Správné řešení stránkování na webech je implementace rel=prev/next! Přesně to tvrdil ještě před týdnem Google ve své oficiální dokumentaci. Z dokumentace to však náhle zmizelo, webmasteři se začali ptát a John Mueller se k tomu na Twitteru vyjádřil takto:
We noticed that we weren't using rel-next/prev in indexing for a number of years now, so we thought we might as well remove the docs :).
— 🍌 John 🍌 (@JohnMu) March 21, 2019
Co z toho vyplývá? Základním stavebním kamenem pro rozhodování v SEO nejsou články, komentáře na internetu, ani oficiální dokumentace přímo od Google, ale data! A přesně to bylo předmětem první přednášky letošního Marketing Festivalu v podání Willa Reynoldse. Ten jako řečník působil sebejistě a přednáška tak byla nejen úderná, ale zároveň pobavila celé obecenstvo. Pojďme si stručně shrnout naše poznatky z přednášky.
Pár slov k Wilovi
Wil je jeden z nejznámějších SEO specialistů ve státech. Vyhledávači se zabývá neuvěřitelných 19 let! Je to taková americká verze našeho Marka Prokopa. V roce 2002 založil digitální agenturu Seer Interactive, ve které v té době působil sám ze svého obývacího pokoje. Seer dneska zaměstnává více než 150 lidí a je jednou z nejuznávanějších agentur v USA. Kromě toho se snaží vzdělávat veřejnost a vydává nejrůznější návody, videa, články. Je to prostě fantastická a osobnost a získal si naši přízeň.
„Bude v roce 2019 fungovat linkbuilding?“
Tak přesně tahle otázka dostala Wila do kolen. I kdyby vám člověk, který má 19 let zkušeností se SEO tvrdil jednoznačnou odpověď, nevěřte mu. Na začátku přednášky se sám Wil omlouval všem, kterým někdy tvrdil něco, co měl podložené jen svými zkušenostmi a intuicí. V SEO nic takového neexistuje. Jediné, na základě čeho bychom se měli rozhodovat, jsou data. Wil má takových dat nasbíraných přes ½ TB. To už je slušný základ pro rozhodování ne? Odnést byste si z toho měli 2 věci:
- Sbíráte data? Výborně, sbírejte, vyhodnocujte, pracujte s daty dál!
- Nesbíráte data? Začněte!
Jak na data koukat?
Nekoukejte na data z jednotlivých nástrojů a kanálů zvlášť, pracujte efektivně a natáhněte je na jedno místo. Zde mezi nimi hledejte vazby, kombinujte je a snažte se z nich vytěžit maximum. Wil data tahá do nástroje Power Bi, ve kterém je dokáže vizualizovat do čitelné podoby. Do nástroje jsme se už před časem zamilovali i u nás v Taste Medio a výrazně jej doporučujeme. Pokud byste se s nástrojem Power Bi rádi naučili pracovat, doporučujeme sérii výukových materiálů, zpracovaných právě Wilem a Seer Interactive. Podívejte se na návody na Power Bi.
Voice search, chatboti a AI, to je budoucnost!
„Ano, voice search je nádherná věc… pokud ho používáte na nastavení budíku!“
Tak nějak začal Wil mluvit ve spojitosti s hlasovým vyhledáváním. „50% všech vyhledávání bude v roce 2020 pocházet z hlasového vyhledávání!“ Tato predikce ComScore doslova obletěla svět. Wil se nad ní jen pousmál. Máme rok 2019, dozvíte se pomocí Voice Search kam pozvat přítelkyni na večeři? Dozvíte se sice, které restaurace jsou kolem vás, výborně! Nakonec ale stejně skončíte hledáním dané restaurace v klasickém vyhledávání. Google vám stejně nikde nedá data z voice search dotazů. Z přednášky mi tak v hlavě uvízla jedna důležitá myšlenka: NĚJAKÁ DATA > ŽÁDNÁ DATA!
A co takoví chatboti?! K těm přišlo poměrně stručné a výstižné vyjádření:
„99% všech chatbotů mi nikdy neodpoví na to, co chci…“.
„Budoucnost je v AI!“ Nebyl to ještě před 6 měsíci Voice?
Všechny tyto technologie jsou nádherný a určitě v nich je budoucnost. Aktuálně však neexistuje žádná, která by nám na naše dotazy odpověděla lépe než je klasický vyhledávač. A tak to pravděpodobně ještě pár let zůstane. Nevěřte predikcím, věřte svým datům
Význam přídavných jmen v textu
Wil se krátce vyjádřil také k přídavným jménům. Všichni umíme krásné analýzy klíčových slov (mrkněte třeba na naši ukázkovou analýzu klíčových slov), koneckonců české klíčovky jsou považovány za jedny z nejlepších na světě! Využíváme je ale na 100%? Hledají uživatelé váš produkt v kombinaci se slovem „šedý“? Pak ho tak v textu komunikujte! Přídavná jména jsou výborným prostředkem pro získání další relevantní návštěvnosti. Kromě toho mohou také kompletně změnit či upřesnit význam textu.
Závěr
To, co si z přednášky a koneckonců i z tohoto článku máte odnést je už snad všem jasné. Nevěřte Google v tom, co říká, že je důležité. Nevěřte slepě všemu co je psané v článcích ani tomu co říká váš oblíbený SEO konzultant. To, že to jemu funguje, ještě neznamená, že to bude fungovat i vám. Sbírejte data, testujte a až potom se rozhodujte.