Jak moc vyrostla hodnota PPC specialisty za poslední roky? Na to mi odpověděla Petra Nulíčková v rámci své přednášky na PPC Restartu 2023. Překvapila mě. Pozoruji, že se pracovní trh dynamicky mění. Ale že se mění tak moc? Pane jo. Co dalšího se změnilo, a co se bude měnit dál? Poroste ještě hodnota nás markeťáků? Nebo nás AI vyšachuje? Nedalo mi to. A šla jsem se Petry zeptat, jak to s námi bude.
Na PPC Restartu jsi zmínila, že můžeme pozorovat zřetelný nárůst poptávky po PPC specialistech. Je tomu tak i u dalších marketingových pozic?
Od 2020, tedy covidu, vnímám celkově vyšší poptávku po online marketingových rolích. Od CRM, PPC, přes content, social media až po SEO nebo webové specialisty. Je to logické. Spousta firem přesunula své aktivity do on-linu a zkušenost s ním neměla. A tak hledala někoho, kdo by jim v tom pomohl.
Pokud se firmě daří, ale dál neroste zcela organicky, zpravidla si najme nějakého marketingového člověka, převážně na placené, performance kampaně. Další posilou do týmu pak mohou být lidí starající se o web, CRM či sociální sítě. Po sestavení marketingového týmu (někdy i jen jeden člověk), pak zpravidla přichází na řadu sales oddělení a jeho rozvoj.
Velký pokles jsem v 2020 vnímala u kreativních, grafických, contentových, brandových a čistě projektových rolí v rámci marketingu a také silný propad počtu zkrácených úvazků a různých dohod. Ke konci 2020 a začátkem 2021 se opět marketingové pozice začaly hojně objevovat, primárně ty výkonnostně a technicky založené. Od té doby mi přijde, že poptávka neklesla. Nabrat do týmu exekutivní roli v rámci marketingu je náročnější, než tomu bývalo. Plus se firmy více starají o své markeťáky, kteří jejich firmu již znají a dokážou tak generovat firmy zisk skrze jejich práci.
Za poslední 2 roky jsme nejvíce obsazovali pozice CMO (obvykle jsme stavěli marketingové oddělení), PPC, CRM, social media a content specialistu.
Po jakých pozicích je momentálně největší poptávka?
Všeobecně asi neustále po IT rolích jako jsou vývojáři, projektoví manažeři, scrum masteři a podobně. Podle LMC a StartupJobs je takových inzerátů nejvíce. Pro mnoho firem jsou to těžce obsazované pozice. Dlouhodobě bude i dost poptávka po liniových a provozních rolích do retailu i e-commerce.
Speciální hledané role budou i ty top manažerské, které není vůbec jednoduché obsadit a člověk by opravdu schopných CEOs spočítal v Česku na možná 3-4 rukách.
Já sama poslední dva roky nejvíce hledám a dosazuji marketingové role, jako PPC, CRM, CMO, display nebo social specialisty a manažery, finanční role jako CFO, analytik nebo controller.
Můžeš nám prozradit konkrétní čísla platů v marketingové branži?
Konkrétní čísla jsou vždy zrádná. Každá firma má nastaveny podmínky jinak. Někdo má ke mzdě balíček benefitů a někdo má vyšší odměnu, ale benefity žádné. Někdo funguje na živnost. Což pak dělá, v rámci srovnání mezd oproti HPP, velký rozdíl. Někde má pod sebou CMO dva zaměstnance. Někde řídí 200členný marketingový tým. To je vždy v rámci srovnávání se s trhem dobré brát v potaz. Dívat se na srovnání a databáze mezd kritickým okem a s kontextem. Místo bydliště také bude hrát roli. Mzda v Praze nebo v Brně bude vyšší než třeba na Vysočině.
Pokud bych to měla zjednodušit, tak vstupní pozice budou začínat na 35 000 Kč. Za seniorního člověka počítejte od 55 000 Kč výš a na CMO si připravte od 130 000 Kč výše.
Jaké trendy teď panují v hiringu marketingových pozic?
Zatím fungují staré osvědčené metody jako oslovování na LinkedIn, oslovení z databáze, Facebook skupiny či referral program. Pokud má firma silný brand, tak hezky fungují inzeráty na kariérních stránkách nebo LinkedIn. Placená inzerce na portálech, na performance marketing, není moc výkonná. Na méně technicky a výkonnostně zaměřené pozice však stále funguje. Hodně záleží na brandu firmy, pozici a samozřejmě podmínkách, které firma nabízí. Osobně mi dobře funguje inzerce na LinkedIn, LinkedIn newsletter a Facebook skupiny.
Používáš při náboru AI? Jak?
Ano, ale nenazvala bych se expertem nebo pokročilým uživatelem. Vyzkoušela jsem různé nástroje. Nejvíce používám ChatGPT. Na inzeráty, job description, job offery, korekci textů a tak dále. Ale i na pomoc s kreativními články, přípravou na pre-screeningy s kandidáty, zadáním case study na doma a mohla bych psát dál. V těch administrativních, a i kreativních aktivitách, mi to opravdu moc pomáhá. Doporučila bych každému z HR popřemýšlet, zda není správný čas, zbavit se těchto činností. Lepší je mít prostor na zábavnější aktivity. 😊
Jaká je podle tebe největší chyba, kterou firmy dělají při hledání marketingových talentů?
Dívají se jen na životopis. Tedy historii, a ne na kontext. Přehlíží osobnostní předpoklady daného kandidáta, vnitřní motivaci a schopnost učit se. Nevědí, koho pořádně chtějí a koho ne. Poté přebírají, až vyberou nevhodně, nebo vůbec.
