Magazín ze světa digitálního marketingu
Pozadí vlevo Pozadí vpravo

Víte, pro koho píšete?

Znalost poměrů mezi větami a jednička ze slohovky k mistrovským textům nestačí. Bohužel. A vlastně i bohudík. Napsat totiž dobré a poutavé copy chce něco důležitějšího. Dar od Boha, předpovězený osud od sudiček a pár vhozených mincí do kašny. A pak taky teda musíte umět poznat a pochopit cílovou skupinu. Poznejte ji před psaním do detailů a pište texty na míru. Nebo třeba pro Míru.

Cílová skupina je must have údaj každého copywritera. A nejen copywritera. Všichni smrtelníci z marketingu potřebují znát konkrétní cílovou skupinu. Není vhodné nabízet podprsenku na kojení sedmnáctiletému Tomášovi a poukázku do pivovaru novopečené mamince Jarce. Pokud budete chtít, můžete. Ale nepřinese vám to očekávané výsledky. Jak tedy poznat konkrétní cílovou skupinu?

Budete muset (trošku) škatulkovat

No jo, nedá se nic dělat. Budete muset předvídat určité skupiny lidí. Ano, myslím ty krásné blondýny v SUV nebo třeba Pražáky, kteří jsou zpovykaní a bůhvíco ještě. Prostě škatulky. Vytvořte si v hlavě (na papíře) určité archetypy lidí. Pomůže vám to v pochopení, komu daný produkt prodáváte. Když netrefíte cílovou skupinu, můžete se klidně stavět na hlavu a? Nic.

Ptejte se na věk, pohlaví, lokalitu, vzdělání, mzdu, stav, víru – čím víc informací máte, tím lépe. Nezapomeňte i na to, jak se člověk cítí a co potřebuje. Jaké má asi zájmy, preference, hodnoty, jak na něj bude působit USP produktu, který nabízíte.

Mirek Spokojený

věk: 28 let

stav: svobodný

lokalita: Havlíčkův Brod

zaměstnání: finanční poradce

zájmy: auta, pivo, přátelé, romantika, kremrole

hodnoty: recyklace, Země je kulatá, volí ODS

 

Úkol: Zamyslete se, do jaké cílové skupiny Míra patří. Jaké produkty byste Mirkovi nabídli? Čisticí přípravek do auta? Ano. Zájezd pro zamilovaný pár? Ehm.

Sepište si na papír všechny nápady. Co by vás o Mirkovi ještě zajímalo?

Psychologem, detektivem i vědmou

Pojďme příkladem. Praxí se stejně učíme nejlépe. Představte si, že máte svým textem propagovat homemade recyklované sešity. Teď je jedno, zda máte vymyslet claim, napsat PR článek nebo copy na sociální sítě. Máte produkt a musíte hledat cílovou skupinu. U koho je větší pravděpodobnost, že si bude chtít koupit recyklované sešity? Tonda, který miluje Elona Muska? Nebo Anežka, která má ráda kreslení a přírodu? Chápete to předvídání? Samozřejmě si může sešity koupit i Tonda, ale pravděpodobně budou vhodnější pro Anežku.

Musíte vzít v úvahu všechny informace, které se o cílové skupině dozvíte.

A ano, může to trvat dlouho.

Ale vyplatí se to.

Zamyslete se nad sebou

A tím nemyslím, abyste přehodnotili svůj život a začali jíst saláty. Zamyslete se nad sebou a obsahem na sociálních sítích. Jaké reklamy na vás vyskakují? Jaké texty nejčastěji vídáte? Co nejraději lajkujete? Jeden den se soustřeďte na všechny reklamy a zjistíte, do jaké cílové skupiny spadáte vy.

Tip: a pokud na vás vyskakují produkty z teleshoppingu, nikomu se tím nechlubte.

 

Sdílejte článek

Související články