Už 26. března 2018 Google oznámil, že začíná s migrací stránek na Mobile-First Indexing. Nový přístup k hodnocení obsahu se zatím týká pouze webů, potažmo stránek, které jsou na to připraveny a splňují doporučení Google. V řádu několika měsíců lze ale očekávat, že Google přistoupí ke změně u všech stránek. Proto je potřeba je na to nachystat.
A co znamená, že jsou na tuto změnu weby připraveny? V podstatě jde o to, že se již nyní zobrazují dobře na počítačích i v mobilních zařízeních. Jsou tedy pro tato zařízení optimalizovány.
Co je to Mobile-First Indexing?
Dříve Google procházel, indexoval a hodnotil stránky výhradně podle jejich verze pro počítače. S příchodem aktualizace začíná vyhledávač upřednostňovat zobrazení v mobilním zařízení. Důležité je ale zmínit, že si Google ponechává pouze jeden index, s nímž pracuje. Mění se tedy jen pohled na stránku.
Proč Mobile-First Indexing?
Google reaguje na dlouhodobě vzrůstající počet uživatelů mobilních zařízení. Jejich podíl překročil 50% hranici už v roce 2016. Proto se Google začal zajímat o to, jak uživatelé vidí webové stránky, které doporučuje ve výsledcích vyhledávání, na svém mobilním zařízení.
Aktualizace algoritmu Mobile-Friendly
První krok směrem k uživatelům na mobilních zařízení Google učinil v dubnu 2015. Tehdy oznámil nasazení aktualizace s označením Mobile-Friendly. Tato změna si kladla za cíl posílit ve výsledcích vyhledávání na mobilních zařízeních ty stránky, které jsou pro tato zařízení optimalizované. Nehodnotil ovšem obsah, ale pouze jejich přizpůsobivost mobilnímu rozhraní. Jednoduše řečeno, Google vyhodnotil kvalitu a relevanci obsahu na desktopové verzi stránky a pokud byla navíc optimalizovaná pro mobilní zařízení, zvýhodnil ji.
Co o aktualizaci Mobile-Friendly víme
- Nasazení proběhlo globálně bez ohledu na jazyk či území.
- Ovlivňovala pouze výsledky vyhledávání na mobilních zařízeních.
- Stránky se posuzovaly individuálně, nikoliv web jako celek.
Dnes Google zajímá nejen to, jestli se stránka dobře zobrazí na mobilním zařízení. Zásadním faktorem v hodnocení stránky je obsah, jaký uživateli stránka poskytne na těchto zařízeních.
Jak poznáte, že váš web Google migruje na Mobile-First Indexing?
Podle vyjádření společnosti Google obdržíte upozorní v nástroji Google Search Console. Určitým signálem, které mohou naznačit migraci, je také nárůst aktivity „smartphone googlebota“ na vašem webu. Informace o této aktivitě získáte například z access logů. Také se může stát, že Google bude zobrazovat ve výsledcích vyhledávání obsah mobilní verze stránky. Tato verze stránky bude k vidění i v archivu Google (archiv lze zobrazit operátorem cache, např. cache:sunitka.cz).
Kdy je stránka optimalizována pro mobilní zařízení?
Kromě vizuální kontroly lze využít řadu volně dostupných nástrojů. Sám Google doporučuje nástroj Test použitelnosti v mobilech. Výborným doplňkem pro kontrolu je také nástroj Google Lighthouse.
TIP: Při kontrole webu testujte vždy alespoň typové stránky (hlavní stránku, stránku rozcestníku produktů, stránku detailu produktu, kontaktní stránku apod.).
Vedle toho navštivte nástroj Search Console a zkontrolujte, jak Google vidí váš web. Přehled najdete v sekci Návštěvnost z vyhledávání a následně Použitelnost v mobilních zařízeních. Zde naleznete seznam problémů s použitelností v mobilních zařízení z pohledu Googlu (např. obsah je širší než obrazovka). Po rozkliknutí konkrétního problému uvidíte seznam dotčených.
Jak optimalizovat web pro mobilní zařízení?
Existují 3 způsoby, jak můžete udělat web přívětivý pro mobilní zařízení:
- Responzivní web design: Existuje pouze jedna jediná URL a HTML kód se shoduje u všech zařízení (desktop, tablet, mobil). Tento způsob Google preferuje a Mobile-First Indexingu se pak obávat nemusíte.
- Dynamicky načítaný obsah podle zařízení: Používá stejnou URL stránky bez ohledu na zařízení, ale generuje jinou verzi HTML kódu pro různé typy zařízení na základě toho, co server o prohlížeči ví. V tomto případě dávejte pozor, co na jednotlivých variantách stránek máte za obsah.
- Mobilní a desktopová verze webu (2 odlišné URL adresy): Používá odlišné URL (a HTML kódy) pro různá zařízení. Server se snaží identifikovat klientovo zařízení (potažmo jeho rozlišení) a následně jej přesměruje na verzi stránky, která je pro něj určená.
Tento článek byl zveřejněn 3. 5. 2018 na Sunitce. Taste Sun je dnes součástí skupiny Taste.