Magazín ze světa digitálního marketingu
Pozadí vlevo Pozadí vpravo

O socialu jinak? #SocialRestart 2019

Letošní sérii Restartů završilo celkem oblíbené téma – sociální sítě. Problém ale je, že se na většině konferencí věnovaných socialu opakuje stále totéž. Během přednášek publikum sice celý den přitakává, ale ve finále si nic nového neodnese. Tak jsme na to letos zkusili jít jinak. Apelovat na data! Co myslíte, pomohlo to?

Jasně, že jo! Nechceme se sice sami plácat po ramenou, ale ze zpětné vazby vyplynulo, že i těm nejkritičtějším hostům konference se líbila víc než polovina přednášek (zdravíme Adél!). V reportáži jsme se ptali hostů, který řečník je nejvíc zaujal a z jaké přednášky si odnesli něco k zamyšlení. Která vystoupení v odpovědích zazněla nejčastěji?

Využití behaviorálních efektů při práci se sociálními sítěmi

Vojtěch Prokeš, sociolog, ředitel výzkumu a spoluzakladatel výzkumné společnosti Behavio Labs, nám vysvětlil, proč příliš markeťácké snahy škodí a z jakého důvodu některé zdánlivě skvěle vymyšlené kampaně nepadají na úrodnou půdu. Faktem je, že 95 % všech rozhodnutí se odehrává v podvědomí, tudíž by se značky měly dostat do rychlého myšlení lidí. Co to je? Asociace, konkrétní symboly, podvědomí a emoce. Zdaleka ne každá značka to ale dokáže.

Pamatujeme si věci, které jsou pro nás snadno zpracovatelné, ty, co podtrhují vlastnosti, jež si sami chceme připisovat, a taky ty, které vyčnívají. Když se řekne reklama na banku, vybavíte si velmi pravděpodobně Air Bank a Tomáše Jeřábka, který už nejspíš jinou než bankéřskou roli nedostane. A co třeba značka, která je spojená s adrenalinem a výkony? Naskočil vám Redbull? To proto, že vám dává křídla.

Jak tedy podle Vojty Prokeše dostat brand přesně tam, kde ho potřebujete mít? Jděte na to krátce a jednoduše. Jednoduchost by měla být v DNA vaší značky. No a pak už to dokola opakujte, opakujte a opakujte.

Konec prokrastinace na sociálních sítích

Vážný problém závislostí na sociálních sítích otevřel Petr Ludwig, autor bestselleru Konec prokrastinace a zakladatel GrowJOB Institutu. Na sociální sítě se chodíme – ať si to přiznáme, nebo ne – kromě inspirace i porovnávat. A to vědomě i nevědomě. A málokdy se porovnáváme s někým, kdo je na tom hůř než my. To znamená, že nám sociální sítě mnohdy výrazně snižují sebedůvěru. A tak vzniká skutečně ironický koloběh: čím méně jsme spokojení, tím více chodíme na sociální sítě, které nás sice rozesmutní, ale přesto na nich trávíme čas.  Jde o nezdravý cyklus, který sám sebe zesiluje, a z výzkumů dokonce vyplývá, že díky této zpětnovazebné smyčce dochází k tomu, že čím víc je člověk na sociálních sítích, tím větší má riziko depresí.

Řešení? Nehledat na sociálních sítích uznání ale dát tomu – pro sebe i pro ostatní – hlubší smysl. Uznání je stejně návykové jako droga, čím víc ho máme, tím víc ho chceme. Nestačí nám málo, když můžeme mít hodně. Pokud nám naše tvorba dává smysl, baví nás průběžně, cítíme se naplněni a nepotřebujeme nic dokazovat sobě ani svému okolí. Co na to influenceři a co na to značky?

Fake news

Během přednášky Petra Střítežského, člena projektu Zvol si info, byla v sále o trošku jiná atmosféra než na ostatních přednáškách. Fake news tu byly vždy, ale nikdy nebyly tak závažným problémem jako nyní. Petr to ukázal na následujících číslech:

  • úroveň mediální gramotnosti v ČR: 39/100,
  • 1 % středoškolských studentů na jedničku,
  • polovina středoškoláků nepozná rozdíl mezi reklamou a novinovým článkem,
  • 57 % středoškoláků si myslí, že Parlamentní listy jsou veřejnoprávní,
  • 25 % českých učitelů absolvovalo mediální výchovu.

Apolitický vzdělávací projekt Zvol si info si dal za úkol edukovat dnešní společnost. Pořádá workshopy, má za sebou už před 200 různorodých akcí a učí lidi pracovat se zdroji. A co můžeme pro zvýšení mediální gramotnosti udělat my sami? Nespojovat obsah značek s fake news a konspiracemi, nastavit sobě i svému publiku zdravý a vyvážený mediální jídelníček, jít příkladem a nesdílet neověřené informace, při debatách být vstřícní a obecně šířit osvětu. Téma v publiku zarezonovalo a dotazů bylo tolik, že bychom v sále mohli sedět ještě teď. Téma zaujalo i nás, a proto už na Digichefu máme s Petrem na tohle téma i celý rozhovor.

V Tastu jsem se nejprve dva roky věnovala správě sociální sítí pro klienty všeho druhu. Aktuálně mám na starosti influencer marketing, protože mezi influencery sama patřím, a tak mám přehled o tom, co komu nabídnout, aby to bylo výhodné pro obě strany a aby spolupráce dobře dopadla. Podílím se také na organizaci eventů a workshopů. Mimo práci v Tastu se věnuju svému blogu, fotím, cestuju a trávím čas s přáteli. V rámci aktivního odpočinku se snažím kombinovat tancování, box a běh.

« Zpět na odborné články

Související články

Komentáře k článku

Napsat komentář

Dejte vědět ostatním, co na článek říkáte. Nebo máte otázky? Sem s nimi! Vaši e-mailovou adresu nikomu nedáme, nebojte.

Odeslat komentář