami vytvoříte přehledný dokument, který copywriterům skvěle poslouží. Osobně dělím tabulku ještě do čtyř skupin podle potenciálu rozvoje dané stránky. Tím lze rozškálovat a držet pod kontrolou tok interního odkazování.

Jestli se chcete více dozvědět o získávání externích odkazů, tak by vám neměly uniknout naše praktické linkbuildingové tipy.

LInkbuilding odkazy

Proč UX friendly?

Některé blogy a nebo magazíny si oblíbíte na základě jejich vzhledu. Obsah může být klidně průměrný. Uživatelský dojem z webových stránek a textu je extrémně důležitý.

Zásadní podíl na uživatelském dojmu má také písmo. V případě, že vás tato problematika zajímá více, tak doporučuji přečíst článek o písmu na webu.

Překvapivě velkým neduhem magazínů a blogů je prostor. Designeři chtějí často využít každý pixel. To ovšem není pro uživatele dobré, protože ztrácí orientaci, takže i v tomto případě často platí, že méně je někdy více.

Konkrétní 3 tipy

1/ Dejte textu prostor. Samozřejmě záleží na konkrétním fontu, ale i řádkování [line-height] okolo 1,6 (tzn. 1,6násobek velikost fontu), které obsahu dodává potřebnou vzdušnost.

2/ Velikost samotného textu také stále roste nejen kvůli postupně se zhoršujícímu zraku napříč populací. Číst větší text je to jednoduše pohodlnější. Opět záleží na konkrétním fontu, ale obecné doporučení může být mezi 16 a 18 pixely. Osobně se mi velmi příjemně čte text na blogu crazyegg.com, kde právě o UX a testování najdete mnoho skvělých článků. V blogu používají pro klasický text dokonce velikost 20 pixelů.

3/ Příliš černá, příliš bílá. Maximální kontrast pro lidské oči není příjemný, proto se doporučuje volit spíše tmavě šedou (#3b4246)  než černou barvu fontu.

Důležité je také odladit verzi mobilní, která dnes u mnohých oborů hraje v návštěvnosti prim. Více o tomto tématu se můžete dočíst v našem článku o responzivním designu a SEO.

Proč psát dlouhé články?

Poslední bod, který v tomto článku proberu, je délka textu a jeho strukturování. Zdálo by se, že je to banální téma, ale zkusím to vzít obšírněji a oslím můstkem se opět přenést k [SEO friendly] obsahu.

Někdo říká, že čím kratší, tím lepší.

To může platit například u aktualit nebo u článků, které nemají ambici atakovat pozice v organickém vyhledávání.

Jsou ale ty nejnavštěvovanější články na prvních místech ve vyhledávačích krátké? Absolutně ne. Průzkumy a studie ukazují, že obsáhlejší články jsou na předních pozicích v Googlu asi pětkrát častěji než texty krátké. Pokud tomu nevěříte, tak doporučuji projet kurz od Ahrefsu o úspěšném blogování.

Jak s tímto faktem ale pracovat? Většina lidí se totiž nechce prokousávat dlouhým článkem a hledat odpověď na konkrétní dotaz. Kompromisním řešením, které je z pohledu SEO velmi vhodné, je strukturovaný text s obsahem a kotvami. Pokud používáte WordPress, tak to máte o něco snazší. Stačí si nainstalovat jeden z pluginů. Doporučuji pro začátek například LuckyWP Table of Contents, který máte nastavený za 5 minut.

Obsah se následně bude tvořit z nadpisů v textu. Jaké tipy se vám při tom budou hodit?

  • Umístěte obsah za první až druhý odstavec před první nadpis nebo do sidebaru.
  • Slaďte ho graficky s webem.
  • Nastavte si tvoření obsahu od 4 nadpisů, aby se netvořil u krátkých článků.

Podmínkou smysluplného využívání obsahu a kotev je řádné strukturování textu po tématech a používání nadpisů.

Ještě zkusím více rozvinout ono strukturování textu. Z akademických prací jsme si zvykli dávat ty nejdůležitější a nejužitečnější informace až na konec textu. To však není pro internet ta nejvhodnější forma. Uživatel chce vědět to nejdůležitější nebo základní hned. Proto se vyplácí zásadní informace v článku umístit pod první nadpis v těle článku. Uživatel se k nim snadno dostane, a pokud bude chtít vědět o tématu více, bude ve čtení pokračovat. Tato deduktivní forma tvorby obsahu připomíná nabalování sněhové koule. Jdete od obecné odpovědi na hledaný dotaz až k souvisejícím konkrétnostem.

Jaká by mohla být osnova dlouhého a přehledného SEO friendly článku?

  • Úvod – V jednom až dvou odstavcích krátce představte, o čem článek bude.
  • Obsah – Strukturujte obsah pomocí nadpisů h2 a h3.
  • Nejdůležitější sdělení článku – Mělo by odpovídat hlavnímu titulku.
  • Méně důležité informace – Využijte také odpovědi na přidružená a longtailová klíčová slova.
  • Doplňkové informace – Rozviňte téma v širších souvislostech a nabídněte adresátům další relevantní přidružená témata.
  • Závěr – V krátkosti shrňte, o čem text pojednával a jaké závěry přináší.

V případě, že vás trápí dosah vašich článků či obsahu v organickém vyhledávání, zkuste tipy z tohoto článku. Otestoval jsem je na menších i větších projektech. A fungují bezvadně!

Sdílejte článek

Související články