Magazín ze světa digitálního marketingu
Pozadí vlevo Pozadí vpravo

AI Inside Out #64: Základní SEO tipy, jak být vidět ve výsledcích SearchGPT

David Bureš
David Bureš
5. 11. 2024

„S Googlem je konec“, „Nová éra vyhledávání je tady“, ale i „Čekal jsem více!“, to všechno jsou reakce, které vyvolal příchod SearchGPT, dlouho avizované funkce vyhledávání v ChatGPT od OpenAI. Spuštění vyvolává velký poprask, a to mimo jiné v SEO komunitě, která musí být připravena na to optimalizovat weby právě i pro tento nástroj. Jak na to? Už známe první rady a tipy.

AI Inside Out #64: Základní SEO tipy, jak být vidět ve výsledcích SearchGPT

Co je SearchGPT?

SearchGPT je zkrátka funkce internetového vyhledávání v ChatGPT. V minulosti už tu bylo několik takových pokusů, např. plug-in WebChatGPT. Nicméně dosud OpenAI vždy mluvilo jen o „AI s připojením k internetu“. Teprve nyní jde o skutečný vyhledávač (nebo spíše odpovídač), který má být mnohem intuitivnější než dosavadní řešení.

Technicky řešení nepochybně využívá engine od Microsoftu, respektive Bingu. Neznamená to ale, že by to poskytovalo jen citace odpovědí z výsledků vyhledávání Bingu.

Jak se spouští SearchGPT?

Funkce se spouští automaticky po zadání vhodného promptu. Můžete si ji však také manuálně vyvolat ikonkou v zadávacím poli:

SearchGPT: Zadávací pole

SearchGPT: Zadávací pole

Výsledkem jejího spuštění je to, že generovaná odpověď je doplněna o zdroje dat, tzv. citace. Můžete si tedy následně prokliknout zdroje konkrétních informací nebo si prohlédnout všechny zdroje najednou v pravém postranním panelu.

Na oficiálních snímcích OpenAI ukazuje, že generovaná odpověď může obsahovat také obrázky. Při mém testování se mi však takovou odpověď získat nepovedlo. Stejně tak OpenAI zdůrazňuje, že spolupracuje s vybranými vydavateli (AP, Axel Springer, Financial Times a mnozí další), aby výsledky vyhledávání byly aktuální, zvláště u aktuálních událostí.

Kdo může SearchGPT vyzkoušet?

OpenAI funkci vyhledávání zatím spustilo jen pro uživatele placených verzí, případně i těm, kdo historicky byli na waiting listech chystaných služeb. Do budoucna však počítá s tím, že SearchGPT bude v následujících měsících dostupné pro všechny uživatele ChatGPT.

Jak vyhodnocovat výsledky SearchGPT?

Na tuto otázku se zatím velice těžce odpovídá. Nástroj typu Google Search Concole pro SearchGPT zatím neexistuje. Přístupy ale můžete analyzovat přístupy skrze Google Analytics. Zdroj návštěvnosti se v tomto případě zobrazuje jako chatgpt.com/referal:

SearchGPT: Zdroj přístupu v GA4

SearchGPT: Zdroj přístupu v GA4

 

Jak dělat SEO pro SearchGPT?

Do budoucna se dá předpokládat, že traffic z organického vyhledávání např. na Googlu klesne. Pro weby bude tedy klíčové, aby byly vidět právě ve výsledcích generovaných AI vyhledávači, ať už půjde o SearchGPT, AI Overview od Googlu nebo třeba Perplexity.ai. Mnozí marketingoví specialisté se tak už ptají, jak na to, „jak dělat SEO“ pro SeachGPT a spol.

Jasná odpověď zatím neexistuje. Služba je příliš mladá na to, aby doporučení šlo potvrdit reálnými daty. Není jasné, nakolik budou výsledky AI personalizované (třeba na základě předcházejících konverzací), ani jak pracují s klíčovými slovy nebo délkou textu. Příliš nepomůže ani zeptat se právě ChatGPT:

SearchGPT: Odpověď na dotaz

SearchGPT: Odpověď na dotaz

I pro ChatGPT jde o tak novou funkci, že zde prezentovaná odpověď může být jen halucinací. Přesto právě některé tyto rady jsou určitou jistotou a bez jejich dodržení se při optimalizaci webu do budoucna neobejdeme.

1. Kvalitní obsah

Obsah je král, to už v oblasti SEO víme dávno. Do budoucna to ale bude ještě důležitější. Velké jazykové modely budou potřebovat nová a nová data, a tak bez tvorby nového obsahu se neobejdeme. A z tak velkého množství dat budou LLM vybírat jen kvalitní obsah, relevantní, od kvalitních autorů a odpovídající na zadaný dotaz.

Dá se také očekávat, že bude vhodné se zaměřit na tzv. long-taily, specifická klíčová slova s nízkou hledaností. Vyhledávání se díky AI určitě promění – uživatelé budou hledat jinak, svébytnějším, sobě personalizovaným jazykem, díky čemuž může dále narůst počet long-tailových dotazů.

2. Technicky bezchybný web

Snadná průchodnost webem a jasně strukturovaný obsah. Tyto vlastnosti jsou klíčové už dnes, a to nejen pro velké weby. Do budoucna ale budou ještě důležitější. Pokud totiž kvalitní obsah velký jazykový model nenajde, rozhodně ho ve svých odpovědích nepoužije.

Vhodně řešený soubor robots.txt, rychlé načítání stránky, správně generovaná sitemapa, vhodné interní odkazy, správná strukturovaná data, to jsou prvky, které v optimalizaci pro AI budou hrát stěžejní roli.

3. Silný brand

Silné brandy už dnes ve svých výsledcích zdůrazňuje Google a nejinak je tomu u SearchGPT nebo třeba Perplexity.ai. V citacích se tak primárně objevují weby se silnou autoritou:

SearchGPT: Zdroje dat

SearchGPT: Zdroje dat

Bez budování brandu, např. pomocí PR nebo linkbuildingu, to zkrátka pořád nepůjde. Bude zásadní si přivlastnit konkrétní téma a mít renomé odborníka na toto téma.

Bez kvalitního SEO to nepůjde

Na detailní analýzu, jak být vidět ve výsledcích SearchGPT je zatím brzo. Zatím máme malé množství dat, abychom mohli poskytnout detailní tipy. Navíc OpenAI bude funkci určitě postupně ladit. Je však nasnadě, že tři pilíře SEO s námi pořád zůstávají. V budoucnu bude snad ještě důležitější mít perfektně optimalizovaný web, technicky funkční, s kvalitním obsahem a kvalitními zpětnými odkazy, které na něj vedou.

Všechny tyto věci máme v Tastu dokonale zmáknuté. V SEO oddělení optimalizujeme weby nejen pro vyhledávače, ale tak, aby byly vidět a fungovaly napříč různými kanály, třeba i v odpovědích generovaných AI.

Chtěli byste pomoct s optimalizací vašeho webu? Můžete nás hned kontaktovat.

Sdílejte článek

Související články