Magazín ze světa digitálního marketingu
Pozadí vlevo Pozadí vpravo

Novinka v Google Tag Manageru: Custom Templates

Taky vám vždycky v Google Tag Manageru vadilo, že sada předdefinovaných tagů je značně omezená? Přestože Google v poslední době poměrně často sadu rozšiřoval o nové připravené tagy, nemůže především vzhledem ke specifikům českého prostředí tato sada tagů marketingového specialistu uspokojit. Jedinou možnou cestou, jak do GTM vložit kódy jako je Sklik konverzní kód, Facebook remarketing, apod., bylo použít tag pro vlastní HTML. Od včerejška je těmto temným časům konec. Do Google Tag Manageru přišla nová funkce, která se jmenuje Custom Templates. Nebo prostě Templates.

Jedná se pravděpodobně o největší změnu v Google Tag Manageru od představení GTM verze 2, která v roce 2014 kompletně změnila vzhled rozhraní, pojmenování funkcí a částečně i funkcionalitu nástroje. A co jsou to tedy ty Custom Templates? Jednoduše řečeno, je to komplexní prostředí, ve kterém můžete vytvořit implementaci vlastního předpřipraveného tagu. Nastavíte si zde všechno od ikonky tagu přes rozhraní tagu až po jeho přesné fungování. Důležitou součástí Templates je pak samotné prostředí, ve kterém můžete navrženou funkcionalitu tagu ladit.

 

Samotná funkce tagu se vytváří v JavaScriptu, ovšem nikoliv v klasickém JavaScriptu, ale v něčem, čemu Google říká Sandboxed JavaScript. Rozdíl Sandboxed JavaScriptu oproti klasickému je v několika bodech, z nichž mezi nejdůležitější patří:

  • spouští se ve vlastním execution environmentu, což znamená, že neběží v klasickém objektu window (okno prohlížeče), ale ve svém virtuálním objektu,
  • odstranění některých funkcionalit klasického JavaScriptu, především kvůli bezpečnosti,
  • existence speciální funkce require, která umožňuje přistupovat k určitým funkcím, které nejsou dostupné standardním způsobem,
  • existence speciální proměnné data, která obsahuje veškerá data z rozhraní tagu.

 

Pomocí Custom Templates můžete připravit nejen vlastní tag, jak jsme naznačili výše. Stejně dobře můžete připravit i vlastní předdefinovanou proměnnou. Vlastní tagy a proměnné se pak objeví v příslušném okně, ve kterém je základní sada tagů a proměnných.

 

Jaké jsou tedy hlavní výhody této nové funkcionality? Custom Templates oceníte, pokud máte v GTM kontejneru více stejných tagů, které se odlišují pouze např. ID měření nebo posílaným typem události, apod. Díky Templates se zbavíte opakovaného vytváření custom HTML tagů, které se pouze odlišují jednou hodnotou. Templates také využijete, když spravujete více webů a k nim příslušné GTM kontejnery. Jakmile si tagy připravíte, můžete je jednoduše přenášet do dalších a dalších kontejnerů.

 

V neposlední řadě pak Custom Templates oceníte, pokud s GTM pracuje více lidí na více projektech. V takovém případě může zkušenější analytik předpřipravit a otestovat funkcionalitu pokročilého tagu jako templatu. Kolegové, kteří nedisponují znalostí JavaScriptu, pak mohou tag využívat prostým importováním a nastavením tagu z klasického rozhraní, tak jako běžný předdefinovaný tag.

Na ukázku, jak mohou Templates fungovat, jsme vám připravili template s tagem pro měření konverzí do systému Sklik. Vyzkoušejte ho! Stačí si ho stáhnout, otevřít v GTM sekci Templates, zvolit volbu nového tagu a pomocí menu, které se skrývá pod 3 tečkami vpravo nahoře, tlačítkem Import nahrát nový tag. Pak již stačí tag uložit a začít používat.

 

Pokud budete chtít začít pracovat s Custom Templates, určitě se vám hodí oficiální dokumentace této funkce na stránkách Google a také velmi podrobný návod od Sima Ahavy. A co vy, už jste použili Custom Templates?

Sdílejte článek

Související články