Po minulém roce, kdy se Data Restart nemohl konat kvůli covidovým opatřením, jsme se konečně mohli všichni sejít i offline. Zájem byl tak velký, že jsme dokonce museli realizovat druhý Data Restart s názvem Data Restart Reloaded.
Celým programem obou Data Restartů 2021 nás provázelo téma Google Analytics 4 (GA 4) a Consent mode (cookie lišty a cookies). Dle ohlasů si na své přišli opravdu všichni – majitelé projektů, marketéři, analytici i vývojáři.
Google Analytics 4
GA 4 je dnes asi nejčastější probírané téma analytiků, marketérů a majitelů webů. Jedná se o novou technologii a přístup k měření v analytice, která je založena na event-base měření. Bohužel tento přístup k datům je nekompatibilní se staršími Google Universal Analytics, které rozdílně přistupují k datům (session-base) a je nutné od začátku správně nadefinovat postup nasazování. Pro nás všechny se otevírá prostor na to, jak uchopit měření od začátku dobře. S tím třeba souvisí námi doporučovaný sémantický datalayer, díky kterému budete připraveni na budoucnost analytiky.
Consent mode – cookie lišty
Druhé nejdiskutovanější téma konce roku 2021 je Consent mode, tedy souhlasy s cookies uživatelů. Od 1. 1. 2022 dochází ke změně přístupu ke cookies a dalších sledovacích technologiích, které využívají identifikátory uživatelů na internetu, a to na režim opt-in, oproti současně platnému režimu opt-out. Celé toto široké téma přednášející probrali do hloubky včetně konkrétních ukázek a zkušeností. Shoda byla v tom, že žádná apokalypsa se neblíží, ale naopak přichází příležitost, jak to dělat jinak a lépe. Musíme změnit pohled na celou věc.
Přednášky a přednášející
Jan Tichý
Honza měl nakonec neplánovaně dvě přednášky. Ve své první přednášce shrnul jednotlivé změny (technické i legislativní), které se po zavedení souhlasů (Consent mode) stanou a na co se připravit jak v analytice, tak v online marketingu. Ve druhé přednášce se zaměřil na Facebook API. Pověděl nám, jak jej implementovat a co přináší FB API nového pro marketéry a PPC specialisty a jak pracovat s Facebookovými daty po 1. 1. 2022.
Pavel Jašek
Pavel Jašek z Googlu přednášel o významu prohlížečů a požadavků uživatelů a legislativy na soukromí a o jaká data online marketing přichází. Doporučil postupy hlavně pro online marketéry. Jedním z nich je například konverzní modelování, které nabízí akceschopnost dat pro výkonnostní kampaně při udržení ochrany soukromí. Tato přednáška všechny uklidnila, protože díky konverznímu modelování nebudou změny v cookies ovlivňovat výkon kampaní.
Pavel Bulowski
Představil Customer Data Platformy (CDP) a jejich výhody pro získávání dat, propojení s CMS a dalšími platformami. Dále nám pověděl, jak využívat personalizace a jak navázat na marketingové kampaně, jako je e-mailing, RTB, reklamní systémy ad. CDP systémy jsou určitě budoucností online marketingu.
Lukáš Čech
Přednáška Lukáše Čecha byla o vzhledu cookie lišty. Vysvětlil nám, jaká pravidla dle legislativy a funkčnosti dodržovat, jakou formou uživatele informovat a případně čemu se vyhnout. Ukázal nám také, kteří velcí hráči na trhu mají správně implementováno cookies, a kteří naopak ne. Představil i údaje nejvyužívanějších CMP platform. Mezi leadry na trhu patří Cookiebot a OneTrust.
Antonín Kučera
Nám pověděl, jak implementace cookie lišty a změny režimu na opt-in ovlivnila jejich data v Livesportu. Tonda představil nejen, jak se uživatelé chovají v Evropské unii, ale ukázal nám i chování uživatelů například v Brazílii. Jaký je jeho závěr pro co nejmenší dopad na vaše data? Je potřeba testovat jednotlivé možnosti vzhledu, prvků i otextování s důrazem na jednotlivé země a jejich legislativu.
Petra Dolejšová
Petru považuji za guru mezi právníky pro online marketing a opět nezklamala. Petra představila zákony (GDPR, ePrivacy, CCPA, ZEK), jež momentálně platí a změny, které nás čekají, s důrazem na co si dát pozor. Následný rozbor cookie lišt a jejich vzhledu, formy a textace byl opravdu vyčerpávající. Z představených doporučení nebylo nic, co by účastníci nevyužili. Smršť otázek, která se na ni po přednášce vyvalila byl nekonečný a Petra za to má můj obdiv.
Tomáš Havlík
Tomáš představil Facebook Conversions API – co to je a jak to správně nastavit. Jeho přednáška byla jediná mimo hlavní téma. Ale nejen pro nás byla velmi přínosná. Pokud je Facebook jedním z nejvýkonnějších kanálů vašeho byznysu a neřešili jste zatím FB API, tak dlouho neváhejte.
Matěj Novák
Matěj představil možnosti cílení při zamítnutí cookies a jak se na to celé připravit. Shrnul nám také možnosti propagace od 1. 1. 2022.
Roman Appeltauer & André Heller
Roman i André představili možnosti Server-Side GTM, jak jej implementovat a k čemu lze SGTM využívat. Jejich možnosti a ukázky příkladů jsou ohromující a opravdu stojí za to nad implementací SGTM zauvažovat. Určitě má své místo ve vašem digitálním stacku.
Máme radost, že jsme se s vámi zase mohli potkat a společně si předat zkušenosti a vědomosti.