Využívají pouze pracovních portálů a placené inzerce.
Co bys doporučila firmám, které chtějí získat ty nejlepší markeťáky?
Investovat do využívaných nástrojů ve firmě. Mít jasnou strategii kam jako firma jdu, a jakou roli v tom má marketing. Pravidelně vyhodnocovat a dávat zpětnou vazbu. Dbát na přístup managementu a umět svého specialistu dobře ohodnotit. A tím nemyslím přeplatit.
Dlouhodobě se lidí hlásí do firem, které mají dobrou pověst, silný brand a kvalitní lidi. To přitahuje další schopné kandidáty.
Vidíš nějaké nové trendy v pracovních podmínkách, které by mohly být pro markeťáky atraktivní?
Vypíchla bych v oblasti benefitů tři hlavní, po kterých se kandidáti ptají. Je tím volný čas. Tedy dovolená navíc, sick days, flexibilní pracovní doba. Možnost práce z home office, až remote. Tím myslím opět flexibilitu, možnost cestování, možnost nebydlet jen ve velkých městech. A samozřejmě finance. Vyloženě odměna za práci, budget na vzdělávání, bonusy, cafeterie.
Volný čas a finanční benefity mi přijdou poměrně saturovány. Ale kde to, na základě mé zkušenosti z pohovorů, vázne je flexibilita. Možnosti typu, mohu pracovat 4 dny v týdnu, nemusím pravidelně jezdit do kanceláře, mohu začínat místo v 9 ráno až v 11 a podobně.
Co se začíná objevovat je poptávka po projektové spolupráci, nebo spolupráci na pevně daný počet hodin. Takže specialista pak kombinuje několik projektů, z nichž některé jsou dlouhodobé, nějaké krátkodobé a do toho třeba poskytuje konzultace.
A teď z opačné strany. Jak se mění požadavky na markeťáky?
Myslím, že toho například PPCčkař musí umět násobně více než v roce 2017. Obor je komplexnější, plný nových nástrojů. Pro juniorního člověka se bude hodit minimálně hotová Digitální garáž, pro přehled v oboru. Nebo ideálně další kurz jako Digisemestr, akademie od #HzM, webináře a školení od různých agentur, třeba Taste, nebo akademie Jak na sítě. Vstupním předpokladem je chuť učit se, základní znalost nástrojů jako Excel a Google Analytics. Za klíčové považuji větší důraz na práci s daty a schopnost uvažovat v kontextu více marketingových disciplín, a nejen té jedné.
Jaký je tvůj postoj k osobnímu brandingu u markeťáků?
Je to určitá výhoda pro kandidáta, že bude spíš ten, na koho si vzpomenu a koho rychleji najdu na LinkedIn nebo sociálních sítích všeobecně. Vždy ráda opakuji, že osobní brand je možnost, ale ne nutnost. V rámci hledání, mám v pipelině jak známé tváře, tak méně známé. Podmínky a průběh výběrových řízeních jsou ale totožné.
Kde bych řekla, že se to liší je situace, kde já se s kandidátem znám. A on není veřejně známý, ale v jeho oboru o něm jeho kolegové a kolegyně vědí, že je to top člověk. Takových lidí je dost a člověk musí jít za hranice běžné HR práce. 😉
Pro jaké klíčové dovednosti markeťáků by ti firmy utrhly ruce?
Jako základ beru ty klasické dovednosti, které se budou hodit každému z nás, jako kritické myšlení, práce s daty, flexibilita, schopnost učit se, rychlost adaptace, schopnost komunikace a cizí jazyky a tak dále. Pominu-li je, pak vedle těchto soft skills, jsou hard skills, ve smyslu míry ovládání různých nástrojů, jazyková vybavenost, zkušenost se zahraničními trhy a podobné.
Co bych vypíchla je práce s analytickými nástroji. A následně schopnost na základě dat, učinit dílčí kroky ke zlepšení výkonnosti a efektivity marketingu. Poté schopnost vžít se do zákazníka, umět mu naslouchat a dívat se na svou práci jeho očima. A pak schopnost dívat se na marketing byznysově a číselně, mít takové to podnikatelské přemýšlení.
Kam směřuje marketingový pracovní trh do budoucna? Jaké výzvy nebo příležitosti nás čekají?
Sama jsem na to zvědavá a netroufám si vyloženě předpovídat. Kdybych si ale mohla tipnout, tak za mě bude poptávka po lidech, kteří umí kombinovat různé nástroje včetně AI dohromady, číst v datech, ovládají time-management a task-management, neustále se vzdělávají a jsou tak trošku techničtí. Abych nezapomněla na druhé spektrum marketingu, to kreativnější, tak určitě kreativita, schopnost myslet out-of-the box, vnímat zákazníka a jeho potřeby umět promítnout do kampaní, vizuálu, copy atd.
A na závěr, Petro, můžeš nám říct, co tě v současné době nejvíc baví a motivuje v tvé práci?
Na práci mě nejvíc baví ten výsledek, spolupráce s lidmi, posun věcí kupředu a možnost zvládnout náročné úkoly. Baví mě především ta šířka záběru v rámci mojí role, ale i možnost vedle toho školit, být sem tam na konferenci. Myslím, že mám dost silný vnitřní motor, co mě pohání kupředu. 🙂 A funguji i dost na pochvalu.
Tak to mi nedá, pochválit tě, za moc příjemný rozhovor a zajímavé informace. 😊 Děkuji a budu se těšit na příště.