Magazín ze světa digitálního marketingu
Pozadí vlevo Pozadí vpravo

To nejzajímavější z konference Sklik Expert fórum 2023

Minulý týden se v Praze konala očekávaná konference Sklik Expert fórum, která přinesla nejnovější informace, perspektivy a inspiraci v oblasti vyhledávání, budování značky a regulace.

Tato významná událost přilákala širokou škálu odborníků, marketérů, podnikatelů a zájemců, kteří chtěli získat hlubší vhled do světa online technologií a digitálního marketingu. Vedle skvělého cateringu a vychlazeného prosecca mě čekaly i zajímavé přednášky. Takovou kombinaci jsem si nemohla nechat ujít!

Vyhledávání v éře umělé inteligence

Vyhledávání využívající umělou inteligenci se stává stále sofistikovanějším, o tom povyprávěli Martin Kirschner a Tomáš Pergler. V minulém roce byla provedena řada aktualizací, které umožnily sloučení inzerce do mobilního prostředí. Kromě toho bylo zlepšeno vektorové vyhledávání, které už od roku 2021 bere v úvahu význam dotazu místo pouhých klíčových slov.

V letošním roce bylo také provedeno vylepšení týkající se řazení výsledků a zpracování informačních dotazů. Významnou aktualizací bylo také zlepšení vyhledávání v obrázcích, které nyní zobrazuje relevantní produkty související s hledaným termínem.

Další důležitá změna, která byla provedena v květnu, se týká sestavování stránky s výsledky vyhledávání. Seznam.cz nyní vybírá nejlepší výsledky z různých zdrojů a prezentuje je uživatelům. Dále byl vylepšen detektor článků podle data a také bylo zavedeno upozornění na zprávy ze zdrojů s nižší důvěryhodností, které jsou označeny vykřičníkem.

Budoucnost vyhledávání bude výrazně ovlivněna jazykovými modely, jako je ChatGPT. Je však důležité si uvědomit, že chatový model zatím nemůže nahradit samotný vyhledávač, neboť je na něm závislý.

Vyhledávače bez překážek

Na konferenci byla také představena iniciativa Digital Markets Ad, která se snaží zajistit, aby uživatelé využívali vyhledávače bez překážek a nespravedlivých praktik. Tato iniciativa je zaměřena na všechny hlavní vyhledávače. Iniciativa plánuje zastávat roli „gatekeepera“, a chce dohlížet na nekalé praktiky velkých vyhledávačů. Od července 2023 se budou tyto služby muset hlásit a do března 2024 přidat možnosti volby vyhledávače a ukončit nekalé praktiky, aby zajistily férovou a transparentní soutěž.

Jak se buduje značka v praxi

Společnost Golden Gate se rozhodla aktivně pracovat na budování své značky. V reakci na nástup pandemie COVID-19 si uvědomili, že je důležité spojit brandovou komunikaci se silným výkonem. Provedli průzkum, který odhalil, že pouze 12 % respondentů mělo povědomí o jejich značce. Tento výsledek je motivoval k dalším krokům. V čele s Veronikou Brindzovou se rozhodli pracovat na dlouhodobě lepších výsledcích a zvyšování povědomí o značce.

Výsledky investice do budování značky Golden Gate byly velmi pozitivní. Během jednoho roku došlo k 50% nárůstu povědomí o značce, 80% nárůstu odeslaných formulářů a 160% nárůstu zobrazení webových stránek. Provedený průzkum také ukázal, že nárůst zájmu o investování do zlata s použitím služeb společnosti Golden Gate byl až o 100 %. Navíc bylo zaznamenáno zvýšení míry prokliků (CTR) o 60 % díky úsilí v budování značky.

Relevantní publikum snadno a rychle

V roce 2020 bylo oznámeno rušení souborů cookies, což je pro tradiční cílení velká výzva. Jan Koutný Jakub Novotný, se tedy snažili přizpůsobit této nové éře bez cookies. Celý rok 2021 se věnovali výzkumu nových možností. Dospěli k inovativnímu přístupu lookalike, který přináší relevantní publikum a nový potenciál pro efektivitu marketingových kampaní. V současnosti se připravují na rozsáhlejší testování, které spustili přímo uprostřed konference, pro pořádný wow efekt! 🙂

Seznam plánuje dále rozvíjet práci na strojovém učení a vylepšovat produkty v oblasti aktivace vlastních zákazníků a práce s konverzními seznamy. Jsou pevně odhodlaní přinést ještě více inovativních řešení a posunout digitální marketing na vyšší úroveň.

