Když jsem poprvé narazil na Žlutou knihu budování značky od Michala Pastiera, zaujal mě hlavně její efekt na širší veřejnost. I když jsem ji v práci aktivně nepoužíval, oceňoval jsem, jak dokázala zpřístupnit branding lidem mimo tradiční marketingovou bublinu. Proto mě zajímalo, jestli Žlutý event v Bratislavě dokáže nabídnout to samé – jednoduché, ale efektivní principy brandingu, které lze snadno aplikovat i mimo svět velkých korporací.
Z Prahy do Bratislavy s jasným očekáváním
Do Bratislavy jsem vyrazil s jasným očekáváním – praktické tipy, konkrétní rady a hlavně srozumitelný přístup k tomu, jak přenést značku do reality. Event mi měl podle mého očekávání nabídnout nejen inspiraci, ale i návod, jak komunikovat branding s našimi klienty, kteří o něm často přemýšlí jen jako o logu a barvách.
Už při vstupu do Staré tržnice bylo jasné, že branding není jen téma této konference, ale její doslova hmatatelná součást. Černá a žlutá vládly prostoru s přesností, která nešla přehlédnout – od grafiky na bannerech po detaily na drobných předmětech a vizuálních prvcích eventu. Bylo to nekompromisní, odvážné a přesně takové, jaké značky bývají, když se dělají správně.
Rychlé vystřízlivění: Nejsem cílovka…
Po úvodní motivační přednášce Michala Pastiera, která event dynamicky a energicky odstartovala, přišlo rychlé vystřízlivění. Stačila první polovina dne a já jsem si v přelidněném bratislavském centru uvědomil, že jsem možná udělal chybu, když jsem sem přijel s očekáváním praktických návodů na budování značky.
Zatímco jsem se marně snažil najít volnou židli v jakékoli restauraci, aby se mi podařilo rychle naobědvat a vrátit se na další blok přednášek, došlo mi to naplno – nejsem cílovkou tohoto eventu. Stejně jako Žlutá kniha budovania značky ani Žlutý event nebyl určen pro marketéry, kteří se budováním značek zabývají denně. Toto nebyl event o hlubokém brandingu. Byl to event o byznysu, o podnikání, o lidech, kteří si chtějí uvědomit, že branding je důležitý. A to je naprosto v pořádku – jen bych si přál, aby to bylo komunikováno předem trochu jasněji.
Tento rozdíl se potvrzuje i v současných diskusích na sociálních sítích. Michal Pastier zde jasně zdůrazňuje, že event není pro agenturní specialisty ani pro marketingové profesionály. Designoval ho primárně pro podnikatele, kteří se chtějí naučit základy brandingu a pochopit, proč je značka klíčová. S tím nemám problém. Naopak – popularizace brandingu mezi podnikateli je skvělá věc. Jen bych ocenil, kdyby to bylo před eventem komunikováno s větší razancí, aby si marketéři ušetřili zbytečná očekávání.
Pár přednášek stálo za to
Abych ale nebyl jen kritický, Žlutý event nakonec nabídl i několik přednášek, které mě skutečně oslovily. Přestože mnoho vystoupení balancovalo na hraně mezi sponzorstvím a obsahem, našly se i momenty, které stály za pozornost.
Ezequiel Abramzon
Jeden z absolutních vrcholů eventu! Jeho anti-bullshit přístup byl osvěžující a přímý. Dokázal jednoduše, ale precizně popsat základy strategického přístupu k budování značek, a co je důležitější – ukázal, jak je aplikovat v reálném světě. Žádné zbytečné teorie, žádná složitá terminologie, ale jasné a funkční principy, které mají smysl.
„Most businesses look, sound and feel like sh*t.“ – Ezequiel Abramzon
Juraj Pobjecký (Darwin & The Machines)
Ve své přednášce se ponořil do návrhu spotřebitelských průzkumů a jejich efektivního vyhodnocování. Praktické tipy, žádná omáčka – tohle bylo to, co bych si přál vidět víc. Ukázal, jak se na data dívat nejen analyticky, ale i kreativně, aby z nich bylo možné vytěžit skutečně relevantní insighty pro branding.
Tomáš Petrek (Darwin & The Machines)
Jeho porovnání tvorby slovenských a švýcarských značek bylo zajímavým vhledem do rozdílů v přístupu k brandingu mezi různými trhy. Ukázalo se, že zatímco slovenské značky často hledají svou identitu a trpí určitou váhavostí v komunikaci, švýcarské brandy staví na pevných principech konzistence a důvěryhodnosti.
Pastierovi kolegové ze společnosti Darwin & The Machines jasně potvrdili, že v oblasti budování značek patří nejen na Slovensku mezi elitu. Škoda, že se jejich přístupu nepodobala větší část line-upu.
Samy Liechti
Žltý event byl ozvláštněn i přednáškou Samyho Liechtiho, který zaujal publikum svým příběhem o tom, jak proměnil černé ponožky na úspěšný e-commerce koncept. Samy ukázal, jak jednoduchý nápad – předplatné na ponožky – může být revoluční. Jeho vtipné aplikace pro párování ponožek a sledování jejich životního cyklu se staly velkým hitem. Samyho příběh byl plný humoru a inovací, které se i dnes dají považovat za trošku ulítlé, odvážné, ale velmi funkční v marketingu. Z nuly se dostal na 250 tisíc zákazníků ve 120 zemích. Společnost sice po 25 letech prodal, ale stále je aktivní v komunitě podnikatelů a e-commerce, kde dál přináší své nápady.
Tyto přednášky pro mě byly tím světlejším momentem celého dne. I když jsem se na Žlutý event vydal s očekáváním většího praktického zaměření, minimálně tito speakeři mi ukázali, že branding může být podaný srozumitelně, bez balastu a hlavně s přidanou hodnotou.
Branding pro podnikatele, ne pro marketéry
Žlutý event nebyl určen pro marketéry. Byl to event pro majitele a tvůrce byznysu, kteří se chtějí naučit vnímat branding jako něco víc než jen logo nebo firemní barvy. A v tomto směru akce splnila svůj účel – dokázala upoutat pozornost, vytvořit atmosféru a vtáhnout účastníky do zážitku, který připomínal listování stránkami Žluté knihy.
Přestože však event vizuálně a energicky fungoval skvěle, obsahově nenabídl to nejlepší, co mohl. Na druhou stranu, několik silných momentů a inspirativních speakerů mě přesvědčilo, že to nebyly vyhozené peníze. Ezequiel Abramzon, Juraj Pobjecký a Tomáš Petrek ukázali, že i v této atmosféře plné prodejních sdělení lze najít hodnotné vhledy a reálné tipy, které se dají přenést do praxe.
Pro příště bych organizátorům doporučil lépe komunikovat, kdo je skutečně cílová skupina. Zamyslel bych se také nad tím, jak udržet obsahovou kvalitu na úrovni, kterou si branding jako disciplína zaslouží. Pokud bych byl podnikatelem, který se značkou teprve začíná, pravděpodobně bych event hodnotil jinak, mnohem kladněji. Z pohledu někoho, kdo se brandingem zabývá profesionálně, bych si však přál méně prodeje a více skutečného know-how.