Magazín ze světa digitálního marketingu
Pozadí vlevo Pozadí vpravo

Jaká byla konference Mouvo 2025?

Vít Hanuš
Vít Hanuš
27. 3. 2025

Po roce opět nastal čas nechat se kreativně povznést a inspirovat na konferenci digitálního umění Mouvo. Ta to akce každoročně představuje novinky a projekty z oblasti motion designu, grafického designu, ilustrace a obecně kreativních technologií. Letošní ročník byl navíc jubilejní desátý. Díky tomu mělo vše i trochu retrospektivní nádech a někteří speakeři byli tzv. staří navrátilci. Rád se s vámi nyní podělím, co mi letos vzalo dech.

Jaká byla konference Mouvo 2025?

Mouvo znovu v CAMPu

Celá akce probíhala v krásných prostorách pražského centra architektury a městského plánování CAMP nedaleko Karlova náměstí. Celkově zde bylo na programu 10 přednášek, panelová diskuze a na závěr oslava desátého výročí. Samozřejmostí byl dort, přípitek a zajímavý koncert s úchvatnými vizualizacemi.

Sál CAMPu mám osobně moc rád. Obrovská promítací plocha je pohlcující, o to víc, když se na ní promítají všelijaká hejblátka, krásné animované vizualizace, patterny atd. Bohužel vizuální zážitky z akce jsou přes text a fotografie jen těžko přenositelné. Nicméně pokusím se vám přiblížit mé „topíky“ z obou dní.

Pohled do sálu při začátku celé akce

Pohled do sálu při začátku celé akce

Den 1: Silný start!

První den se s ničím nemazal. O všech přednáškách by se dalo mluvit hodiny. Ať už to byl skvělý Gergely Wootsch ze studia aka, který představil background svých projektů pro Apple TV nebo Netflix, nebo úžasný Nikita Diakur, jehož projekty jako backflip.training posílali všechny posluchače smíchem do kolen.

U Nikity se na chvíli pozastavím. Jeho filmečky, často postavené na machine learningu, jsou krásnou ukázkou toho, že člověk nemusí vždy do kreativních projektů vstupovat s hlubokými koncepty. Občas stačí najít pár vtipných videí a memů a z nich seskládat kompozici samohybných kreatur a nechat je žít si vlastním životem.

Kdo mě první den ale opravdu vyrazil dech byla trojice Luca Gonnelli, Camille Pagotto a Nima Farzaneh se svým studiem Algo. Toto studio se se svými projekty zaměřuje především na vizualizaci dat a automatizaci. Jejich přednáška byla rozdělena na artovou a technickou stránku různých projektů. Daly se z ní tak krásně vytahovat zajímavé autorské vhledy do různých kreativních rozhodnutí. Jako příklad uveďme jejich Web3 Newsroom, motion systém konference Techtalia a jednoduchá aplikace pro tvorbu social postů.

Web3 Newsroom

Cílem tohoto projektu bylo vytvořit plně automatizovanou sociální síť, která bude sama získávat zajímavosti ze světa web3, kryptoměn a NFT. Pomocí předpřipravených šablon a grafických postupů bude následně tyto informace předělávat do přehledných social postů.

Podařilo se to za pomocí Feedly, AI nástroje pro získávání dat pro zprávy, a 7 grafických šablon, do kterých se dané informace skládají. Po finální kontrole může daný post jít ven a grafik ani nemusel usednout za počítač. Doporučuji si celý projekt projít, sám nedokážu uvědoměle přenést všechny jeho komplexity. Jen zkrátka nevycházím z údivu.

Vizualizace automatizace tvorby obsahu pro sociální sítě pomocí šablon a AI

Vizualizace automatizace tvorby obsahu pro sociální sítě pomocí šablon a AI

Techtalia

Projekt Techtalia mě bavil z trochu jiného úhlu pohledu. Především tím, jak zajímavě studio pracovalo s barvami a jejich kontextem v motion materiálech. Animace v pozadí měnící svou barevnost podle času konání dané přednášky.

