Vlivem nejistoty, kterou do byznysu vnáší pandemie, muselo mnoho firem v uplynulých měsících udělat radikální změny. Ať šlo o zařazení nových produktů, spuštění online platformy, úpravu služeb či snižování mezd, kdo neměl sehraný a loajální tým, toho změny hodně bolely. Navíc se zdá, že nebyly poslední…
Jak ale pracovat s lidmi, aby novinky nejen přijali, ale uchovali si i pracovní morálku a chuť hledat ta nejlepší řešení? Pokud se na to ptáte až v momentě, kdy je důležitá změna na spadnutí, je s největší pravděpodobností pozdě. Jako každý vztah, tak i ten mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem stojí na dlouhodobé vzájemnosti. Pokud jste se tedy doteď nezajímali o své zaměstnance a jejich potřeby, nečekejte, že se v krizi budou zajímat oni o vás.
Nejdříve vyvolejte 💩 storm
Pokud cítíte, že jste se svými lidmi ztratili kontakt a oni vám přestávají důvěřovat, určitou formou SOS řešení bude, když je necháte vyjádřit svou frustraci. Ze spolupráce s kolegy, z komunikace s manažery, z vybavení kanceláří i kontaktu s klienty. I když to může znít strašidelně, dá se to zvládnout a přináší to uvolnění nezbytné k tomu, aby se důvěra začala obnovovat.
Jak na to? Vytvořte a rozešlete jednoduchý dotazník na problémy v týmu a slibte lidem, že se s jejich zpětnou vazbou budete systematicky pracovat. Až budete mít výsledky dotazníku pohromadě, sejděte se k tomu s týmem osobně a prodiskutujte nejčastěji opakujícím se problémy. Ani ten zbytek ale nesmí skončit v propadlišti dějin. To by totiž frustraci jen znásobilo! Určete proto zodpovědnou osobu a pověřte ji prioritizací a organizací jejich postupného řešení.
Připomeňte si, co v týmu funguje a stanovte si pravidla
Uvolnění vytvoří prostor, vidět věci i z té lepší stránky. Nechte tým brainstormovat nad tím, co všechno se v práci daří, na co se tam těší a co jim přináší radost. Tyto myšlenky se stanou cenným materiálem, který všem ukáže, že práce u vás má i nesporná pozitiva, na kterých se dá stavět. To, co na nich společně postavíte budou Principy spolupráce.
Mělo by jít maximálně o deset pravidel, která si tým sám vytvoří a odsouhlasí a která bude v rámci každodenní spolupráce dobrovolně dodržovat. Mohou se mezi nimi vyskytnout důležitá morální témata (například, že nikdy nejednáme za zavřenými dveřmi) i zdánlivé banality (jako ukládání nádobí do myčky), které ale ve výsledku silně ovlivňují každodenní atmosféru v kanceláři (a ta zase výkonnost).
Pozor! Důležité je do tvorby Principů spolupráce zapojit v týmu opravdu každého. Nikdo nesmí odcházet s pocitem, že se nechal přesvědčit k nechtěnému kompromisu.
Proberte změnu s týmem otevřeně a včas
Jedním z důvodů, proč lidé odmítají či dokonce nenápadně sabotují změny, je jejich pocit bezmoci. Ten přichází, pokud na změny neměli žádný vliv. Ve vašem nejlepším zájmu je proto dobré zapojit tým do rozhodování o jejich finální podobě a exekuci co nejdříve.
Vytipujte lidi, kteří mají důvěru ostatních a zasvěťte je do situace jako první. Nechte je od kolegů sbírat vhledy, na základě kterých ještě první verzi změny upravte. Následně vyvolejte poradu celého týmu a seznamte ho s rozpracovaným řešením. Čím více kontextu od vás přitom dostanou, tím lépe. Čím více budou změny brát za své, tím větší naděje, že se je podaří uskutečnit.
Zůstaňte týmem
Když jde do tuhého a obrat se propadá pod únosnou hranici, je nasnadě odložit servítky a tvrdě zakročit. I v těchto situacích se však vyplácí zůstat slušní. Jak vidíme, situace se mění každý den a zaměstnance, které dnes propustíte, budete možná za měsíc nabírat zpátky. A i kdyby ne – zaměstnance, kteří zůstanou, potřebujete mít 100% na svojí straně. To se vám podaří jen, pokud se i v krizi zachováte fér.
Možná vám popsané postupy připadají na dlouhé lokty a nechcete se zdržovat, když vám teče do bot. Vše se dá ale stihnout v rámci jednoho dne, ať už při běžném provozu nebo na teambuildingu. A ještě si to můžete užít. Věřte, že až dojde na lámání chleba, energie věnovaná do týmu se vám tisíckrát vrátí.