Magazín ze světa digitálního marketingu
Pozadí vlevo Pozadí vpravo

Threads: Zabiják Twitteru konečně v Evropě! Čeká nás veřejná poprava?

Dámy a pánové, Threads dorazily do Evropy!

Minulý čtvrtek utržil Elon Musk další ránu, a to přímo od svého úhlavního konkurenta. Co začalo tichým odpočtem na webovkách, vyvrcholilo dlouho očekávaným příchodem sesterské platformy Facebooku a Instagramu.

Aplikace známá jako „Zabiják Twitteru“ byla spuštěna v červenci 2023 a okamžitě frčela ve Spojených státech a více než 100 dalších zemích, včetně Velké Británie. Technické problémy, návrat radikálních uživatelů, prosazování placeného členství a další restrikce na platformě X (dříve Twitter) vytvořily Threads skvělý prostor pro souboj o prvenství.

Ale jak to s nimi bude dál? Svrhnou Twitter z pomyslného trůnu, nebo skončí v propadlišti dějin jako další aplikace, které zažily velký boom? Prosím všechny o minutu ticha za Clubhouse a BeReal.

Threads rostou rychlostí blesku

Pamatujete si všichni na paniku, která ovládla koncem roku 2022 svět? Že nás všechny bude ovládat umělá inteligence?

Když OpenAI uvedli 22. listopadu na trh ChatGPT, trvalo pouhých 5 dní, než průlomový jazykový model dosáhnul milionu uživatelů. Pro porovnání, Instagramu trvalo dosažení stejného počtu lidí 2,5 měsíce a Netflixu tři a půl roku. ChatGPT se tak jednoduše stal držitelem rekordu nejrychleji rostoucí platformy v historii. Dokud nepřišly Threads a nestrčily si jej do kapsy!

Po spuštění 6. července 2023 trvalo nové sociální síti pouhých 7 hodin, než překonala rekord ChatGPT. Během dalších 24 hodin se k Threads přihlásilo 30 milionů uživatelů. Do konce víkendu se tento počet zvýšil na téměř nepochopitelných 100 milionů. A dál rostou!

Vlákna zlatem vyšívané ale Twitter to není jasný pane

Ačkoliv Threads až děsivě moc připomínají Twitter, mezi platformami jsou zásadní rozdíly. Threads má delší znakový limit příspěvků (500 proti 280), umožňuje sdílet audio příspěvky, vizuály různých rozměrů v rámci jednoho postu a také až pětiminutová videa. Navíc si zde můžete propojit svůj profil s Instagramem a importovat do nové platformy i své sledující.

Má ale i své mouchy. Vyhledávač se omezuje pouze na profily. Nemůžete tedy hledat podle témat nebo hashtagů. Neexistuje zde žádná trending page, což znemožňuje vidět trendy, které aktuálně hýbou světem. V notifikacích je nepořádek, nejdou zde posílat soukromé zprávy a celý feed není zrovna UX friendly. Přiznejte se, kdo nevěděl, že se musí kliknout na logo na vrchu stránky, aby se mu ukázalo zobrazení Pro Vás a Sleduji?

Adam Mosseri, Head of Instagram, sice říká, že mnoho těchto funkcí je stále ještě ve vývoji, ale bude to i potom stačit na dobytí Twitteru?

Úspěch Twitteru v unikátnosti

Než začneme porovnávat budoucnost platforem, položme si zásadní otázku. Jak se vlastně Twitter do popředí dostal?

Nikdy se nejednalo o hot top nejúspěšnější platformu na světě. Díky své unikátní struktuře si ale získal postupně přízeň lidí a během roku 2010 se stal nedílnou součástí zpravodajství a aktuálních událostí. Politici, novináři a další tvůrci zpráv se hrnuli na platformu, která jim poskytovala bezprecedentní pohled do svých vlivných rolí a zároveň jim zajišťovala přímější spojení s obyčejnými lidmi.

Některé veřejně známé osoby se staly na Twitteru svými názory natolik nepřehlédnutelní (koukáme se na tebe, Donalde), že svými tweety formovaly nové názory, a dokonce veřejnou politiku. Twitter se jednoduše stal prvním místem, kam se lidé po celém světě obraceli pro okamžité aktualizace od novinářů, veřejných institucí i běžných lidí dokumentujících události v reálném čase.

V tom spočívalo i kouzlo celé platformy. Zatímco veřejně známé osobnosti tweetovaly jako o život, Twitter byl ve své podstatě ovládán davem obyčejných lidí, kteří sdíleli cokoli jim přišlo na mysl. Diskutovali o tématech, která je vášnivě zajímala, a zapojovali se do diskusí (nebo vášnivých sporů) mezi sebou.

Platforma dávala obyčejným lidem určitý stupeň kolektivní moci. Byla místem, kde nejenže zjistíte, že váš vlak bude mít zpoždění, ale rovnou za to můžete vyřvat dopravce a dožadovat se odškodnění.

„Často jsme napodobováni, ale komunita Twitteru nemůže být nikdy replikována.“ – CEO Linda Yaccarino po spuštění Threads

Monetizace tohohle chaotického proudu myšlenek vždy byla pro Twitter výzvou. V roce 2021 pocházelo až 90 % jeho příjmů z reklamy, ale i tehdy to jen stěží stačilo na pokrytí nákladů.

