Magazín ze světa digitálního marketingu
Pozadí vlevo Pozadí vpravo

4 možnosti pro reporting dat na míru vašemu rozpočtu

Daniel Tyrpekl
Daniel Tyrpekl
11. 10. 2023
Přemysl Horáček
Přemysl Horáček
11. 10. 2023

Zpracování dat a jejich vizualizace jsou pro každou firmu velmi důležité. Na trhu najdete nejrůznější možnosti, od samotného reportingu v Google Analytics 4 až po sofistikované nástroje typu Power BI. Víte ale, které jsou pro vás nejvhodnější z hlediska vašeho rozpočtu nebo nabídky nejrůznějších funkcí?

Pomůžeme vám se zorientovat ve 4 nejčastějších možnostech!

1) Reporty v Google Analytics 4

Google Analytics 4 si zatím stále nezískaly velkou oblibu. Chápeme! Ale možná vás na dalších řádcích přesvědčíme, že přináší zajímavá vylepšení, třeba právě v reportech.

Velkou změnou oproti Universal Analytics je totiž možnost si upravovat nebo vytvářet úplně nové reporty. Jednotlivé sekce si odteď můžete upravovat například pro jednotlivá oddělení. To je praktické, protože občas každý potřebuje vidět trochu jiná data a z jiného úhlu pohledu.

Ukázka vytvořených reportů zvlášť pro SEO, PPC a Strategy.

Rozdíl v reportech bude hlavně mezi leadovými a ecommerce projekty. U obou se ale prolínají chybějící data z kampaní. Proto v Tastu často klientům vytváříme tyto reporty přesně na míru. Všechno ovšem také závisí na tom, co si do GA4 posíláte. Pokud si neposíláte informace o produktech apod., tak si samozřejmě zásadně omezujete své možnosti.

Abyste využili celý potenciál tohoto nástroje, doporučujeme Google Analytics 4 propojit s dalšími „googlovskými“ systémy, jako je Google Ads, Google Merchant a Google Search Console.

Užitečný reporting Paid Ads

Vedle zdroje, média a názvu kampaní můžete sledovat, které kampaně nebo produkty jsou nejúspěšnější v rámci jednotlivých placených kanálů. Na tento report jsme si zvykli v Universal Analytics. V Google ve statických reportech chybí. Při vytváření reportů si můžete doplnit například metriku „eventy“. Můžete tak sledovat, jaké eventy/akce nejčastěji dělají návštěvníci webu z placených „googlovských“ reklam.

Detailní report Paid Ads

Naše hodnocení Google Analytics 4

Výhody

  • Nízké náklady
  • Možnost mít pro každé oddělení vlastní reporty

Nevýhody

  • V rozhraní GA4 neuvidíte všechna změřená data
  • Řada lidí se stále neorientuje v rozhraní GA4 a nezná metodiku výpočtu nových metrik

2) Reporty v Looker Studio + GA4

Další možností je napojit GA4 na Looker Studio. Získáte o něco větší flexibilitu ve vytváření reportů než v rozhraní GA4. Navíc všechny tabulky, grafy a další věci můžete mít klidně na jediné stránce, a to upravené či formátované tak, jak je to pro vás nejpřehlednější.

Výhodou oproti rozhraní je i možnost spojovat data z GA4 s dalšími datovými zdroji, např. s reklamními systémy nebo třeba s daty z vašeho CRM. Poměrně snadno si tedy v Looker Studiu sestavíte report nákladů a tržeb na míru, což je v GA4 jedna z věcí, která nefunguje úplně optimálně.

Bohužel se ani pomocí Looker Studia nezbavíte oříznutí dat (thresholding, vysoká kardinalita, data sampling), které znáte z rozhraní GA4. Rozhraní GA4 i Looker Studio totiž data čerpají ze stejného zdroje Data API, a proto se ořezávání objevuje i zde.

Naše hodnocení Looker Studio + GA 4

Výhody

  • Vyšší flexibilita
  • Možnost přizpůsobení zobrazení reportů na míru
  • Možnost spojování více datových zdrojů

Nevýhody

  • Stejný datový zdroj jako v rozhraní GA4 a následné ořezávání dat
  • Některé kombinace metrik a dimenzí nemusí fungovat

3) Reporty v Looker Studio + BigQuery

BigQuery je datový sklad, kde můžete mít uložená naprosto jakákoliv data – o svých zákaznících, objednávkách nebo maržích. Zároveň je možné do BigQuery exportovat data přímo z GA4.

Export dat z GA4 do BigQuery přináší obrovskou výhodu v tom, že tato data nejsou agregovaná. Můžete si zobrazit každou jednotlivou událost, která se na webu stala, a to se všemi parametry, které jí náleží. Díky tomu si také můžete s pomocí SQL sestavovat reporty přesně na míru. Ale můžete si třeba sestavit i vlastní atribuční modely. Limitováni jste prakticky jen svými nápady!

Po napojení takto zpracovaných dat do Looker Studia si pak můžete zobrazovat data z GA4 v detailu, který klasické napojení na GA4 neumožňuje. Flexibilita v tomto případě je opravdu velká.

