Magazín ze světa digitálního marketingu
Pozadí vlevo Pozadí vpravo

Švejkovská povaha česká ve světě internetu

Začalo to už dávno. Havlíčkovy epigramy, karikatury v prvorepublikových novinách, divadelní hry Voskovce a Wericha či Václava Havla, film Pelíšky – to vše je jen důkazem, že ať už se s českým národem dělo cokoliv, dřív nebo později si našel něco, čemu se na vzniklé situaci dalo zasmát.

Humor si v Česku pěstujeme déle než řepku, a proto není divu, že se stal součástí neoficiálních národních klenotů, hned vedle piva a hokeje. I přesto, že se svět za posledních 100 let výrazně změnil, švejkovský nadhled nám ani po celém staletí není cizí. Ačkoli zlínské divadlo uvedlo v minulých letech divácky velmi oblíbené satirické hry Ovčáček čtveráček a Ovčáček miláček, v současnosti se s tímto specifickým druhem humoru mnohem častěji než na divadelních prknech či stránkách tisku potkáme v digitálním světě.

Parodující účty jsou velmi populární

Internet se znovu nabytou svobodou slova přinesl spoustu nových možností sebevyjádření a Češi si na něj přinesli to jediné, o co se je historicky nikomu nepovedlo okrást – vtip, satirický nadhled a umění udělat si z aktuálních světových i národních problémů srandu. Vzhledem k tomu, že se v naší republice pořád něco děje a málokdy nás zprávy informují o nějakém pozitivním dění, není divu, že se novým kulturním vyžitím stala online satira.

Parodujících účtů se na Twitteru dočkala bývalá ministryně financí Alena Schillerová, kníže Karel Schwanzenberg, bývalý poslanec SPD Miloslav Rozner, poslanec Jaroslav Faltýnek, bývalý premiér Andrej Babiš nebo současný předseda SPD Tomio Okamura. I mluvčí prezidenta republiky Jiří Ovčáček má svou twitterovou kopii. Mnohem úspěšnější ale byla ta facebooková, která nedávno ukončila svoji aktivitu.

Zdroj: Twitter, Facebook

Se satirickými profily to došlo tak daleko, že se často stává, že si při čtení facebookového příspěvku nebo tweetu nejistě říkáte, jestli je to tak skvělá imitace, nebo jestli takový nesmysl opravdu napsal některý z našich veřejných činitelů.

Kauza Schillerová

Samotná přítomnost politiků na scéně sociálních médií už dávno není pouze o tom, kdo napíše na Twitter vtipnější glosu o státním rozpočtu, ale daleko víc se klade důraz na budování osobního brandu. Dít se tak může skrze pravidelné a srozumitelné informování o českém politickém dění nebo například skrze stylizované fotografie, jako to můžeme vidět u komerčních influencerů a ex-ministryně Schillerové.

Samozřejmě, že prodávat dluhopisy přes Instagram jde daleko hůř než legíny na cvičení. Nicméně stírání hranic mezi komerční a politickou sférou je čím dál více patrné, což nám dokazuje právě i poslední kauza správy oficiálního instagramového účtu Aleny Schillerové. Ta stála za rok daňové poplatníky 2 miliony korun.

Jakmile se některý z veřejných činitelů takto proviní vůči veřejnosti, reakce parodických profilů na sebe většinou nenechají dlouho čekat. Můžete si tak být jisti, že znáte-li kontext situace, pobavíte se ještě o něco víc, než když nemáte ponětí, o čem je zrovna řeč. Ani účet parodující bývalou ministryni na sebe nenechal dlouho čekat a na její poslední skandál zareagoval jak jinak než s vtipem. 

Koláž jako královna internetové satiry

Další velmi oblíbenou satirickou disciplínou je koláž. Té se u nás profesionálně věnuje hned několik profilů, ale nepohrdnou jí ani běžné firmy. Například nedávný skandál s účtem za správu instagramového účtu Aleny Schillerové vyvolal reakci u agentury Taste, která se zaměřuje mimo jiné i na marketing sociálních sítí. 

Zdroj: instagramový profil @taste.cz

Nejznámějším satirikem je v Česku bezpochyby Tomáš Břínek alias TMBK, který reaguje na aktuální dění nejen v politické, ale i společenské sféře. Právě politici jsou však jeho nejčastější inspirací a nemusíme asi vysvětlovat proč. Na stejnou kauzu bývalé ministryně reagoval hned několikrát.

Zdroj: instagramový profil @tmbkofficial

Můžeme téměř s jistotou tvrdit, že studnice inspirace pro tuto českou lidovou tvořivost jen tak nevyschne. To by se v nejbližší době muselo v české veřejné sféře něco drasticky změnit a to je stejně pravděpodobné, jako že na D1 nenajdete žádný výmol nebo ve veřejných financích nějaký ten tunel.

Česká švejkovská povaha tady byla dřív než samotný Švejk. Přežila Habsburky, nacisty, komunisty a přežije i ty, kterým připadá jako dobrý nápad fotit se s pávy a platit za to z cizí kapsy 2 miliony korun. Vzhledem k tomu, co vše už český národ přetrpěl a co vše ještě pravděpodobně bude muset zkousnout, je na místě přehodnotit známé pořekadlo a přizpůsobit jej pravdě – nejlepší obrana není útok, nýbrž humor.

Sdílejte článek

Související články