Jaké metriky sledovat?

Reklama se snaží přesvědčit. Ale jak zjistíme, zda reklama skutečně přesvědčila uživatele? Do jaké míry zaujala pozornost spotřebitele? Jak moc se mu vtiskla do paměti? Co si zapamatoval a jaký pocit vyvolala? Projevil zájem o další informace? Dokázala ho motivovat k akci? To jsou otázky, na které bychom rádi znali odpovědi, a na které bychom se měli zaměřit. A tradiční metriky, jako počet zobrazení, CPM, CTR a CPC, nám na vše neodpoví, protože poskytují jen omezený pohled.

Rozsáhlá studie od Seznamu vyhodnotila televizní reklamy, rozhlasové spoty a reklamy na YouTube. Testovaly se různé délky video reklam. Cílem bylo měřit účinek těchto médií na rozpoznání značky a klíčové výkonnostní ukazatele. Byl použitý inovativní přístup audio matchingu, kde byly reklamy rozpoznávány pomocí zvuku.

Výsledky ukázaly, že většina respondentů si nejvíce vzpomínala na reklamy zobrazené na Seznamu. Z hlediska vybavení reklamy bez viditelné značky, se Seznam také umístil na prvním místě, zatímco rozhlas a YouTube dosáhly špatných výsledků. Vy výsledcích k rozpoznání značky, Seznam a televize dosáhly nejlepších výsledků.

Sladké sliby budoucnosti

  • Seznam plánuje rozšířit funkci importu kampaní z Google a zavést podporu pro rozšíření sitelinků a popisků.
  • Sklik nabízí srovnávání s předchozím obdobím přímo u kampaně, podobně jako je tomu u Google a tato funkcionalita bude nyní dostupná na všech úrovních.
  • Grafické filtry umožní filtrovat data v grafu, včetně možnosti filtrovat pouze kampaně. Tato funkce bude spuštěna v blízké budoucnosti během externího testování.
  • Sklik vyvíjí funkci hromadného náhledu na cílení, která umožní snadný přehled zájmů a pohlaví ve všech účtech a bude možné je i řadit. Tato funkce bude dostupná do Vánoc.
  • Sklik zjednoduší inzerci ve vyhledávání a sjednotí způsob zadávání produktových inzerátů. Od loňska je již možné dražit na Zboží.cz. Nyní chce sjednotit informace v reportech a propojit statistiky. Práce na propojení měření konverzí mezi Sklikem a Zbožím již probíhá a bude dostupná do konce léta 2023.
  • Sklik chce zlepšit relevanci inzerátů, aby uživatelé viděli více relevantních produktů. Preferencí uživatelů je nakupování přes produktovou inzerci. Na Zboží.cz je nastavení již pokročilejší. Sklik toto nastavení implementuje a zároveň bude možné nastavit kampaně přímo ve Skliku. Tato funkce bude dostupná do konce roku 2023.
  • Sklik testuje nový klasifikátor věku a pohlaví. Plánuje také spouštět cílení na věkové skupiny ještě letos.
  • V rámci budoucnosti bez cookies se zobrazování modelovaných konverzí stane běžnějším. Podíl i počet modelovaných konverzí by se mohl zvýšit, přičemž se to týká zejména menších účtů.
  • Sklik nabídne možnost nastavit maximální cenu za proklik nebo konverzi. Na základě aukce bude předvídat pravděpodobnost konverze, aby maximalizoval obrat nebo počet konverzí. V současné době je možnost tuto funkcionalitu využívat v rámci obsahových kampaní.

Tahle událost rozhodně stála za návštěvu. A pokud vyhlížíte další podobnou, přijďte na PPC Date, kde budu já s partou nadšenců do reklam. Chybět nebudou zajímavé přednášky ani uvítací drink, občerstvení či společný networking. Tak ahoj, na konci léta, 🙂

Sdílejte článek

Související články