Rakouský filozof Ludwig Wittgenstein jednou napsal: „Hranice našeho jazyka jsou hranicemi našeho světa.“ A přesně to platí i o AI. Psát si s jazykovým modelem je skoro jako vést inteligentní konverzaci. Ale inteligentní musíte být vy. Čím lépe umíte pronikat do problému, tím lépe se o něm dokážete bavit s cizím člověkem, s dítětem, s kočkou nebo s jazykovým modelem.
Třeba kočkám a psům se dá přednášet bez omezení. Výhody: Poslouchají i déle než 50 minut. Nevýhody: Neumí shrnout a poslat vám napsané klíčové body. Na rozdíl od dítěte se asi na nic podstatného nezeptají.
Zeptalo se vás ale už na něco podstatného ChatGPT nebo Perplexity? Pronikat do problému je právě opačná situace, než když se vás klienti ptají na řešení.
Při komunikaci s jazykovým modelem si naopak musíte uvědomit, že od něj požadovat řešení nelze. Můžete si ale k němu pomocí AI prosvětlit křivolakou cestu. Zjednodušeně řečeno bychom se neměli chovat jako mocný zadavatel, ale víc jako nejlepší programátorka počítačových her na světě, Allegra Geller, ztracená v jedné ze svých her v Cronenbergově filmu eXistenZ.
Jak napsat dobrý prompt?
V chatech s AI se učíme vylepšovat své schopnosti popisováním očividného. To někdy může lézt slabším jedincům na nervy. S každým úspěšným dotazem se ale posouváme dál. Je to tvůrčí činnost! Jen musíme odhadnout granularitu – rozpad problému na drobné. Čím větší zrno, tím větší zkreslení (vědí fotografové). Čím povrchnější dotaz, tím snáze nás líný AI asistent odbije.
Nyní se podívejme na několik praktických ukázek promptů.
Zábavné prompty
Jsem nerd, ale rozhovor středověkého rytíře s kuchyňskou naběračkou mi nepřijde zábavný, spíš delulu. Místo toho se zkuste AIčka ptát například:
- Know your meme dokáže vysvětlit jakýkoliv mem mu zadáte. Nerozumíte svým dětem? Nebo snad rodičům?
- Zeptejte se na psychoanalýzu postav svého oblíbeného niche artového filmu.
- Nechte si vygenerovat provokativní otázky do hry na pravdu, týkající se libovolného lechtivého tématu.
- Nechte si zkritizovat svůj instagramový profil. Nebo profil svého kolegy. 🙂
- Dejte AIčku přečíst zprávy od vašeho rande, jehož komunikační styl ve vás vyvolává zmatené pocity, a požádejte o rozbor.
- Nabrnkněte si místo nich AI boyfriend/girlfriend – vyškolený pleasure model vás zanalyzuje svým totálně chladným mozkem a dá vám to, po čem tajně toužíte. To budete koukat!
- Rozdejte role. AIčko si může říkat Watson a vás nechť oslovuje Sherlock. Nebo chcete, aby hrál Jamese Bonda? Vašeho svatého anděla strážného? Doplňte oblíbené postavy.
Špatně napsané prompty
Někdy nemáte svůj den a napíšete to blbě. Chcete navrhnout řešení pro Excel, ale nechcete řešení pomocí vzorečku. Nebo vám AIčko nepřečte myšlenky, a tak si to raději uděláte sami. Možná vám pomůže svůj dotaz „odladit“. Jaké jsou znaky špatného promptu?
PS: Pro zábavu mě i čtenářů vytvořil Claude AI tyto dva akronymy.
Pravidla špatných promptů I.
Všechno jen ne P-R-E-C-I-Z-N-Í:
P — Prázdné: Nejasné vyjadřování, nejasné zadání
R — Rozplizlé: Nekonkrétní zadání s absencí detailů
E — Evokující: Chybějící kontext
C — Chaotické: Nestrukturované
I — Implikující: Jazyk, který není jasný, ale komplikovaný
Z — Zamlžené: Chybí příklady
N — Negramotné: Gramaticky nesprávné, nebo si plete významy slov
I — Ilustraceprosté: (Dodatečné slovo pro kompletnost akronymu, vztahující se k absenci příkladů)
Pravidla špatných promptů II.
