Magazín ze světa digitálního marketingu
Pozadí vlevo Pozadí vpravo

AI Inside Out #78: Kdy (ne)používat AI obrázky z hlediska SEO?

Obsah generovaný prostřednictvím AI je velkým tématem posledních měsíců, na který se dá dívat různorodým pohledem. Velkým tématem je i v oblasti optimalizace webu, kdy se jedni SEO konzultanti předhánějí v argumentech, proč AI generovaný content vytvářet, aby druzí kontrovali argumenty, proč to nedělat. Vedle textového obsahu generovaného AI se čile diskutuje také o obrázcích tvořených AI. Mají v SEO své místo? Nebo je raději nemáme používat?

Kdy (ne)používat AI obrázky z hlediska SEO?

Co o AI obrázcích říká Google?

I v tomto směru existuje řada protichůdných názorů, a tak je nejvhodnější si projít oficiální doporučení přímo od Googlu, který na svém blogu k AI generovanému contentu píše:

Vhodné použití umělé inteligence nebo automatizace není v rozporu s našimi pokyny.

Z toho vyplývá, že Google obsah generovaný pomocí AI povoluje (ať už text, nebo obrázky). Zároveň je však nutné dodržovat určitá pravidla:

Pokud jde o automaticky generovaný obsah, naše pokyny jsou už léta konzistentní. Používání automatizace – včetně umělé inteligence – ke generování obsahu s primárním cílem manipulovat s pořadím ve výsledcích vyhledávání je porušením našich zásad pro spam.

To zní jako jasné varování odkazující na pravidla proti spamovému obsahu a důrazu na kritéria kvalitu obsahu E-E-A-T, která Google využívá k hodnocení důvěryhodnosti a odbornosti obsahu.

Postoj Googlu je tudíž jasně daný: AI obsah ano, ale jen pokud to dává smysl a neuvádí uživatele v omyl.

Jaké jsou dosavadní zkušenosti?

A právě toto je kamenem úrazu. Hranice, kdy se obsah z AI jeví tvůrci jako kvalitní a Googlu nikoliv, je velice tenká. V tomto duchu jsem narazil nedávno narazil na case study, s níž se na LinkedInu podělil Zack Notes z webu Animal Matchup.

Ten si totiž na základě dat z tohoto webu všimnul, že Google začal obrázky generované AI penalizovat, respektive začal je penalizovat na tomto konkrétním webu. Návštěvnost webu z obrázkového vyhledávání se totiž na konci ledna propadla.

Zack Notes tvrdí, že k žádným jiným úpravám na webu v té době nedošlo. Propad tedy vysvětluje právě tím, že Google začal penalizovat AI-generovaný obsah. Zároveň se odkazuje na nejmenované kolegy, kteří mají údajně stejné zkušenosti u svých webů. Web SEO Round Table v tomto směru cituje Kane Jamisona a jeho zkušenosti:

Google od podzimu provedl několik aktualizací Obrázků Google, které zřejmě souvisejí s umělou inteligencí.

Právě v tomto případě však můžeme diskutovat nad tím, zda AI obrázky na Animal Matchup jsou opravdu kvalitní a zda do obrázkového vyhledávání opravdu patří. Web totiž generuje teoretickou podobu soubojů dvou zvířat (a jejich výsledek), ke kterým by v přírodní říši došlo jen stěží.

Dnes už legendární John Mueller z Google v tomto směru totiž naznačuje, že algoritmy opravdu umějí pracovat s relevancí AI obsahu. Mueller ve svém postu na Linkedinu připodobňuje AI obrázky k obrázkům z fotobank:

Pokud chcete obsah pouze ozdobit, není mezi fotkou z fotobanky a něčím, co bylo původně vytvořeno umělou inteligencí, žádný skutečný rozdíl. Mohou být příjemné na pohled, usnadnit čtení a pobavit, ale v konečném důsledku jsou dekorací.

U některých témat lidé očekávají skutečné obrázky a u jiných (možná u většiny témat) jim nevadí ani jedno. A abych to vztáhl k SEO, mám podezření, že lidé budou vizuálně vyhledávat spíše témata, u kterých jim na reálných obrázcích záleží, a ne stránky, u kterých se reálné obrázky neočekávají.

Přestože nejde o oficiální vyjádření Googlu, z Muellerových slov vyplývá, že u produktových fotografií dává smysl mít reálný alespoň základ fotografie – konkrétní produkt, který však může být pomocí AI umístěn do nového prostředí. Toto se však netýká jen produktových fotek.

„Kdybych si všiml, že stránka s recepty používá obrázky generované umělou inteligencí, předpokládal bych, že veškerý obsah je scrapovaný spam, a šel bych jinam,“ píše v jedné z odpovědí na komentář ke svému postu.

Jaké AI nástroje na generování obrázků používat?

Pokud se tedy obáváte, zda AI obrázky negativně ovlivní výsledky vašeho webu, bát se nemusíte, za předpokladu, že takový content dává uživatelům smysl.

Nástrojů na generování obrázků je dnes už celá řada, a to i z hlediska nacenění. Mezi dobře hodnocené patří nástroje jako Dall-E, Midjourney, Stable Diffusion nebo Ideogram. Dnes už si můžete nechat vygenerovat obrázek i přímo v ChatGPT, který byl v minulosti propojen s Dall-E. Od března 2025 ale ChatGPT už používá vlastní obrazový generátor.

Konec Dall-E v ChatGPT zase ztížilo práci s tímto nástrojem. Navíc výsledný obsah často působí sterilně a ne tak zajímavě jako v jiných nástrojích. V tomto směru je určitě kreativnější Midjourney, které sází na silnou komunitu, díky níž se dostanete k řadě návodů. Na druhou stranu, nástroj funguje přes Discord, což může být pro některé uživatele složité.

Největší kontrolu nad výstupem máte v případě Stable Diffusion. Práce s ním je však nejsložitější a vyžaduje už širší znalosti třeba z hlediska konfigurace. Naproti tomu snadno funguje Ideogram, který navíc zvládá obrázky doplnit i o čitelný text, s čímž třeba Dall-E mívá problém.

Shrnutí: Kdy AI obrázky na webu (ne)používat?

Použití AI generovaného obsahu při optimalizaci webu má dnes už své místo. Google ho na základě oficiálních pravidel povoluje, ať už se jedná o textový, nebo obrázkový, avšak jen v případě, že má takový content smysl a nepůsobí spamově (nebo zavádivě). Doporučuji tedy dodržovat následující pravidla, aby se AI generovaný obrázek dobře umisťoval v obrázkovém vyhledávání:

  • Obrázek by měl odpovídat tématu stránky, na níž je umístěn.
  • Obrázek by neměl být klamavý.
  • Obrázek by neměl být jen výplní stránky, ale přinášet uživateli nějakou hodnotu.
  • Název obrázku by měl být pojmenován podle obsahu (např. tepelne-cerpadlo-rodinny-dum.jpg místo img-4561.jpg).
  • Obrázek by měl doplňovat relevantní ALT text.
  • Obrázek by měl mít správné rozlišení odpovídající velikosti stránky – měl by mít responzivní verzi pro mobilní zařízení.
  • Obrázek by měl být ve vhodném formátu (progresivní JPG, Webp).
  • Pokud to dává smysl, obrázek by měla doplnit informace, že jde o obsah generovaný AI.

Jako ilustrační snímek má AI content své místo. Například u produktů využívejte spíše reálné fotografie nebo logicky upravené. Vždy se pak vyplácí obrázek doplnit o ALT text, díky němuž boty vyhledávačů lépe pochopí, co se na snímku nachází.

Sdílejte článek

Související články