Potřebujeme vůbec agenturu? Nebude rychlejší, když si věci budeme odbavovat sami? A proč potřebujeme v rámci spolupráce projektového manažera? Tyto a spousta dalších otázek zaznívá od klientů směrem k nám jako k agentuře.
My jsme si plně vědomi toho, že v dnešní době klienti hodně přemýšlejí, jestli se jim agentury vyplatí a že si stále častěji tvoří interní marketingové týmy. Každá agentura proto musí vnímat potřeby klientů, neustále se zlepšovat a vědět, kam a jak se posouvat.
Právě z těchto důvodů jsme vyzpovídali dvacet CMO, abychom se mohli lépe přizpůsobovat potřebám a zjistili, jaká očekávání mají firmy od agentur.
Co pro vás můžeme udělat?
To se ptáme často. Dostáváme (a dostali jsme) odpovědi, které se dají předpokládat, ale je fajn si je občas připomenout. Tou hlavní je specializace. Sice jsme se dozvěděli, že klienti mají v dnešní době na svojí interní straně poměrně dost seniorů, ale i tak stále oceňují pohled z venku, který jim ukáže nové trendy, upozorní je na přešlapy a možná rizika a nabídne jim pomoc v podobě odborného pohledu na věc.
Tím se dostáváme k dalšímu bodu, a to je flexibilita a kapacity, které bývají nosnou podstatou, proč se klienti na agentury obracejí. Očekávají, že zadanou práci dostanou, co nejdříve a nemusí se teoreticky o nic starat. To je vlastně i jedna z hlavních věcí, proč si klienti agentury vybírají. Klienti se chtějí na agentury plnohodnotně spolehnout a zadaný úkol okamžitě pustit z hlavy. Proto jsou důležité kapacity a agenturní flexibilita, která se přizpůsobí potřebám klienta.
Konkurence mezi agenturami je vysoká, proto často hledají cesty, jak být ještě lepší než ostatní. A všichni zlevňují a zlevňují. Možná vás ale překvapí, že z odpovědí respondentů vzešlo, že cena je často až na několikátém místě, pokud jde o rozhodování mezi agenturami. Klienti požadují doručení opravdu dobré služby a cena je často až druhotnou rozhodovací položkou, která hraje roli.
Projektový management – co, proč a jak?
Role projektového manažera je často zbochybňována a očekávání klientů je vysoké. I na ně se kladou totiž velké specializační nároky v rámci odvětví, ve kterém se pohybují. Navíc musí rozumět businessu klienta, často přicházet s nápady a sednout si s klientem i lidsky. Nejvíce vadí klientům výmluvy, arogantní jednání a mazání medu kolem pusy. Všichni mluví o tom, že je důležité férové jednání. Problémem je také nedodržení termínu a velká fluktuace PM, kteří jsou pak opět juniorní a nemají dostatečný vhled do práce a businessu klienta. Po covidu se všechno trochu zrychlilo, takže (ne)překvapivě většina klientů omezila osobní schůzky a přiklánějí se více k onlinu.
Moje osobní vsuvka
Závěrem bych chtěla říct, že pro mě osobně měl projekt velký přínos a doporučovala bych všem agenturám, aby se potkávaly s novými (i stávajícími) klienty a víc se ptaly a naslouchaly. Ne nadarmo se říká, kdo mlčí, víc se dozví. Pro budoucnost agentur jsou klienti klíčoví a potřebujeme, aby s námi byli spokojení. Klienti často očekávají, že dostanou doporučení od agentur, proto je důležité se vzdělávat a vědět, co se momentálně děje na trhu.
Pokud se budete chtít o projektu dozvědět víc, můžete si přečíst celou publikaci.
Chcete si spíš poslechnout rozhovor, jak celý projekt vznikl? Hledejte na stránkách Digichefa od 1. 12.