Tyto problémy měl řešit nový vůdce s jasnou vizí.  Místo toho se Twitter dostal do chaotických rukou Elona Muska. Namísto posílení toho, co dělalo Twitter speciálním, propustil většinu personálu, změnil způsob fungování platformy a inspiroval exodus inzerentů. S eskalací kolapsu se pak závod o zklamanou uživatelskou základnu Twitteru jen urychloval.

Threads si (asi) nevezmou vše

Všechny tyto okolnosti pomohly nové sociální síti v cestě za úspěchem. Meta už měla masivní komunitu a Twitter jí dal návod.

Cílem Threads ale není nahradit svého konkurenta. Zatímco Twitter se stal populárním jako místo pro rychlé a aktuální informace, Threads má být místem pro setkávání lidí, lifestyle značek a influencerů. Namísto novinového stánku Meta buduje nové křídlo svého multiplatformového nákupního centra, které nemá sloužit jen jako azyl pro zklamané uživatele Twitteru.

Moserri ve svém postu zmínil, že chce vytvořit bezpečný prostor pro komunity na Instagramu, které nikdy skutečně nepřijaly Twitter, a pro komunity, které mají zájem o klidnou platformu bez hněvu a nenávistných komentářů. Jinými slovy, Threads nemá pojmout celou fanouškovskou základnu Twitteru, jen určité segmenty, kteří se nechtějí hádat o politice, světových problémech a nadávat si za názory.

Není to ale trochu mělké, milý Watsone? Opravdu budou chtít být uživatelé omezeni pouze na povrchní témata, která rezonují nejvíce na Instagramu?

Na jednu stranu má odpor Threads vůči neřízené konverzaci na Twitteru svůj smysl — místní debaty mívají tendenci být opravdu toxické. Dezinformace a nenávistné projevy se dokážou na platformě šířit rychlostí blesku s minimální, nebo zcela nulovou moderací obsahu.

Naskýtá se ale otázka, do jaké míry chtějí být uživatelé pod drobnohledem? Zatímco na Twitteru můžete sdílet téměř cokoliv, Instagram vás zablokuje za bradavku. V tomto ohledu se musíme na sociální sítě dívat nikoliv z pohledu řadového uživatele, ale z pohledu inzerenta.

Jen málokdo chce mít svou reklamu zobrazenou vedle krvavých postů a rozhádaných radikálů. Jednoduše to kazí byznys. A proto spousta inzerentů hledá jinde. I Meta má ale své problémy s nenávistnými projevy, neefektivní moderací obsahu a především bývá velmi často kritizována kvůli svým praktikám, když přijde na ochranu dat.

Podobně jako mnoho dalších aplikací i Threads uvádí, že může sbírat osobní údaje svých uživatelů. Podle některých expertů se jedná až o zbytečně velké množství dat, které může být poskytované třetím stranám. Masivní sběr dat Meta směřuje k jedinému cíli – prodeji reklam.

Threads v současnosti sice neposkytuje možnost placeného obsahu, ale odborníci tvrdí, že v budoucnosti určitě bude. Mezitím mohou být informace sesbírané na Threads využívány jako součást širšího ekosystému dat, který Meta používá k cílení reklam na sesterských platformách. Což pro uživatele Instagramu a Facebooku ale není žádná velká novinka, že?

(Ne)jistá budoucnost Threads

Ačkoliv Threads zatím neposkytují možnost reklam, nabízí svým uživatelům velký potenciál. Největší výzvou pro nové sociální sítě bývá vytvoření dostatečně velké komunity, což Threads obešly propojením s Instagramem.

Právě možnost přesunout se v klidu na platformu, kde si nemusíte budovat jméno zcela od nuly, lidé opravdu oceňují. Přátelštější komunita a nějaká ta pravidla poskytují lepší podmínky pro budoucí inzerenty.

Aplikace je aktuálně sice trochu chaotická a připomíná jednu velkou párty. Možná tady znáte dost lidí, ale musíte se trochu pohybovat, abyste s nimi v tomto novém prostředí navázali spojení a začali konverzovat. To se ale plánuje v nedaleké budoucnosti změnit.

Pokud tedy chcete využít zatím nepřeplněného prostoru pro bližší komunikaci se svými fanoušky a být o krok napřed konkurenci, tak právě teď je ten čas! 

Twitter si zatím ponechává své nereplikovatelné postavení v oblasti nejaktuálnějších real-time novinek. Je ale otázkou času, zda dokáže sám zůstat relevantní. Podle mého názoru to vše závisí na tom, jak špatně se Twitter bude vyvíjet, co do použitelnosti, tak obsahu, a zda se jeho uživatelé nadchnou pro novou sociální síť.

Threads svým nastavením pravděpodobně nikdy nemůže zcela nahradit Twitter. Rozhodně ale způsobí pokles angažovanosti na Twitteru. Jakmile vytvoří momentum a významné osobnosti začnou zveřejňovat novinky na Threads, bude pro Twitter podstatně těžší postavit se opět na nohy. A nám nezbývá než čekat, až se prach usadí a odhalí vítěze.

Sdílejte článek

Související články