Už jste slyšeli o Twitch.tv? Ne? Nebojte, dost pravděpodobně nejste sami. A přitom je to ideální příležitost pro inzerenty…
Co vlastně Twitch.tv je?
Twitch.tv je platforma a v podstatě i sociální síť, která umožňuje streamování neboli živé vysílání. Jedná se tedy o takové živé divadlo, kdy se daný streamer snaží zabavit své publikum. Nejčastějšími tématy, která se na Twitchi vysílají jsou videohry a eSport. Aplikace byla spuštěna už v roce 2011 a zakladatelé Justin Kan a Emmett Shear ji prodali v srpnu 2014 za 915 milionu dolarů společnosti Amazon. Twitch je dnes největší platforma pro streamování videí.
Cílová skupina na Twitchi
Jak už z charakteristiky platformy vyplývá, hlavní cílová skupina jsou fanoušci videoher. Proto by měla vaše reklama vždy zapadnout do herního prostředí. Skoro polovina uživatelů na Twitchi je ve věkovém rozmezí 18–34 let. Druhou nejpočetnější skupinou jsou uživatelé ve věku 13–17, těch na platformě naleznete 21 %.
Čísla na Twitchi
O jakém počtu uživatelů se tedy vlastně bavíme? Průměrně každý den sleduje Twitch 2,5 milionu uživatelů. V České republice se průměrný počet uživatelů sledujících v daném okamžiku pohybuje kolem čísla 6 500. Abychom tato čísla lépe pochopili, předvedeme si je na konkrétním příkladu.
Největší český streamer je Vojtěch „Agraelus“ Fišar. Za posledních 30 dní měl Agraelus v jednu chvíli 5 200 diváků. Celkově měl Agraelus a jeho streamy za posledních 30 dní bezmála 2 miliony zhlédnutí a celkový počet nasledovaných hodin se blíží k 750 000 hodin. K dnešnímu dni s celkovým počtem 6 465 subscribers je Agraelus také na pomyslném trůnu českého Twitche.
Možnosti monetizace z pohledu tvůrce
Tvůrci mají několik možností, jak monetizovat svůj obsah. Je ale důležité zmínit, že většina možností jsou pouze volitelné. Streameři musí tedy počítat s tím, že bude chvíli trvat než si vytvoří publikum, které bude ochotné za jejich obsah platit. První a nejběžnější možností jsou tzv. subs neboli subscribers, kteří měsíčně posílají příspěvek a za to mají určité výhody. Speciální odznak v chatu, emotikony vytvořené tvůrcem anebo nepřerušované sledování obsahu reklamními spoty jsou hlavními výhodami.
Existují tři úrovně tohoto předplatného. První stupeň stojí 4.99 $, druhý je za 9.99 $ a třetí je za 24.99 $. Rozdíly mezi jednotlivými stupni jsou pro předplatitele tedy naprosto minimální a jde spíše o to, jak moc chcete podpořit svého oblíbence. Důležité je ještě zmínit, že Twitch si z této transakce bere určitá procenta. Výše těchto procent je individuální podle smlouvy, kterou má daný streamer podepsanou. Nejběžnější model je 50 na 50. Druhá možnost příspěvku je donate neboli dar. Tento dar jde celý streamerovi, ale jediné co za něj dostanete je možnost poslat zprávu, která se většinou přečte nahlas. Pro značky může být nejzajímavější se spojit s určitým streamerem a využít ho k influencer marketingu.
Jak může značka inzerovat na Twitchi?
Možností je opět několik. Nejzákladnější možností je (podobně jako na YouTube) inzerovat pre-rollem tedy reklamou, která se spustí před sledováním daného streamu. Ta se spouští automaticky. Existují samozřejmě i mid-rolly, které už ovládají samotní streameři. Další možností jak inzerovat, je možnost spojit se s daným streamerem nebo organizací a stát se oficiálním partnerem nebo sponzorem daného subjektu.
Potenciál do budoucna
Twitch jako platforma v České republice pozvolna rostla, ale větší skok přišel s první izolací v březnu minulého roku. Počty uživatelů se rapidně zvýšily a Twitch se mezi mladší generací dostal do širšího povědomí. Celková obliba živého vysílání i okamžitá interakce jsou hlavními přednostmi Twitche v porovnání s YouTubem. Pro zastupitele značek se tedy stává relevantním kanálem, o kterém by měli začít minimálně přemýšlet. Jak jsem ale zmiňoval, je nutné použít vhodnou komunikaci, tonalitu a přizpůsobit se cílové skupině.
Tak co, už si hledáte své nové oblíbené streamery?
Zaujal vás tento článek? Další naleznete na našem Digichefu!