Není snadné držet krok a sledovat nejnovější trendy v AI. Jazykové modely se vyvíjejí tak rychle, že co platí jeden týden, druhý už neplatí. Přesto je tu jeden velký pokrok, který je nutné zmínit. Může totiž úplně změnit styl práce, a to nejen pro SEO specialisty. Jak funguje napojení ChatGPT na internet? A jaké to má využití v oblasti SEO?
Přístup ChatGPT k internetu byl vyhlížen už delší dobu. V květnu 2023 byla tato možnost konečně otevřená pro běžnou veřejnost, respektive pro uživatele verze Plus s přístupem k ChatGPT-4. Kromě přístupu na internet jsou novinkou i plug-iny přímo od OpenAI a s ním spolupracujících společností.
Právě tato novinka je důkazem, jak rychle se AI v posledních týdnech vyvíjí. Krátce po otevření přístupu k internetu se totiž tato funkcionalita změnila. OpenAI se rozhodlo využít vyhledávací funkce Bingu, nepochybně s cílem zpřesnit výsledky se kterými ChatGPT pracuje.
Plugin WebChatGPT s přístupem k internetu
Než se však zaměříme přímo na to, jak ChatGPT s připojením k internetu funguje, připomeňme si i jiné možnosti. Už delší dobu tu s námi je rozšíření WebChatGPT pro Google Chrome, jehož výhodou je fakt, že je dostupné i pro bezplatné uživatele ChatGPT. Není tudíž nutné mít zaplacenou verzi Plus. Navíc je zdarma i samotný plugin.
Doporučujeme článek ChatGPT-3.5 vs. ChatGPT-4. Má ještě smysl používat starší model?
Jedním dechem však musíme dodat, že přístup k internetu je u tohoto pluginu omezený. Z našich zkušeností vyplývá, že si jen „přečte“ vybrané výsledky ve vyhledávání, a ty doplní o znalosti ChatGPT. Logicky to znamená omezené využití.
WebChatGPT pro Google Chrome tak dobře funguje jako rozšířený asistent. Třeba na dotaz, kdy dorazí nová Škoda Superb 2023, dostanete kvalitní odpověď i s odkazy na zdroje.
Pokud je však vaším cílem detailnější práci s danou URL, toto rozšíření spíše zklame. Například při snaze o pomoc s konkrétní optimalizací vybrané vstupní stránky se dočkáte jen nic neříkající odpovědi. Na tu by sám přišel i SEO specialista začátečník.
ChatGPT s připojením na internet
Pokud tedy chcete ChatGPT napojit k internetu plnohodnotně, nezbude vám nic jiného, než se spolehnout na oficiální funkcionalitu. Ta díky vyhledávači Bing, stejně jako výše zmíněný WebChatGPT, nyní ve svých odpovědích cituje relevantnější zdroje.
Využití této funkce je přitom široké. Primárně umožňuje přístup k aktuálním datům. Jestliže doposud měl ChatGPT znalosti do zhruba září 2021, dnes už se na otázky týkající se aktuálních témat nenechá nachytat. Vyzkoušel jsem to na otázce, kdo je dnes prezidentem ČR.
Zároveň to ale otevírá nové možnosti nejen pro SEO specialisty. Nově totiž můžete snadněji analyzovat a optimalizovat konkrétní URL. V Tastu třeba využíváme prompt pro hromadnou úpravou meta popisků vícero stránek. V náhledu obrázku najdete konkrétní znění promptu.
Tip: Někdy se stane, že ChatGPT stránku nezvládne načíst. Nenechte se tím odradit a dejte mu pokyn zkus URL znovu přečíst. Několikátý pokus to zvládne. Chce to jen trpělivost.
