Magazín ze světa digitálního marketingu
Pozadí vlevo Pozadí vpravo

Konverzní modelování v Google Analytics 4

Kvůli různým regulacím či blokování prohlížečů přicházíme o data. Problém ale není jen v tom, že nevidíme data uživatelů, kteří nedali souhlas. Také se nám díky tomu často snižuje výkon reklamních kampaní, protože nemají dostatek dat a hůře se pak učí. S tím by mělo pomoct i konverzní modelování.

Modeled data vs. observed data

Jaký je mezi nimi rozdíl? Když uživatelé navštíví váš web a udělí souhlas s cookies, tak si Google Analytics spojí chování uživatele s různými identifikátory, které zajistí kontinuitu měření. Tento druh dat označujeme jako pozorovatelná data (observed data), protože pocházejí od uživatelů, kteří nám dali svolení “pozorovat” jejich chování.

Naopak pokud uživatelé neudělí souhlas s cookies, Google použije strojové učení k odhadu chování těchto uživatelů na základě chování podobných uživatelů, kteří udělili souhlas s cookies nebo ekvivalentní identifikátory. To nazýváme modelovaná data (modeled data).

Konverzní modelování

Jak vlastně konverzní modelování v Google Analytics 4 funguje?

Celé strojové učení zjednodušeně funguje tak, že nejdříve rozdělí všechny data na consentované a neconsentované, tedy na ty, u kterých máte souhlas uživatele a u kterých jste souhlas nedostali.

Následně se consentovaná i neconsentovaná data srovná podle určitých faktorů. Jsou to například:

  • Typ zařízení uživatele (mobil, pc, tablet)
  • Typ konverzí (nákup, stažení souboru, lead apod.)
  • Země (Česko, Německo apod.)
  • Čas (Sobota, pondělí, ráno, večer apod.)
  • Prohlížeč (Chrome, Safari apod.)

Potom data rozdělí do skupin podle podobných faktorů a hledá v daných skupinách podobné chování a porovnává je s naměřenými daty. Hledá, v čem se mohou odlišovat a jak by vypadaly, kdybychom souhlas u neconsentovaných uživatelů dostali.

Zkombinováním pak vznikají namodelovaná data.

To je zjednodušený popis celého procesu modelování dat na základě strojového učení. Celý proces je samozřejmě složitější, data se křížově ověřují apod. Ale pro představu, jak to funguje nám to postačí. Díky modelování můžeme získat až 70 % všech dat, o která bychom jinak přišli.

Jasně, není to na co jsme byli zvyklí. Ale modelování dat u atribucí či kampaní máme již déle a funguje. 🙂 

Potřebujete mít dobře nastavené měření

Aby namodelovaná data byla co nejpřesnější, je potřeba mít dobře nastaveno konverzní měření:

  • Site-wide Global Site Tag / (server-side) Tag Manager
    • Google Ads Conversion Tracking
    • Google Analytics 4
  • Consent Mode
  • Enhanced Conversions

Nastavení konverzního modelování v GA4

Správci mohou nastavovat možnost zobrazování modelovaných dat v nabídce Admin > Property > Reporting Identity.

nastavení konverzního modelování v Google Analytics 4

Pomocí ikony kvality dat (zobrazené níže) zjistíte, odkdy koukáte na modelovaná data.

reporty modelovaných dat v Google Analytics 4

 

Jak získat více dat? Řešte consent rate!

Je důležité vědět, kolik lidí vám neudělilo souhlas nebo neudělalo žádnou interakci. Musíte pracovat na tom, abyste tyto dvě skupinu co nejvíc zmenšili a získali více souhlasů. Tím získáte více dat, díky kterým bude modelování přesnější a zajistíte i lepší výkon placených kampaní, Ty se pak budou díky více datům lépe učit.

Jak zjistit kolik lidí vám nedalo souhlas nebo vůbec neinteragovalo můžete třeba díky našemu řešení.

Není to je o Cookie liště

Více souhlasů od vašich zákazníků/návštěvníků webu nezískáte jen upravením textace nebo doplněním overlaye. I když to samozřejmě pomůže, ale obecně je potřeba budovat s vašimi zákazníky dobré vztahy, posilovat důvěru. Můžete je informovat o tom, jak pracujete s jejich daty (že jsou u vás v bezpečí a že vám na nich záleží). Vysvětlujte, proč jejich data potřebujete. Pomoc vám může třeba i audit Cookie lišty. Pokud projdete, dostanete od nás certifikaci, kterou se můžete pochlubit a ukázat tak, že vám na soukromí vašich zákazníků záleží.

Budujte brand

Lidé nemají podle výzkumů problém udělit souhlas s cookies, když mají dobrou zkušenost ze značkou a důvěřují jí. Budujte proto brand, komunikujete se svými zákazníky, naslouchejte jim. 3 ze 4 lidí říká, že chce vidět pouze reklamy, které jsou pro ně relevantní a užitečné, tak si to hlídejte.

Nabídněte jim protihodnotu

Nabízejte určitou protihodnotu za to, že vám vaši zákazníci udělí souhlas. Lidé nemají problém udělit souhlas, pokud mají důvěru ke značce nebo vědí, že za to získají něco na oplátku.

Nový svět analytiky

Svět analytiky už nikdy nebude takový, jaký jsme ho znali. V novém světě uvidíme už jen modelovaná data. To ale není špatně. Všichni si na to zvykneme, chce to ale jen trochu času, osvěty, pochopení a dobře nastavené analytiky. Bude to také o hledání nových možností, více budeme pracovat s first-party daty a výhodu budou mít ti, kteří mají aplikace, jelikož jsou uživatelé v aplikacích stále přihlášeni a vyplňují o sobě více údajů. Dají se tak lépe spárovat.

Sdílejte článek

Související články