Magazín ze světa digitálního marketingu
Pozadí vlevo Pozadí vpravo

Základy produktové fotografie ve 4 krocích

Produktové fotografie jsou strašákem nejednoho začínajícího fotografa. Na rozdíl od jiných fotografických žánrů má ale produktová fotografie jednu velkou výhodu. Ve většině případů má totiž fotograf kontrolu nad světelnými podmínkami a samotným subjektem, který fotí. V tomto článku si ve čtyřech základních krocích projdeme jednoduché focení menších produktů za použití studiových světel.

Krok první – přípravy před focením

Jednou z prvních věcí, kterým se věnuji před samotným focením, je tvorba moodboardu. Nemá smysl si na nic hrát, většinu zajímavých nápadů už někdo vymyslel, tak proč se trochu neinspirovat u dalších tvořivých lidí. Tato myšlenka je mimochodem hezky popsána v knize Kraď jako umělec od Austina Kleona.

Pro tvorbu moodboardů na focení se mi nejvíce osvědčil Pinterest. Vyberu nějaké obecnější klíčové slovo, jako např. Cosmetics product photography a začnu tvořit nástěnku k danému focení. Pinterest pak už začne sám doporučovat další podobný obsah a je snadné dojít k dalším nápadům. Jakmile dám dohromady takových 20 až 30 pinů, tak už většinou mám představu o tom, kam budu focení směřovat. Nikdy se však nesnažím inspiraci z Pinterestu čistě okopírovat. Slouží mi spíše jako taková pomůcka, díky které se lépe držím určité myšlenky a stylu focení.

Ukázka moodboardu na Pinterestu

Ukázka moodboardu na Pinterestu

Když už jsem dostatečně inspirovaný a mám v hlavě myšlenku, tak vyrazím nakoupit rekvizity. Rekvizity se snažím vždy nakupovat podle daného produktu a jeho cílové skupiny. Nejsnazší je držet se složení produktu a jeho obalu. Barvy rekvizit by s obalem produktu měly ladit. Volím tedy rekvizity v analogických a nebo doplňkových barvách k barvám na obalu produktu. Je důležité nezapomenout i na rekvizity, které nejsou ve výsledné scéně vidět, ale pomáhají nám uchytit produkty na jednom místě, aby se nám neposunuly nebo se neodkutálely (lepicí páska, vlasec apod.).

Krok druhý – příprava scény

Mám určitou myšlenku, produkt a rekvizity. Co dál? Je na čase si připravit scénu.

Vhodné pozadí je základ. Pokud bychom produkty fotili pouze na bílém pozadí, docílíme ve většině případů fotek, podobajícím se těm, které můžeme najít na většině e-shopů. Pozadí by mělo buď barevně nebo texturou korespondovat s foceným produktem.

Základem může být dřevěná deska nebo barevný papír. Barevné papíry jsou skvělou volbou, jelikož je můžeme sehnat ve spoustě různých barevných odstínů, jsou lehké a nejsou drahé. Při výběru doporučuji dát pozor na zrnitost papíru – ta by mohla být na fotkách dost rušivá a odváděla by pozornost. Proto je nejlepší pořídit papír s co nejjemnější texturou a v co největším formátu. Zapomeňte na A4, ta vám stačit nebude. Samotné barvy papíru pak opět vybírám podle barvy produktu a rekvizit. Analogické nebo doplňkové barvy jsou znovu jistotou. Při výběru nedám dopustit na nástroj Adobe Color Wheel. Na barevném kruhu si vyberu barvu produktu a v menu nalevo si už překlikávám mezi pravidly barevné harmonie.

Adobe Color Wheel

Adobe Color Wheel

Při umisťování produktu a rekvizit do scény vždy dbám na to, aby byl produkt jasně vidět a rekvizity ho jen doplňovaly a nikdy nijak výrazně nezakrývaly. V tento moment mám už připravený foťák na stativu a scénu průběžně kontroluji na displeji. Hodí se mít s sebou i notebook připojený kabelem k foťáku a scénu si přes tethering rovnou promítat na větší obrazovku, ale není to podmínkou. A pokud jako rekvizity používám rostliny nebo ovoce, tak se snažím pracovat rychle, protože mají tendenci vadnout a osychat.

