Letošní E-mail Restart, který se premiérově konal v nádherných prostorách paláce Lucerna, se nesl v duchu AI. Aby ne! Svět umělé inteligence atakuje všechna odvětví marketingu, a e-mail marketing rozhodně nezůstává pozadu. Na letošním Restartu se navíc sešlo spoustu skvělých řečníků, kteří nám přiblížili nejnovější trendy a předali mnoho praktických tipů a informací.
Ukončete už konečně základku!
Mimo hlavní linku AI u mě rezonoval další leitmotiv. Jak už nadpis napovídá – dotáhněte už konečně základy a posuňte se nejen k automatizovaným kampaním.
V úvodní přednášce Lukáš Balek představil celý program a hlavně kontext. Kdo Lukáše zná nebo byl na jeho školeních, koncept základní, střední a vysoké školy mu je znám.
Lukáš svůj koncept e-mailingové školní docházky vetknul do celé konference. Základku jsme rychle prolétli a více než polovina programu se věnovala střední a vysoké škole.
Lukáš dále v úvodu představil i výsledky dlouhodobého průzkumu ohledně využití AI v e-mailingu. Poprvé průzkum prezentoval na E-mail Date v létě 2023 a od té doby je patrný jasný posun v zapojení AI primárně do přípravy obsahu.
Petr Miklík z Grizzly.cz nám přestavil tři automatizace, které Grizzlymu generují 54 % tržeb z e-mailingu. Překvapivě se mezi ně řadí narozeniny, opakovaná spotřeba a už méně překvapivě opuštěný košík.
Nikdo to za vás neudělá. Vemte si papír a napište si to! Ondra Kužílek z agentury Webscale zase na posluchače apeloval, aby překonali prvotní obavy a pustili se do práce na automatizovaných kampaních. A pokud jste stále na „základce“ platí to snad ještě víc. Na nic nečekejte a dotáhněte vaše resty. Když se do toho pustíte hned, za měsíc můžete být ze základky jednou pro vždy na střední.
Ondrova přednáška nesla ještě jeden výrazný apel na značky, tedy ať nemyslí krátkozrace. Pro výkon samozřejmě žijeme, ale bez kontinuálního budování brandu vaše značka zákazníkům moc neřekne.
Štěpánka Lebedová ze Seznam.cz ve své prezentaci přemýšlela o e-mailu jako o dopisu. Věřím, že hlavně méně znalým posluchačům velmi zjednodušila pochopení veškerých technických náležitostí, které e-mail/dopis musí splňovat, aby se dostal do té správné schránky.
Štěpánka nás také upozornila na změnu pravidel, které bude Google a Yahoo vyžadovat. Jedná se o povinné nastavení DMARC záznamů. Podle statistik od Seznamu tuto změnu vůbec neřeší téměř tři čtvrtiny odesílatelů. Patříte mezi ně? Tak to se trochu styďte! Pokud budete chtít doručovat i po 1. únoru 2024, tak vám nezbyde než vše správně nastavit.
Honza Baštýř z Targita a Jarda Kaucký ze Zootu nám představili datové persony zákazníku alias Avatary. Vysvětlili nám, jak jim pomáhají udržet pozornost na automatizace, které jsou prioritou. Mimo Avatarů nám pánové představili ještě Targito AI asistent, který vytvoří e-mail skutečně na pár kliků. Stačí zadat kdy a na koho by měl e-mail odejít a Targito AI asistent vám připraví produkty, téma i texty.
Na opačném pólu stojí zkušenost a přístup Mikuláše Všelicha z Kytary.cz. Po časově náročném testování AI Mikuláš přiznává, že aktuálně výraznější zapojení umělé inteligence není na pořadu dne. Celý proces s využitím AI jim zabere více času, než kdyby obsah vytvořili bez jeho zapojení. Kytary.cz mají navíc charakteristickou tonalitu a esence celého brandu je pro ně natolik důležitá, že si chtějí zachovat lidský dohled.
V poslední přednášce nám Petr Matoušek z Promogenu představil, jak společně s Freshlabels uspořádali e-mailingový hackathon. Jeho výsledkem bylo 72 variant různých automatizací. Petr mimo jiné kladl velký důraz na přípravu a definici cílů a priorit všech účastníků hackathonu. Díky tomu pak byli schopni připravit za jeden společný den zmíněných 72 variant automatizací. To už stojí za zvážení, nemyslíte?
Téměř všichni speakeři se shodli na nutnosti adaptovat AI. Poznávat a učit týmy, jak jí využít efektivně na úkolech, kde skutečně ušetří čas. Aktuálně naši přednášející vnímají AI jako juniora, kterého lze využít zejména k základní práci s obsahem. Z panelové diskuse vyvstala ještě jedna důležitá myšlenka: Jak naložit s časem, který ušetříte díky AI a automatizovaným kampaním?
Adam Pýcha z Knihy Dobrovský říká: „Když uspoříme dvě hodiny času, tak je musíme věnovat do poznávání našich zákazníků a do kvalitativních rozhovorů s nimi. Díky rozhovorům se zákazníky následně děláme kvalitní mailing.“
Je čas dostat se na střední!
Pokud jsem vás zaujal a chcete se dozvědět víc, začněte tím, že si na webu akce projdete prezentace a případové studie všech speakerů. Nezapomeňte na to, že to za vás nikdo neodmaká. Převeďte svou inspiraci do praxe a realizujte vaše nápady. Myslete však také na to, že za každou e-mailovou adresou se skrývá živý člověk.