Může se to zdát jako hloupost a dá se určitě diskutovat nad tím, zda je taková změna vůbec něco, čeho si divák všimne. Ovšem v tomto projektu, ve spojení s oblouky reflektujícími renesanční architekturu Santa Maria del Fiore, to považuju za krásný a vtipný detail, který celý design posouvá o level výš.

Ukázka přemýšlení nad barevností v různých kontextech projektu a jak díky barevnosti vizuálně podpořit nějakou informaci.

Ukázka přemýšlení nad barevností v různých kontextech projektu a jak díky barevnosti vizuálně podpořit nějakou informaci.

Uživatelská aplikace pro tvorbu social postů

Tenhle projekt mě osobně dorazil. Ve zkratce bylo cílem vytvořit systém pro tvorbu infografik pro formáty sociálních sítí. Zatím dobrý? Tak si držte klobouky. Nejenže Algo vytvořili krásný, jednoduchý, graficky čistý systém. Oni to posunuli o level dál.

Jeden z problémů takových projektů je fakt, že infografiky většinou tvoří nějací grafici manuálně. Algo pro klienta vytvořili aplikaci, kde se tyto posty tvoří samy, stačí jen zadat data. Naprosto uživatelsky přívětivé prostředí, které ale zajistí vždy perfektní a sladěný vizuál.

Rozhraní aplikace pro tvorbu infografik.

Rozhraní aplikace pro tvorbu infografik.

Pěkné, že? Jak ale říká klasik: „To není vše, Horste!“ Během prezentace se často mluvilo o umělé inteligenci a jak Algo vnímá umělou inteligenci v rámci svých projektů. Že se jedná především o nástroj, ne tvůrčí předmět. Že je určitě cílem, aby designeři byli stále za volantem i v době AI a že by mělo být obecným cílem hledat implementace, které dávají smysl a plní účel a funkci.

Jste stále se mnou? Super. V rámci tohoto projektu Algo vymýšlelo, jak by mohlo ještě více uživatelsky zpříjemnit tvorbu grafik za pomoci AI. A výsledkem je funkční AI chatbot, který tvoří a upravuje infografiky na základě konverzace a vložených tabulkových souborů. Padám na zadek, tohle je extrém.

Ukázka AI chatbota, který na základě konverzace upravuje grafický post.

Ukázka AI chatbota, který na základě konverzace upravuje grafický post.

Ukázka používaných programů pro projekty Algo

Ukázka používaných programů pro projekty Algo

A to jsou jenom tři z mnoha projektů, které na akci autoři ukázali. Odcházím nadšený. Nelituju ničeho. Mouvo odstartovalo jako raketa a já nemohl dospat druhého dne. A k tomu všemu jsem získal i krásný ponožky zdarma.

Den 2: Skvělej finiš!

Druhý den byl složením přednášek a pauz více rozvolněný. Což dává smysl. Z tolika informací za jeden den by leckoho mohla pěkně rozbolet hlava. Zároveň i panelová diskuze vytvořila pěkný dělící blok, který byl více uvolněný a kde se probíraly zajímavá témata, jako přístupy jednotlivých speakerů ke spolupracím, překážky komunikace s klientem, zda jsou klienti obecně více edukovaní v kreativních oborech nebo life-work balance.

Takové dotazy v rámci panelové diskuze přece nelze nemilovat!

Takové dotazy v rámci panelové diskuze přece nelze nemilovat!

No ale jestli někoho z druhého dne vypíchnout, tak určitě tyto tři – Kiela Mutschelknause, Annu Mill se studiem Liquid City a v neposlední řadě Jeroena Krielaarse s jeho projektem Animography. Všichni tři v mých očích přinesli obrovské množství inspirace a motivace.

Kiel Mutschelknaus

Kiel Mutschelknaus vystoupil se svými projekty, kde se hloubkově zabývá generativním motion designem. Z prezentovaných projektů bych rád představil Space Type Generator, webové rozhraní, kde můžete vytvářet všemožné textové motion designy. Skvělá ukázka motion designu postaveném na generativním programování. Ze začátku možná trochu neintuitivní, ale já se zabavil na dlouhou dobu.

