Magazín ze světa digitálního marketingu
Pozadí vlevo Pozadí vpravo

Praktické tipy, jak přežít rebranding značky

Už máte jasno, jaká by měla být vaše značka, vybrali jste nový název a grafické studio vám právě poslalo hotové logo i vizuální identitu. I když se může zdát, že je tím rebranding značky hotový, ta nejdůležitější práce ve skutečnosti teprve začíná. Musíte totiž o změnách informovat lidi, aby nově nastavenou značku přijali. Máme pro vás několik tipů, které vám pomůžou uvést ji v život.

Seznamte zaměstnance s důvody i průběhem rebrandingu

Zaměstnanci často představují hlavní styčný bod, kde se zákazníci s vaší značkou potkávají. Ať je to na schůzkách, v prodejně nebo na zákaznické lince. Proto musíte mít jistotu, že dobře chápou, na čem značka stojí. Neznamená to, že musí umět spatra odvyprávět příběh vaší firmy ode dne založení do dneška. Spíš je naučte značku používat ke každodennímu rozhodování. Je to nástroj, který by měl práci zjednodušovat, ne ji přidělávat.

Uspořádejte třeba workshop, kde společně vše proberete a zaměstnanci si vyzkoušejí značku používat. Zní vám to trochu nabubřele nebo „korporátně“? Nebo vaši lidé nejsou na něco takového zvyklí? V takovém případě je fajn si z toho hned na začátku udělat trochu legraci. Ukážete tím, že si nechcete hrát na nového Steva Jobse. Vzápětí je ale musíte požádat, aby s vámi při workshopu spolupracovali, i když se jim některé úkoly nemusí líbit. Získáte tím jejich pozornost a dovolíte jim trochu si z toho utahovat přímo na místě a ne až za vašimi zády. 

Na workshopu pak musí jasně zaznít důvody, které vedly ke změně, a popis toho, jak má značka nově začít fungovat. Každou část doplňte úkolem, který lidi donutí se nad ní skutečně zamyslet. Diskutujte třeba o tom, co se na základě nové značky změní v interním fungování společnosti, nebo jaké marketingové aktivity jsou pro značku vhodné a jaké ne.

Pracujte s analýzou kontaktních míst

Analýza kontaktních míst je věc, kterou obvykle používáme pro řízení značky, skvěle ale pomůže i při rebrandingu. Jedná se o projektový nástroj, ve kterém spravujete veškerá místa, kde se lidé potkávají s vaší značkou. Můžete si ji připravit pro zákazníky, ale i pro zaměstnance.

Každé z míst zkontrolujte, zjistěte jeho stav, a pokud neodpovídá tomu, jak by mělo z pohledu značky vypadat, vytvořte úkol, kterým ho k ideálnímu stavu posunete. Záleží pak čistě na vás, jestli vám bude stačit celá „Úvodní stránka webu“ jako jedno kontaktní místo, nebo si ji rozdělíte na jednotlivé části jako jsou hlavička, úvodní obrázek, novinky, nabídka, patička a další.

Jak taková analýza kontaktních míst může vypadat, zjistíte třeba tady.

Dejte něco zákazníkům

Rebranding značky pravděpodobně děláte právě kvůli zákazníkům. Promyslete si, jak je o tom nejlépe informovat, a ideálně jim také něco dejte.  A nemyslíme tím výprodej nebo slevu. Zvolte něco, co je potěší, ale zároveň to podpoří vaši novou značku. Může to být rozšíření možností dopravy, uvedení nového produktu nebo přehlednější web. Novou značku tak hned od začátku spojíte s pozitivními emocemi.

Důležité je také ujistit zákazníky, že to, co měli na značce rádi, v ní stále zůstává. Vysvětlete jim důvody, proč jste se rozhodli ke změně, a buďte otevření zpětné vazbě. Počítejte s tím, že se vždy objeví někdo, komu se změna nebude líbit. S konstruktivní kritikou pracujte a hatery si neberte k srdci.

Nechte lidi si zvyknout

O změnách informujte své fanoušky na všech kanálech, kde vás sledují – od sociálních médií přes letáčky až po newslettery. Nepočítejte ale s tím, že všechno hned pochopí. Po nějakou dobu používejte obě loga, aby lidé měli čas si na změnu zvyknout. Takové přechodné období může trvat několik týdnů i měsíců. Záleží na velikosti a známosti vaší firmy.

Připravte si kalendář 

Koordinovat všechny, kteří se rebrandingu účastní, není nic jednoduchého. A to v případě, že si většinu věcí řešíte interně. Vyplatí se připravit si podrobný kalendář, abyste měli jistotu, že na žádný důležitý bod nezapomenete. 

Jako základ vám může posloužit tento seznam. Zmiňujeme v něm i body, které nenajdete v tipech výše, určitě byste je ale neměli opomenout. V první fázi jsou pro rebranding značky důležité.

  • Analýza konkurence
  • Zpracování strategie značky
    • Nový název (pokud je to ve vašem případě žádoucí) 
    • Zadání pro vymyšlení nového názvu 
    • Brainstormingy k názvu
    • Testování nového názvu
    • Registrace ochranné známky vybraného názvu
  • Nová vizuální identita (pokud je to ve vašem případě žádoucí)
    • Zadání pro novou vizuální identitu 
    • Vybrání designéra pro zpracování několika návrhů
    • Výběr návrhu
    • Připomínkování
    • Odsouhlasení vizuální identity
  • Představení značky zaměstnancům
    • Workshop
    • Interní newsletter
    • Interní chat
    • Oznámení na nástěnce
  • Příprava materiálů s novým logem
    • Vizitky
    • Tužky
    • Bloky
    • Hlavičkový papír
    • Trička
  • Analýza kontaktních míst
  • Změny na webu
    • Nový web x redesign
  • Oznámení zákazníkům
    • PR
    • Sociální média
    • Newsletter
    • Článek na blogu
  • Marketingová kampaň k rebrandingu

Celý proces může trvat od několika týdnů až po několik let. Záleží na velikosti firmy a počtu lidí, kteří jsou do rebrandingu zapojeni. Čeká něco podobného i vaši značku? Přejeme hodně zdaru a doufáme, že vám naše tipy usnadní práci.

Jako hlava Taste Lovebrand se starám o všechno od poptávek přes vedení workshopů po plánování nových produktů. V onlinu jsem začínala v oblasti copy a e-mailingu. Brzy jsem ale chtěla vědět víc. Zkusila jsem si proto koordinaci marketingu pro start up, ale pak jsem zakotvila v agentuře Taste Sun. Zde jsem vymýšlela strategie pro různé typy značek a vedla oddělení sociálních médií. Ve volném čase mé srdce tluče pro potápění.

« Zpět na odborné články

Související články

Komentáře k článku

Napsat komentář

Dejte vědět ostatním, co na článek říkáte. Nebo máte otázky? Sem s nimi! Vaši e-mailovou adresu nikomu nedáme, nebojte.

Odeslat komentář