Tohle je naprosto G-E-N-I-Á-L-N-Í:
G — Guláš: (myšlenkový)
E — Enigmatické: Záhadné, těžko pochopitelné zadání
N — Nečitelné: Špatně formulované, obtížně srozumitelné
I — Ignorující: Nezohledňující širší kontext
Á — Abstraktní: Bez praktického zaměření
L — Lingvisticky zmateční
N — Nedotažené: Neúplné zadání, ve kterém chybí důležité detaily
Í — Irelevantní: Netýkající se jádra problému
A teď po krátké vsuvce pojďme zpátky k práci. 🙂
Užitečné prompty pro SEO
Na Youtube se dá najít hromada videí s bombastickými titulky, délkou 4 h a tvrzeními, že lze pomocí AI dělat SEO zadarmo a s výsledky, které jsou insane. No, tak na to se chci teda podívat. Není od věci jednou za čas analyzovat konkurenci, ne?
Jak dělat SEO zázraky (do 2 týdnů)
Jako příklad jsem si vybrala videjko s názvem:
🤯 Perplexity AI + Claude SEO is Absolutely INSANE…
Analýza videa s návodem, jak dělat SEO:
- Na čem je to založené: Využití „exotických názvů“ méně známých AI nástrojů pro přilákání Youtubové popularity
- Ironie přehlcení a principu mrkve: Ve čtyřech hodinách se v něm dozvíte pracovní postup (přehlcení) a 4 prompty ABSOLUTNĚ zadarmo (mrkev na tyči). Tohle nikdo nevydrží koukat do konce.
- Monetizace: Autor vše nasdílí do speciálního Google dokumentu dostupného po registraci na jeho platformu (a do mailinglistu a do Facebook skupiny a můžete zde upsat i svou babičku).
K odhalení všech tajemství vesmíru však vede i jiná cesta. Požádala jsem Perplexity o shrnutí všeho podstatného, co se ve videu říká (uvádím raději v původním znění – hledání řešení tohoto videa je populární, co když nám z toho připluje nějaký traffic?):
Free Prompts Used in the Video “Perplexity AI + Claude SEO is Absolutely INSANE…”
- Generating External Links:
- „Give me relevant authoritative external links for my article about [your topic]. Include the source and the link to the original research.“
- Keyword Research:
- „Give me 20 keyword ideas for [your niche].“
- Content Outline Creation:
- „With the keyword below, generate an SEO content outline from the article. Provide a list of all relevant headings, including the SEO keyword in each heading.“
- Content Creation Instructions:
- „Create content for [your topic] that is optimized for the keyword, easy to read, with headers and subheaders, and engaging.“
Výhody postupu: Pokud je problém návštěvnosti pouze vytvořit dobrý a správně zacílený obsah, tak tento návod pomůže. Perplexity umí v době publikování videa pracovat s externími zdroji a Claude je nástroj, který drží kontext a umí dobře psát. Takže dohromady to může dát velmi legit blogový článek se slušnými šancemi na úspěch.
Takto si můžete zkoušet shrnout i další návody s bombastickými titulky.
Nevýhody: Problém vidím v prvním bodě, a to získání zpětných odkazů. Získat relevantní zpětné odkazy je umění a spoléhat se jen na top 5
Pokud pouze tvorba obsahu nepomůže, bude dobré se AI zeptat na další SEO techniky, které by mohly pomoci s návštěvností vašeho článku. Abyste mohli AI smysluplně používat k práci na SEO, nebojte se zkoušet různé postupy.
K tomuto tématu doporučuju článek: Dokáže AI nahradit seniorního specialistu?
Vylepšete svůj obsah s pomocí AI
Od doby, kdy existuje patent Information Gain, tak si s tvorbou čistě v LLM nevystačíme. Vždyť takové informace by měli pak všichni. Proto je vedle generování klíčových slov a struktury článku dobré se AIčka zeptat na nápady, které by bylo možné doplnit do už existujícího článku. LLM můžete poručit, aby provedlo analýzu několika článků a označilo nejčastější témata i s četností výskytu.
No a pak si vyhrnout rukávy a všechno potřebné a technicky specifické jít zjistit od klienta. V Taste děláme osobní návštěvy velmi rádi, protože nám to pomáhá získat správné představy o výrobě či produktu.
Jak vidíte, napsat dobrý prompt je jako koupit si konečně sekyru Fiskars na sekání dříví. Nebo jako zavést automatizaci zálivky a výživy do pěstování. Napište mi do komentářů, jaké zábavné prompty si píšete do chatu s ChatGPT vy!