No, a obdobně jako předchozí den Algo, i Kiel se ve svých projektech zabýval tvorbou klientské aplikace pro generování materiálů pro různé grafické výstupy. V tomto případě pro klienta Quilt, jehož vizuální identita sociálních sítí byla postavena na textové grafice, vlající jako prapor. V této grafice mohly být uvedeny nadpisy nebo podpůrné textové informace.

Za povšimnutí stojí fakt, že jde motion vygenerovat i jako upravitelný vektorový soubor.

Za povšimnutí stojí fakt, že jde motion vygenerovat i jako upravitelný vektorový soubor.

Anna Mill a Liquid City

Další ze třech zmiňovaných je Anna Mill, její ilustrativní projekty a projekty studia Liquid City, jehož je jednou ze zakladatelek. Mezi svými osobními projekty stojí určitě za vaši pozornost komiksová kniha Square Eyes, nebo tvorba nové, limitované edice veleznámého díla Williama Gibsona Neuromancera.

Provizorní zákulisí velkých projektů – První verze pomocníku pro kresbu dvoubodové perspektivy.

Provizorní zákulisí velkých projektů – První verze pomocníku pro kresbu dvoubodové perspektivy.

Zato studio Liquid City více mísí ilustraci a vývoj aplikací, her a AR/VR projektů. Například jejich projekt Wisp byl vytvořen přímo pro Apple Vision Pro. V této aplikaci si vytvoříte malou, živoucí dekoraci do vaší kanceláře, se kterou můžete interagovat a komunikovat. Takový moderní Tamagochi. Zajímavé bylo sledovat i kreativní propojení se studiem Niantic, stojícím za největší AR hrou na světě, Pokémon GO.

Jeroen Krielaars

A na závěr bych se rád pozastavil u Jeroena Krielaarse, motion designera, majitele webu Animography, takového kreativního hubu pro animovaná písma a tvůrce After Effects toolů. Pro mě byla tato prezentace snad nejvíce motivující. Měl jsem chuť hned začít nějaký projekt. Jeroen krásně ukázal, že i v malém a omezeném množství pohybu lze najít obrovskou studnu možností a originálních projektů, které ani nemusí celý obor posouvat dál… Ale třeba jen pobavit.

Ze všech musím dát důraz na dva. Prvním je projekt Mobilo, jedno z písem, které lze najít na webu Animography. Toto písmo je specifické tím, že se na jeho tvorbě spolupodílelo 110 dalších animátorů. Pravidla byla jasná. Jeden znak, jedna vteřina, čtyři barvy a 25 snímků za vteřinu. Zbytek už byl na daném animátorovi. Krásný projekt. A výsledek stojí za to. Asi nejkrásnější je sledovat, co za nápady na rozbalení písmene jednotliví animátoři nalezli. Co jim dané písmeno nebo číslo připomínalo?

Druhý projekt je vlastně taky komunitní. Jedná se o projekt A word, a week. Jak název napovídá, autoři si měli zvolit jedno anglické slovo a vytvořit během týdne krátkou animaci, která dané slovo reflektuje. Jednoduché, chytré, účinné. A hlavně nádherná ukázka toho, jak dokáže motion design přenášet abstraktní myšlenky.

Jak to všechno udržet v hlavě?

Možná to bude znít sadisticky, ale svým způsobem mě baví být konfrontován tím, že vlastně vůbec nic neumím. Nebo jinak. Vidět, jak málo ze svého oboru jsem sám prozkoumal.

Jak hluboká je ta králičí nora? A dá se vůbec takové obrovské množství oborových rozcestí podchytit a udržet v nich přehled? Nevím. Ale jako obecný ne-fanoušek konferencí odcházím z Mouvo 2025 nadšený a už teď se těším na příští rok. Budu tam. A vy byste měli taky. Pro kreativce to vidím jako must-have událost roku.

Jo a jestli chcete vidět jakoukoliv přednášku z předchozích ročníků, lze si je na malý peníz koupit na oficiálním webu akce.

Sdílejte článek

Související články