ChatGPT je tu s námi krátce, spuštěn byl teprve v listopadu 2022. Přesto už se stal nejen v marketingu hojně používaným nástrojem, který jen po pár měsících od uvedení netřeba představovat. Neznámých na toto téma je ale pořád více než dost. Nejen v SEO oddělení Tastu nás zajímalo, jaké jsou rozdíly mezi dvěma generacemi jazykových modelů ChatGPT-3.5 a ChatGPT-4. Má vůbec smysl používat tu starší? Jak tomu je?
Ještě, než se zaměříme na praktické rozdíly mezi ChatGPT-3.5 a ChatGPT-4, začněme trochou teorie. ChatGPT-3.5 a ChatGPT-4 jsou dvě generace jazykových modelů vyvinutých společností OpenAI, které využívají umělou inteligenci a strojové učení k analýze a generování textu v různých jazycích a kontextech. V praxi se s nimi nejčastěji setkáme při využití chatbotu ChatGPT. Prostřednictvím API je však možné je využít i softwarem třetí strany.
ChatGPT-3.5 vs. ChatGPT-4: Rychlost, kontext i kvalita
ChatGPT-3.5 byl uvedený v listopadu 2022. ChatGPT-4 následoval v březnu 2023. Využít ho mohou pouze platící uživatelé, navíc v omezeném rozsahu. ChatGPT-4 totiž využívá více neuronových vrstev a více parametrů, díky čemuž je schopný zpracovat a naučit se více informací, stejně jako zvládá pracovat s delším zadáním, kterému lépe porozumí a lépe udržuje kontext. Na vyšší úrovni také zpracovává grafy či tabulky. To všechno ve výsledku znamená, že ChatGPT-4 kvalitněji řeší složitější úkoly, generuje obecně propracovanější a konzistentnější texty. Pracuje navíc se všemi jazyky, díky čemuž umí odpovědět i v češtině, přestože k danému tématu má zdroje jen v cizím jazyce. Generované výstupy díky tomu všemu mají působit víc lidsky.
Čtvrtá generace má navíc multimodální funkcionalitu, díky čemuž umí pracovat třeba i s obrázky. Tato funkcionalita zatím ale není běžné veřejnosti dostupná.
Zároveň všechna zmíněná vylepšení vyžadují výrazně více výpočetního výkonu a energie pro provoz takového modelu, proto jsou jeho reakce pomalejší. V důsledku těchto podmínek ChatGPT aktuálně limituje použití ChatGPT-4 uživateli na 25 zpráv během tří hodin.
Rozdíly mezi dvěma generacemi přitom názorně ukazuje i sám ChatGPT:
(Pozn. autora: Tzv. „Legacy“ je dříve zpoplatněná verze ChatGPT-3.5 před příchodem ChatGPT-4).
Pokud se zeptáte přímo ChatGPT na rozdíly jednotlivých generací, odpoví zhruba takto:
I přes rozdílné vlastnosti však mají oba modely jednu důležitou charakteristickou shodu. Generace těchto jazykových modelů jsou trénovány pouze na datech do září 2021. Model navíc slova za sebe skládá tak, jak jsou podle jeho dat nejpravděpodobnější. To vede k tomu, že si někdy model informace vymýšlí.
I proto je nutné brát s rezervou jimi poskytované konkrétní údaje. Neustálý vývoj ChatGPT-4 však znamená, že toto se mění a novější generace dnes umí poskytnout odpověď, v níž své mezery v naučených datech odhalí:
Předchozí model je v tomto ohledu větší lhář. Viz jeho odpověď na stejný dotaz:
ChatGPT-4 následoval jen pár měsíců po ChatGPT-3.5, a tak si leckdo může pomyslet, že již brzy bude následovat další nová generace, která bude ještě schopnější. Spekulace o příchodu ChatGPT-5 však nedávno utnul sám Sam Altman, CEO OpenAI, která za těmito jazykovými modely stojí. V reakci na kritiku a petici žádající zastavení dalších prací na umělé inteligenci uvedl, že firma ChatGPT-5 aktuálně netrénuje a ani v nejbližších měsících nebude. Místo toho se tak dočkáme dalších vylepšení čtvrté generace ChatGPT.
