Kolik máte denně ve své e-mailové schránce nepřečtených newsletterů, kolik přehlédnete bannerů, kolik přeskočíte video reklam a kolik vám projde před očima postů na sociálních sítích při scrollování feedem?
V dnešní době je internet doslova zaplavený sděleními značek, které se snaží komunikovat své poslaní, informace o produktech a plnit tak prodejní cíle. V moři konkurence je stále těžší, aby vás publikum vnímalo, nebo si vás dokonce zapamatovalo.
Všichni jsme se totiž naučili velmi dobře filtrovat obsah, který v online prostředí konzumujeme. A tím nemyslím jen ignorování bannerů, ale také přehlížení obsahu na sociálních sítích.
Značkám už nestačí jen sdílet příspěvky, která mají plnit různé prodejní cíle. Potenciální zákazníci v online prostředí neustále čelí snahám firem seznámit je s jejich produkty nebo službami. Ale zároveň platí, že uživatelé internetu mají čím dál větší přístup k informacím. To znamená, že si nepořizují věci jen proto, že jim značka na sociální síti řekne: „Kupte si produkt XY…“
Nákupní proces je mnohem složitější. Lidé si značky hledají na internetu, porovnávají nabídku firem s konkurencí a čtou si uživatelské recenze. Chtějí mít přehled a možnost se rozhodnout podle svého.
Žijeme v čase, kterému se říká ekonomie zaujetí. Nejde o to jen něco říci, ale zaujmout. A čím víc je značka zaujme, tím spíše nakoupí.
Mluvíte na sociálních sítích, nebo si tam povídáte?
Evoluce naší schopnosti filtrovat sdělení, která jsou pro nás irelevantní, je srovnatelná se změnami, jež do seznamování vnesly dating aplikace. Když chcete někoho oslovit, už dávno nestačí říct: „Ahoj, jak se máš?“ Odpověď na otázku sice možná rozproudí konverzaci, ale váš protějšek pravděpodobně čeká něco víc, něco, co vás odliší od ostatních. Důležitou roli proto hraje styl komunikace. A to platí i na sociálních sítích.
Sociální sítě jsou platformou pro konverzaci. A nelze je používat nahodilým stylem jen si tu něco odložím a uvidím, co se bude dít. Sociální sítě slouží k zaujetí, interakci, otevření dialogu a budování vztahů. Vztahů s potenciálními zákazníky. Proto se zkuste místo sdílení příspěvků začít se svými cílovými uživateli bavit.
Buďte zapamatovatelní
Značky, které si dávají záležet na komunikaci a daří se jim rozpoutat dialog, mají lépe nakročeno k tomu, aby si je uživatel zapamatoval. Mohou s ním budovat vztah a časem ho přetavit v zákazníka. Čím více vztahů totiž značka vybuduje, tím více získá obchodních příležitostí.
Sociální sítě nejsou jen o postování příspěvků, ale hlavně o komunikaci s komunitou vašich stávajících i potenciálních fanoušků. Čím více vztahů s nimi navážete, tím více příležitostí se vám otevře.
– Dot Lung
Mít stránku na Facebooku s odkazem na web a čekat, že se k vám pohrnou noví návštěvníci, zkrátka nestačí. Musíte se pustit do práce. Zkoušejte různé cesty a hlavně komunikujte. Komunikace, která odráží vaši image, rozpoutá dialog a vaše značka se zaryje do povědomí uživatelům. Pak se snadno stanete první značkou, za níž půjdou, když budou potřebovat konkrétní produkt nebo službu.
Pokud jde o komunikaci, platí, že z ní vytěžíte to, co do ní vložíte. A čím více úsilí jí věnujete, tím více získáte. To znamená, že čas a prostředky investované do komunikace, se vám vrátí. Pokud tedy dialog s fanoušky vezmete za ten správný konec.
Jak začít? Není to jednoduché. Ale pro začátek je dobré vědět, kdo vlastně vaše publikum tvoří. A pomůžou vám i následující tipy:
Nastudujte si své publikum
Zjistěte o publiku, s kterým komunikujete, co nejvíce informací. Čím lépe ho budete znát, tím snáze se k němu přiblížíte. Porozumění vašemu publiku bude vaše silná stránka.
Zajímejte se
Že toho o svých fanoušcích vlastně moc nevíte? Zeptejte se, co je baví, co je zajímá nebo co dělají ve volném čase.
Vsaďte na zajímavý obsah
V momentě, kdy víte, ke komu mluvíte, můžete svým příznivcům nabídnout komunikaci na míru. Tu pak podpořte neotřelým obsahem.
Buďte zábavní
Snažte se své publikum pobavit. Komunikujte s nadhledem nebo připravte vtipnou reakci na aktuální dění.
Řešte problémy
Nabídněte lidem řešení jejich problémů, poskytněte jim informace nebo jim dejte rozuzlení pro jejich možné trable.
Zkrátka a dobře – snažte se na sociálních sítích vést dialog a relevantní konverzace pro více úspěšných značek a spokojených zákazníků.