Magazín ze světa digitálního marketingu
Pozadí vlevo Pozadí vpravo

Klíčové nástroje a metriky pro růst vašeho webu

Radek Kupr
Radek Kupr
26. 5. 2023

Během mé nedávné přednášky na SEO Restartu jsem se zaměřil na téma, jak využít GA4 pro SEO. Na konci jsem dostal mnoho dotazů o reportování v GA4 a uvědomil jsem si, že pro mnoho lidí je to docela málo známé téma. Proto si v tomto článku povíme, jak se dá využít reporting pro optimalizaci vašich webových stránek a získání organické návštěvnosti.

Začneme v návaznosti na mou přednášku. Na ní jsme si ukázali, jak vytvořit report pro výkon vstupních stránek, vyhledávacích dotazů a rozpad uživatelů z organického vyhledávání.

Google Analytics 4 může být velmi užitečným nástrojem pro SEO vašich webových stránek. Je to samozřejme nadsázka z pohledu organicu, kde je k dispozici spousta jiných a komplexnějších nástrojů. Přesto nám GA4 může poskytnout cenné údaje o chování uživatelů.

Základní report klíčových slov a vstupních stránek

Prvním důležitým krokem, který musíte udělat, je propojit Google Searsch Console s vašimi GA4. Tedy v rozhraní GA4 napojit GSC.

Printscreen propojeni GA4 a GSC

Propojení GA4 a GSC

Následně se ve vašich reportech objeví nová položka s názvem Search Console, ve které najdete reporty vyhledávání klíčových slov a reporty vstupních stránek.

Report pro Google Search Console

Report pro Google Search Console

Může se stát, že se skupina reportů v seznamu neobjeví. Když se to stane, je potřeba tento Report Search Console publikovat pomocí knihovny reportů.

Nastavení zobrazení reportu GSC

Nastavení zobrazení reportu GSC

Jak tedy na podrobnější report pro SEO, respektive pro organickou návštěvnost? Postup je velmi jednoduchý a zahrnuje jen několik kroků. Jako první si vytvoříme report návštěvnosti, který bude vycházet z reportu akvizice návštěvnosti.

Tento report upravíme pomocí tužtičky v pravém horním rohu. Dle svého uvážení vytvoříme nový report s vlastním názvem.

Podrobnější report pro SEO

Vytvoření podrobnějšího reportu pro SEO

Následně pomocí sloupce na pravé straně reportu vybereme požadovaná data.

Nastavení dimenzí a metrik

Nastavení dimenzí a metrik

Pro dimenze doporučuji vybrat zdroj/médium a v pravé částí kliknout na Nastavit jako výchozí. Díky tomu se místo Seskupených kanálů zobrazí zdroj/médium.

Výběr dimenze pro report organického vyhledávání

Výběr základní dimenze pro report organického vyhledávání

U metrik určitě vyberte nejen uživatele, ale i všechny uživatele, nové uživatele, a především zapojení. Nezapomeňte svůj report uložit. Výsledek by měl vypadat tak, jak je zobrazeno níže. Jaké hodnoty v reportu sledovat, si řekneme v další sekci článku.

Report organického vyhledávání pro SEO

Report organického vyhledávání pro SEO

Reporting pro SEO specialisty v GA4

GA4 vám podobně jako GSC umožní sledovat, jaká klíčová slova přivádějí návštěvníky na vaše stránky. Tyto informace vám pomůžou optimalizovat váš obsah pro vyhledávače a zlepšit umístění ve výsledcích vyhledávání. Jaká data z reportů GA4 k tomu můžete využít?

Chování uživatelů

Jak uživatelé interagují s vašimi stránkami, jak dlouho na stránkách zůstávají, které stránky nejvíce navštěvují a jaký obsah si prohlížejí. To všechno vám napoví, jak můžete efektivně vylepšit obsah vašich stránek pro vaše cílové publikum.

Zdroje návštěvnosti

V GA4 můžeme sledovat, jestli uživatelé na web přicházejí z vyhledávačů, sociálních sítí, nebo třeba reklamních kampaní. Díky tomu zjistíte, jak nejlépe řídit vaše marketingové aktivity a zvýšit úspěšnost vašich kampaní. Právě rozpad na zdroje dává specialistovi přehled o kvalitě odkazujících zdrojů a případném trendu.

Konverze

Tady zjistíte, jak uživatelé interagují s vašimi stránkami a provádějí konverze nákupy, registrace, nebo třeba stahování souborů.

Jaké metriky můžeme sledovat?

V GA4 existují tři základní metriky, které nám umožní měřit tzv. zapojení uživatelů na našich stránkách, pojďme si je představit.

Engagement rate

Aktivita a pohyb uživatelů na stránce. Engagement se měří jako poměr počtu shlédnutých stránek k počtu návštěvníků. Vyšší hodnota této metriky znamená, že jsou uživatelé více zapojeni a stráví na stránce více času. To znamená, že čím více engagement roste tím si zdroj nebo stránka stojí lépe.

Engaged sessions

Počet návštěv na stránce s vysokou úrovní zapojení. Tuto metriku získáme, když uživatel stráví na stránce více než 10 sekund, nebo pokud provede nějakou konverzi či interakci. Třeba kliknutí na odkaz nebo tlačítko.

Total sessions

Celkový počet návštěvníků na stránce. Tuto metriku použijeme jako základní ukazatel návštěvnosti stránky.

Zkoušejte a ptejte se

Vyzkoušejte tyto nové pohledy na chování uživatelů a sledujte, jak se jednotliví uživatelé zapojují z vybraných zdrojů. Na rozdíl od Universal Analytics můžete sledovat počet tzv. aktivních uživatelů, co může být velice zajímavé. Aktivní uživatelé jsou ti, kteří byli na stránce více jak 10 sekund, prohlédli 2 a více stránek, nebo udělali 1 a více konverzních událostí.

Využijte sílu GA4 a získejte cenné informace pro růst vaší organické návštěvnosti. Budu rád, když mi dáte vědět, jaké hodnoty vám v reportu třeba chybí, nebo jak reporty v GA4 pro SEO používáte vy. Nebo si o tom přijďte popovídat na Data Date #3. Další analytické randíčko, kde nebudou chybět zajímavé přednášky, prosecco, něco na zub a hlavně skvělý networking. 😉

Sdílejte článek

Související články