Jak využijete AI v PPC? AI jako pomocník při reportu
ChatGPT-3.5 vs. ChatGPT-4: Praktické rozdíly pro SEO
Teorie bylo ale hodně, a tak se nyní zaměřme na několik příkladů ukazujících praktické rozdíly mezi ChatGPT-3.5 a ChatGPT-4. Jako SEO specialista představím názorné ukázky právě na úkolech týkajících se optimalizace webů. Pro potřeby článku využívám smyšlené klienty.
Začněme zlehka, hledáním klíčových slov, kterému se žádný SEO specialista nevyhne, ať už v rámci jednoduché optimalizace webu nebo při tvorbě analýzy klíčových slov. S nápady na relevantní slova ChatGPT snadno pomůže:
V tomto případě se přitom ukazuje, že ChatGPT-3.5 v některých snazších úkolech plně stačí. Ke klíčovým slovům si stejně budu následně dohledávat data z jiných zdrojů, a tak je pro mě mnohem důležitější, že trojka vygeneruje slova výrazně rychleji než čtyřka. Odpověď obou modelů je přitom víceméně shodná.
Nyní se zkusme zaměřit na další důležitou součást práce SEO specialisty, linkbuilding. V tomto směru už se určité rozdíly mezi jednotlivými generacemi jazykových modelů prokážou. Prompt byl přitom pro oba shodný: „Představ si, že jsi skvělý SEO specialista. Za úkol máš získat zpětné odkazy na nový autobazar sídlící v Praze na Zličíně. Poraď mi konkrétní webové stránky, které lze použít pro linkbuilding.“
V tomto případě se ukazuje, že „čtyřka“ lépe pochopí zadání. Pochopila, že v dotazu nemám zájem o nekonkrétní rady, ale hledám konkrétní webové portály, kde mohu odkazovat.
A teď už nějaký složitější úkol žádající i trochu kreativity. Prompt byl pro oba modely následující:
Každý z modelů si s ním poradil po svém. Dobře odpověděly v zásadě oba. „Čtyřka“ ale poskytla i praktické příklady, jak stránku optimalizovat, zatímco trojka poskytla jen obecné rady a doporučení.
K tématu: Nemohl by to za mě napsat někdo jiný?
GPT-3.5 vs. GPT-4: Shrnutí
Naše dosavadní zkušenosti i praktické příklady dokazují, že stále má smysl používat obě generace jazykových modelů od OpenAI. ChatGPT-3.5 plně postačuje pro jednodušší zadání, u nichž potřebujete hlavně rychlou odpověď. Typicky tedy jde o pomoc s brainstormingem, kdy vám stačí pár základních nápadů, s nimiž už budete dále pracovat, ať už sami, nebo třeba s využitím ChatGPT.
ChatGPT-4 se naopak hodí na složitější zadání a úkoly, kdy už vyžadujete více kreativity. Využijete ho tedy třeba pro kreativnější zadání, konkrétně v případě SEO třeba pro návrh meta dat, mezititulků pro články nebo třeba struktury článku. Také se ukazuje, že ChatGPT-4 lépe chápe zadání – pochopí klidně i méně kvalitně zadané prompty. Nad zadáním proto nemusíte tolik přemýšlet. I v tomto případě každopádně nesmíte zapomenout na kritické myšlení a myslet na to, že ani ChatGPT-4 nemá aktuální informace. Řešením jsou leda plug-iny, které zajistí přístup k internetu (např. rozšíření WebChatGPT pro Google Chrome). Za ChatGPT-4 nicméně dnes v praxi už neušetříte – bezplatná verze je dnes tak přetížená, že za platbu umožňující přístup i ke „čtyřce“ se už nevyhnete. Jinak se zkrátka k ChatGPT nedostanete.
Zaujalo vás téma? Zkuste si i vy vyzkoušet rozdíly jednotlivých verzí ChatGPT a sami zjistíte, která generace jazykového modelu vám vyhovuje více a pro jaké úkoly.
Jak využíváte AI vy? Napište naší šéfce inovací Vendule Šípkové zprávu na LinkedIn. Rádi se necháme inspirovat. Anebo si o tom přijďte popovídat na AI Date, který proběhne už 16. května 2023. Chybět nebude skvělý catering 🥂 ani společný networking. 😉