Z našich zkušeností každopádně vyplývá, že funkci internetového vyhledávání je vhodné spustit jen v případě, kdy ji opravdu využijete. Zvlášť krátce po uvedení této funkce se stávalo, že ChatGPT prohledával internet i v případě, kdy to nebylo potřeba. Zdržuje to generování odpovědi – načtení URL zkrátka trvá. Navíc to může způsobit, že dostanete nerelevantní odpověď neodpovídající zadání.
Vyzkoušejte ChatGPT v Bingu
Právě Bing a jeho Bing Chat je rovněž důležité téma, které je nutné zmínit, když mluvíme o ChatGPT a internetu. Bing totiž v Bing Chatu využívá právě jazykový model z dílny Open AI. Funkce je nicméně dostupná jen v prohlížeči Microsoft Bing.
Tato funkcionalita se však také rychle vyvíjí. Nejprve byl Bing Chat dostupný jen na zvláštním listu v rámci Bingu, později doplňoval výsledky vyhledávání v pravé části stránky. Aktuální podoba se liší dle druhu dotazu. U některých je odpověď generovanou chatbotem nutné nejprve rozkliknout, jak ukazuji na následujícím obrázku.
V jiných případech je ale generována automaticky:
Bing se podle všeho nově snaží zobrazovat generovanou odpověď opravdu jen v případě, kde to dává smysl. Ostatně z pohledu SEO specialisty je generovaná odpověď někdy nadbytečná. Třeba u transakčních dotazů jako barf krmivo si spíše vystačím s výpisem produktů než bližším popiskem.
Jak navíc výše zmíněné příklady ukazují, Bing Chat pořád dělá chyby. Někdy nezobrazuje generovanou odpověď, přestože by to dávalo smysl. To se děje hlavně u longtailových dotazů. Jindy zase nepochopitelně odpoví v angličtině. Zkrátka a dobře, Bing Chat se zatím vyvíjí a s tím je při jeho použití nutné počítat.
Tip: Generované odpovědi lze zkopírovat, třeba pro další práci. Navíc je můžete ohodnotit, díky čemuž můžete přispět k dalšímu vylepšování Bing Chatu
A co umí Google?
Závěrem bychom neměli zapomenout ani na Google. Ten se umělou inteligencí rovněž detailně zabývá, byť z aktuálního pohledu se jeví, že tento trend zaspal.
Google vyvíjí vlastního chatbota, kterému říká Bard. V Evropské unii zatím kvůli místní legislativě oficiálně dostupný není, leda při využití VPN. Do budoucna se však počítá s tím, že bude dostupný i v českém jazyce.
V USA Google testuje implementaci umělé inteligence také do výsledků vyhledávání. Tato nová funkce je dostupná pro vybrané přihlášené uživatele. V praxi to funguje tak, že výsledky vyhledávání doplňuje text generativní umělé inteligence. Ten obsahuje zdroje, které byly pro generovanou odpověď na zadaný dotaz použity, stejně jako o prokliky na související dotazy.
Názory na novou funkcionalitu jsou však rozporuplné. Třeba SEO konzultant Brodie Clark v této funkcionalitě vidí nový potenciál pro e-shopy. Naopak renomovaná SEO specialistka Aleyda Solis kritizuje špatné UX, stejně jako nevhodné odpovědi, které nerespektují uživatelský záměr. Objevují se i názory, že jde jen o takové rozšířené výsledky v jiné podobě.
Buďte v obraze
Doba se rychle žene kupředu, a tak už za pár týdnů můžeme mít přístup k novým funkcím Googlu i my. A za tu krátkou dobu všechno může fungovat mnohem lépe. Nejen SEO specialisté však musejí na novinky reagovat a připravit se na změny v internetovém vyhledávání.
Nástup AI je zkrátka rychlý, a proto je nutné sledovat aktuální vývoj. Na Digichef pravidelně načerpáte zkušenosti s AI od specialistů agentury Taste. Nebo se přihlaste na konferenci AI Restart, která se koná už 22. června 2023 na Dlabačově. Budu tam i já s tématem, jak mění AI práci SEO specialisty.