Jak už bylo řečeno výše – data z GA4 můžete spojovat už přímo v BigQuery, ale samozřejmě je možné data spojit až přímo v Looker Studiu. Není pak problém si např. přepínat v reportech mezi jednotlivými atribučními modely a sledovat, jak ovlivňují ROAS jednotlivých reklamních systémů. Jejich data pak lze exportovat a zpracovat např. v Keboole, která nabízí úžasné možnosti práce s daty a bezpečnost za fajn cenu.

Toto řešení má ještě jednu nespornou výhodu! Data nejsou, narozdíl od předchozích možností, nijak ořezávaná, třeba kvůli vysoké kardinalitě.

Naše hodnocení Looker Studio + BigQuery

Výhody

  • Vidíte 100 % dat, která jsou GA4 schopny změřit
  • Možnost sestavení dat pro reporting přesně podle sebe

Nevýhody

  • Veškeré zpracování dat si musíte zajistit sami – vysoká náročnost
  • Při opravdu vysokém objemu dat si může BigQuery účtovat menší poplatky

reporting v looker studio

4) Reporty v Power BI

Vlajková loď reportingu! Power BI patří k nejlepším vizualizačním nástrojům současnosti. Samozřejmě existují i jiné, jako je například Tableau či Looker. Nicméně z hlediska funkčnosti a ceny nám nejlépe vychází Power BI.

Samozřejmě vždy záleží na tom, jaké jsou potřeby vaší firmy. Power BI můžete za určitých podmínek používat dokonce i zdarma. Většina uživatelů ale využívá placenou licenci Power BI Pro, kde zaplatíte za každého uživatele 10 USD měsíčně. Tuto licenci potřebujete především ve chvíli, kdy chcete sdílet své dashboardy s dalšími uživateli nebo když chcete publikovat větší Power BI soubory.

U Tableau je to od 15 USD. V Looker zaplatíte 30 USD. Ceny se odvíjejí od úrovně účtů, tedy od viewera až po developera, který samozřejmě platí nejvíce.

ukázkový reporting power bi

Kdy se vyplatí investovat do automatického reportingu?

Musíte to brát jako investici, která se vám vrátí! Možná ne hned, ale může to být velmi rychle. Základem je dostatek dat a jistota, že se vše měří správně. Zároveň musíte změnit i své myšlení, že tedy chcete řídit firmu na základě dat, nikoliv na základě pocitů a domněnek. A v neposlední řadě musíte změnit myšlení i u dalších lidi ve firmě. 

Jaké výhody pro vás má automatizovaný reporting?

  • Úsporu času věnovaného přípravě tabulek
  • Redukce monotónních, rutinních prací
  • Automatizované zpracování dat bez lidského zásahu a lidských chyb
  • Každý den čerstvá data a aktuální statistiky
  • Předpřipravené reporty na míru pro různé lidi a role ve firmě
  • Přehledné interaktivní reporty pro lepší pochopení dat a jejich snadné filtrace
  • Jednoduché a rychlé ověření hypotéz
  • Správná data pro vaše rozhodování
  • Efektivnější a agilnější řízení nákladů

Vidíte výnosy i náklady na jednom místě

reporting v powe

Data driven atribuce

Při řízení kampaní potřebujete vědět, kolik vám přinášejí konverzí a tržeb. Běžné reporty v reklamních systémech či Google Analytics ale nefungují v situaci, kdy se k vám zákazník prokliká z více různých zdrojů.

Segmentace zákazníků

 Díky segmentaci zákazníků můžete zjistit:

  • z jakého zdroje k vám přišly různé kohorty zákazníků
  • jaká je jejich životnost a jak rychle slábnou
  • kolik vás jejich přivedení stálo
  • kolik peněz během jejich života ještě zaplatíte za jejich opakované příchody
  • kolik vám celkem vydělají
  • za jak dlouho se vám náklady na jejich získání vrátí

Naše hodnocení Power BI

Výhody

  • Oproti Looker Studiu má Power BI více možností vizualizací
  • Více možností při vytváření vlastních filtrů
  • Pokročilé metriky s pomocí jazyka DAX
  • Tlačítka, okna, vrstvy, záložky atd.
  • Tvorba pokročilého datového modelu vč. nastavení relací (směry, aktivace a deaktivace apod.)

Nevýhody

  • Vyšší náklady na implementaci v řádech desítek tisíc až statisíců
  • Pro maximální využití potenciálu je třeba se naučit DAX
  • Složitější spouštění desktopové aplikace na Macu

Reporting? Pro každého něco jiného!

Pokud vám stačí sledovat data z webu, vystačíte si s Google Analytics 4. Pokud chcete vidět více dat a přehledněji, bude pro vás vhodné Looker Studio. V případě pokročilé analýzy dat z více zdrojů a vytváření komplexní vizualizace je jasnou volbou Power BI, Tableau nebo Looker.

Ale automatizovaný reporting toho umí mnohem více! O tom se rozepíšeme třeba v samostatném článku.

Sdílejte článek

Související články