Produktové focení s ovocem

Produktové focení s ovocem

Krok třetí – focení

Výše zmíněný tethering se hodí, ale není podmínkou. Pokud ale fotíme ne úplně tradiční formáty jako třeba stopmotion, tak se hodí mít k foťáku připojené alespoň dálkové odpalování, aby nebylo nutné chodit s každou změnou scény zpět k foťáku. Mnohdy stačí mobilní aplikace, která je k němu bezdrátově připojená.

Bezdrátový tethering do telefonu

Bezdrátový tethering v telefonu

Skoro nutností je však mít stativ. Obvykle si s foťákem na stativu nastavím jednu hlavní kompozici, v rámci které aranžuji produkt a rekvizity a nastavím světla. V momentě, kdy jsem s touto fotkou spokojený, tak dávám stativ stranou a ještě dofocuji několik jiných úhlů a detailů z ruky. Co se týče nastavení, tak fotím v manuálním režimu. Nastavím si synchronizační čas zábleskových světel 1/125, ISO 100 a jako clonové číslo obvykle volím 9 nebo 10. Správnou expozici pak koriguji intenzitou světel. Ohnisková vzdálenost se mi obvykle pohybuje mezi 50 a 70mm. Širší ohnisko se snažím pokud možno nevyužívat, protože už poměrně značně zkresluje realitu.

Co se týče světel, obvykle cca z 45 stupňů a mírného nadhledu nastavím první světlo. Dle konkrétní myšlenky a produktů na něj buď dám softbox pro měkké stíny produktů a nebo reflektor, když chci stíny tvrdé. Ze strany pak nastavím softbox jako světlo druhé (viz. světelný diagram). V domácích podmínkách lze úplně klidně experimentovat se světlem z oken z jedné strany (bude podobně měkké a z podobného úhlu jako světlo ze softboxu) a poté s lampičkou či odraznou deskou, která nahradí druhý světelný zdroj.

Světelné diagramy

Světelné diagramy v ateliéru (vlevo) a v domácích podmínkách (vpravo)

Krok čtvrtý – postprodukce

Co se týče postprodukce, tak se obvykle držím tohoto workflow:

Fotky naimportuji do Adobe Lightroom, kde si pomocí hvězdičkového hodnocení vyberu několik favoritů pro následnou úpravu. Z favoritů pak vybírám už konkrétní fotky k úpravě. Kromě organizace fotek využívám Lightroom také ke globálním úpravám. Na lokální úpravy a retuše pak importuji fotky do Adobe Photoshop. Díky propojení s první zmíněnou aplikací se uložené změny na fotkách opět projeví v katalogu Lightroomu. Odtud pak fotky exportuji v daných formátech. Pro sociální sítě nejčastěji ve čtvercovém formátu, 1080x1080px nebo 2000x2000px, 72ppi. Vhodný je také formát 4:5, ale tam je už potřeba počítat se čtvercovým ořezem, který stejně Instagram pro náhled daného postu udělá. Něco jiného jsou pak Stories, kam vždy exportuji ve formátu 1080x1920px. Pro každý z těchto formátů dělám samostatnou fotografii, abych udržel zamýšlenou kompozici a nijak ji nemusel při změně formátu ořezávat.

Finální fotografie

Finální fotografie

Pokud fotím i jiné formáty jako stopmotion nebo cinemagraph, tak následuje ještě složení a rozhýbání fotek v Adobe Premiere Pro nebo Davinci Resolve. Pokud ještě přidávám nějaké animace, tak sáhnu po Adobe After Effects.

Závěr

Na závěr bych rád dodal – nebojte se experimentovat. V produktovém focení je na to spousta prostoru, protože produkt vám nikam neuteče. Udělejte fotku se kterou budete spokojeni a pokud vám zbyde čas, zkoušejte nové a netradiční úhly, kompozice nebo nasvícení scény.

Sdílejte článek

Související články