Magazín ze světa digitálního marketingu
Pozadí vlevo Pozadí vpravo

Ohlédnutí za letošními nadupanými Data Restarty

Po minulém roce, kdy se Data Restart nemohl konat kvůli covidovým opatřením, jsme se konečně mohli všichni sejít i offline. Zájem byl tak velký, že jsme dokonce museli realizovat druhý Data Restart s názvem Data Restart Reloaded.

Celým programem obou Data Restartů 2021 nás provázelo téma Google Analytics 4 (GA 4) a Consent mode (cookie lišty a cookies). Dle ohlasů si na své přišli opravdu všichni – majitelé projektů, marketéři, analytici i vývojáři.

Google Analytics 4

GA 4 je dnes asi nejčastější probírané téma analytiků, marketérů a majitelů webů. Jedná se o novou technologii a přístup k měření v analytice, která je založena na event-base měření. Bohužel tento přístup k datům je nekompatibilní se staršími Google Universal Analytics, které rozdílně přistupují k datům (session-base) a je nutné od začátku správně nadefinovat postup nasazování. Pro nás všechny se otevírá prostor na to, jak uchopit měření od začátku dobře. S tím třeba souvisí námi doporučovaný sémantický datalayer, díky kterému budete připraveni na budoucnost analytiky.

Consent mode – cookie lišty

Druhé nejdiskutovanější téma konce roku 2021 je Consent mode, tedy souhlasy s cookies uživatelů. Od 1. 1. 2022 dochází ke změně přístupu ke cookies a dalších sledovacích technologiích, které využívají identifikátory uživatelů na internetu, a to na režim opt-in, oproti současně platnému režimu opt-out. Celé toto široké téma přednášející probrali do hloubky včetně konkrétních ukázek a zkušeností. Shoda byla v tom, že žádná apokalypsa se neblíží, ale naopak přichází příležitost, jak to dělat jinak a lépe. Musíme změnit pohled na celou věc.

Přednášky a přednášející

Jan Tichý

Honza měl nakonec neplánovaně dvě přednášky. Ve své první přednášce shrnul jednotlivé změny (technické i legislativní), které se po zavedení souhlasů (Consent mode) stanou a na co se připravit jak v analytice, tak v online marketingu. Ve druhé přednášce se zaměřil na Facebook API. Pověděl nám, jak jej implementovat a co přináší FB API nového pro marketéry a PPC specialisty a jak pracovat s Facebookovými daty  po 1. 1. 2022.

Pavel Jašek

Pavel Jašek z Googlu přednášel o významu prohlížečů a požadavků uživatelů a legislativy na soukromí a o jaká data online marketing přichází. Doporučil postupy hlavně pro online marketéry. Jedním z nich je například konverzní modelování, které nabízí akceschopnost dat pro výkonnostní kampaně při udržení ochrany soukromí. Tato přednáška všechny uklidnila, protože díky konverznímu modelování nebudou změny v cookies ovlivňovat výkon kampaní.

Pavel Bulowski

Představil Customer Data Platformy (CDP) a jejich výhody pro získávání dat, propojení s CMS a dalšími platformami. Dále nám pověděl, jak využívat personalizace a jak navázat na marketingové kampaně, jako je e-mailing, RTB, reklamní systémy ad. CDP systémy jsou určitě budoucností online marketingu.

Lukáš Čech

Přednáška Lukáše Čecha byla o vzhledu cookie lišty. Vysvětlil nám, jaká pravidla dle legislativy a funkčnosti dodržovat, jakou formou uživatele informovat a případně čemu se vyhnout. Ukázal nám také, kteří velcí hráči na trhu mají správně implementováno cookies, a kteří naopak ne. Představil i údaje nejvyužívanějších CMP platform. Mezi leadry na trhu patří Cookiebot a OneTrust.

Antonín Kučera

Nám pověděl, jak implementace cookie lišty a změny režimu na opt-in ovlivnila jejich data v Livesportu. Tonda představil nejen, jak se uživatelé chovají v Evropské unii, ale ukázal nám i chování uživatelů například v Brazílii. Jaký je jeho závěr pro co nejmenší dopad na vaše data? Je potřeba testovat jednotlivé možnosti vzhledu, prvků i otextování s důrazem na jednotlivé země a jejich legislativu.

Petra Dolejšová

Petru považuji za guru mezi právníky pro online marketing a opět nezklamala. Petra představila zákony (GDPR, ePrivacy, CCPA, ZEK), jež momentálně platí a změny, které nás čekají, s důrazem na co si dát pozor. Následný rozbor cookie lišt a jejich vzhledu, formy a textace byl opravdu vyčerpávající. Z představených doporučení nebylo nic, co by účastníci nevyužili. Smršť otázek, která se na ni po přednášce vyvalila byl nekonečný a Petra za to má můj obdiv.

Tomáš Havlík

Tomáš představil Facebook Conversions API – co to je a jak to správně nastavit. Jeho přednáška byla jediná mimo hlavní téma. Ale nejen pro nás byla velmi přínosná. Pokud je Facebook jedním z nejvýkonnějších kanálů vašeho byznysu a neřešili jste zatím FB API, tak dlouho neváhejte.

Matěj Novák

Matěj představil možnosti cílení při zamítnutí cookies a jak se na to celé připravit. Shrnul nám také možnosti propagace od 1. 1. 2022.

Roman Appeltauer & André Heller

Roman i André představili možnosti Server-Side GTM, jak jej implementovat a k čemu lze SGTM využívat. Jejich možnosti a ukázky příkladů jsou ohromující a opravdu stojí za to nad implementací SGTM zauvažovat. Určitě má své místo ve vašem digitálním stacku.

Máme radost, že jsme se s vámi zase mohli potkat a společně si předat zkušenosti a vědomosti.

Sdílejte článek

Související články