„Odešel po dvou letech, protože to tak prostě v agentuře chodí“. Tuhle větu určitě znáte. Životnost specialistů v agenturách bývá opravdu krátká a jejich fluktuace vysoká. V Social media týmu jsme se rozhodli, že se pokusíme přijít na to, co za tím stojí. Vytvořili jsme proto unikátní průzkum spokojenosti specialistů v agenturách.
Jak to celé začalo?
A proč zrovna v Social media oddělení? Uznávám, že bych si pokládal stejnou otázku. Když jsme na začátku léta přemýšleli nad novým projektem, napadaly nás různé výzkumy, kampaně, testy apod. Vše se víceméně týkalo toho, co naše oddělení dělá, tedy sociálních sítí. Nicméně se naše diskuze stočila k tomu, co všichni moc dobře známe – životnost specialistů v agenturách.
V Česku je to skoro dogma. Specialista přijde, vydrží v agentuře rok nebo dva a pak jde dál. Stáli jsme proto před rozhodnutím, zda udělat průzkum na téma, které se týká spíše HR, ale zajímá nás, anebo zvolit raději něco jiného. Dobře, ale proč tedy vyhrálo „HR“? Odpověď je jednoduchá. Chtěli jsme dělat na něčem, co bude mít opravdu přesah. Pomůže to nejen nám, ale i dalším lidem z agentur a bude nás to bavit a dávat nám to smysl.
Máme nápad, ale co s ním?
První krok byl sestavit dotazník a pak nějak přesvědčit lidi, aby ho vyplnili. Kdo někdy dělal dotazník tak ví, že logické složení dotazníků je opravdu náročné. Předem přiznávám, že náš budget na průzkum nebyl vysoký, a proto jsme si nemohli dovolit zaplatit astronomické částky jen za sestavení dotazníku. Naštěstí máme v Taste hodně šikovných lidí, kteří opravdu vědí, co dělají. Organizace průzkumu se ujal Tomáš, který začal za pomocí celého SMM týmu a hlavně Jany dávat dotazník dohromady.
Zrodilo se několik variant. Logicky se uspořádávaly otázky, přepisovaly se a doplňovaly se dotazy na problémy, na které jsme potřebovali znát odpovědi. Jakmile byl dotazník aspoň trochu finální, musel projít celým SMM oddělení. Pak bylo načase ho pustit do zbytku firmy, a to bylo doslova peklo. Kolegové samozřejmě viděli chyby, které jsme my už neviděli, a viděli spojitosti, které nám ušly. Díky tomu byl finální dotazník dobře zpracovaný i bez odborné pomoci.
Použij sílu! Sílu sociálních sítí.
- Nápad – done.
- Dotazník – done.
- Jak to dostat mezi lidi? – f🙂ck…
Konečně jsme mohli využít něco, co známe! Vytipovali jsme si skupiny na Facebooku, které ve velkém slučují specializace z agentur. Jednalo se tedy například o HolkyzMarketingu, Copywriteři a další psavci, SEOloger, PPC nás baví!, Staráme se o marketing (a sociálno) a další. No a pak nastal kobercový nálet. Za vyplnění dotazníku jsme nerozdávali koblihy, ale slíbili jsme všem výsledky a konečně rozlousknutí tohoto problému. Jako další jsme využili osobní LinkedIn profily, které měly samy o sobě opravdu velký úspěch a dosah.
Všichni jsme měli samozřejmě strach z toho, že lidé dotazník nebudou chtít vyplnit, nebo že v něm najdou chyby. Vše je ale jen a pouze o tonalitě komunikace a ta se nám povedla na jedničku. Dotazník jsme nechali vyplňovat dva týdny a vrátil se nám více než 750x.
Vytřiď to, zpracuj to, a ať je to hezký.
NEJNUDNĚJŠÍ část každého průzkumu je třídění dat (analytici prominou). Dát dohromady všechny souvislosti, vytřídit data a smazat nerelevantní odpovědi nám zabralo další dva týdny. Velkým pomocníkem bylo Power BI. Při třídění dat jsme si samozřejmě už dopředu plánovali posty na vlastní sociální sítě, podobu podstránky na webu, rozložení e-mailingu a jak vlastně dostaneme celý průzkum do širého světa. Na to, co přijde, jsme se ale připravit nikdy nemohli (to zní jako věta z laciného sci-fi).
Vypusťte psy! Teda průzkum…
V den publikace se samozřejmě pokazilo snad úplně všechno. V e-mailingu chyběla část textu, ve videu na sociální sítě byly chyby, v samotném průzkumu bylo pár grafických přešlapů. Samozřejmě si toho nikdo nevšiml až do úplně poslední chvíle. Takže jsme ten den ještě vše dotahovali a předělávali. Naštěstí jsme vše zvládli v pohodě. Na propagaci průzkumu jsme využili opravdu povedené video z dílny našeho kreativního oddělení a všichni si to dali na LinkedIn, který nás svou silou opět nezklamal.
Během 24 hodin získal průzkum neskutečných 1000 stažení a stránka taste.cz zaznamenala nejvyšší denní návštěvnost od svého založení. A to vše organicky a jen s pomocí jednoho příspěvku na vlastních sociálních sítích Taste a na LinkedIn profilech zaměstnanců.
K čemu to celé bylo?
Ohlasy na průzkum byly (a jsou) opravdu kladné. Bezpochyby je to něco, co lidi opravdu zajímá. Je asi na každém, jak si průzkum vyloží, ale mě osobně některé statistiky překvapily a donutily se nad nimi zamyslet. A co vy? Pomohl vám dotazník, překvapilo vás něco? Budu rád, když mi jakékoliv postřehy napíšete na můj LinkedIn profil.