Magazín ze světa digitálního marketingu
Pozadí vlevo Pozadí vpravo

Automatizace SEO činností, aneb představujeme UPAT!

Vojtěch Fiala
Vojtěch Fiala
19. 11. 2021

Téměř každý SEO specialista dříve nebo později pracuje s přesměrováním URL adres. Ať už při snaze eliminovat 404 stránky, či při práci na jednom z nejnáročnějších SEO úkolů – přípravě a realizaci redesignu webu. Redesign webu je náročný proces, během kterého stačí udělat jednu nebo dvě chyby a výsledek může být pro nový web katastrofální. Nevhodná práce s URL adresami a jejich přesměrováním je jednou z těch nejčastějších (a nejzásadnějších), se kterými se setkáváme.

V Taste jsme proto dali hlavy dohromady a vytvořili UPAT (URL Pairing Tool). Nástroj na párování URL adres vhodný pro všechny SEO specialisty, webdesignéry či marketéry, kteří:

  • Pracují na redesignu webu.
  • Chtějí vybrat vhodné adresy pro přesměrování 404 stránek.
  • Chtějí porovnávat strukturu svého webu s konkurencí.

 

Náhled nástroje UPAT - URL Pairing Tool z dílny Taste

Nástroj je zatím interní a dostupný pouze našim SEO specialistům. To se však může změnit. V našem článku se dozvíte, co všechno UPAT umí a pokud vás zaujme a ozvete se nám, připravíme si pro vás detailnější ukázku. Když se vám bude líbit, nástroj pro vás zveřejníme.

Párování a přesměrování URL – náročný úkol a nutné zlo

Každý SEO specialista ví, že měnit URL adresy je riziko a snaží se tomuto kroku vyhnout jako čert kříži. Občas ovšem není nazbyt a URL adresy se na novém webu prostě změnit musí. V tu chvíli přichází na řadu detailní a zdlouhavá práce s tvorbou migrační mapy.

ukázka migrační mapy

V lepším případě vám stačí vymyslet pravidla pro přesměrování, podle kterých je zpracují vývojáři. Toto je vhodné řešení, pokud má web od začátku vhodnou strukturu URL adres. V horším případě, pokud jsou URL adresy od začátku nepromyšlené, musí SEO specialista vytvářet kompletní migrační mapu. Ta musí obsahovat informace o tom, která URL se má přesměrovat a kam.

My tuto situaci bohužel dobře známe a víme, jak náročný tento krok může být. Respektive, jak náročný tento krok byl.

UPAT – URL Pairing Tool

Snažíme se svoji práci neustále posunovat o kus dál. Naším cílem je přinášet klientům přidanou hodnotu a udržet si tak postavení lídra na trhu. Proto jsme dali hlavy dohromady a vytvořili UPAT (URL Pairing Tool) – nástroj na automatické párování URL adres. Ten nám umožňuje:

  • Automatizovat párování URL adres.
  • Párovat URL adresy s větší přesností.
  • Párovat URL adresy na základě několika různých klíčů.
  • Vytvářet migrační mapy s možností volby nejvhodnější URL adresy k párování.

Tyto výstupy pak mohou sloužit pro zásadní zpřesnění a zvýšení efektivity párování URL adres při:

  • Přesměrovávání URL během redesignu webu.
  • Migraci obsahu na nový web.
  • Práci se 404 stránkami na webu.

To ale není vše, co UPAT umí. Další přínosy, které tento nástroj má, vychází z obecného principu automatizace.

Vliv automatizace na kvalitu práce

Automatizace je pro firmy jedním z nejdůležitějších/nejpřínosnějších procesů. Její vliv totiž nespočívá pouze v tom, že usnadní tvorbu některých výstupů. Každá automatizovaná činnost má totiž dopad na fungování celé společnosti, kvalitu jejích výstupů (interních i pro klienty) a kvalitu jejích zaměstnanců. Základní výhody automatizace spočívají v následujících bodech:

  • Rychlost – automatizované procesy, programy a systémy umožňují rychlejší zpracování výstupů. Tím firma šetří čas zaměstnanců a zároveň je schopna dodávat svým klientům výstupy v kratším čase.
  • Přesnost/kvalita – i ti nejlepší a nejvíce zkušení lidé občas dělají chyby. Automatizované systémy tyto chyby dokážou částečně či úplně eliminovat.
  • Vyšší utilizace lidí – snížením času, který musí zaměstnanci trávit vykonáváním repetitivních činností získají více prostoru pro práci, která reálně vyžaduje jejich odbornost. V rámci své pracovní doby tak mohou pro svého zaměstnavatele / své klienty dodávat větší objem vysoce hodnotné práce.
  • Zvyšování odbornosti – díky větší utilizaci mohou zaměstnanci, kteří pracují na důležitých věcech získávat zkušenosti rychlejším tempem. Společnost tak dokáže svým klientům dlouhodobě přinášet vyšší hodnotu.

Všechny tyto body následně vytváří konkurenční výhodu. Ta může být v některých případech natolik signifikantní, že ostatní společnosti na trhu donutí k tomu, že ji budou muset v rámci konkurenčního boje dohnat. A tím se posune celý obor jako takový.

UPAT vs ostatní dostupné nástroje

V čem je lepší než některé dostupné nástroje, které „dělají totéž“?

Podobných nástrojů na celosvětovém trhu moc není. (Pokud nějaký další nástroj znáte, dejte nám vědět. Jakýkoliv tip uvítáme!)

Zatím známe pouze nástroj https://getredirects.com/ , který je ovšem pro naše potřeby silně nedostačující.

V GetRedirects můžete párovat URL adresy pouze na základě jejich tvaru (porovnává URL vs URL). Nástroj vám umožní nahrát dataset starých/aktuálních URL a dataset nových URL. Ty poté porovná, a pokud v URL adresách najde nějakou shodu, spáruje je k sobě.

Výsledkem pak může být to, že vám k sobě napáruje adresy jako:

  • example.com/stranka-znacky-XY
  • example.com/cervene-boty-123-velikost-42-znacka-XY

A přidá vám k tomu informaci, že se jedná o 100% shodu. Na první pohled je asi jasné, že toto přesměrování není správné. Vyhledávačům dojde, že nová stránka nemá stejný obsah jako ta stará. Novou stránku tak přestane zobrazovat na dotazy, na které se stará stránka dříve zobrazovala a dojde k propadu návštěvnosti.

Funkčnost UPATu je ovšem natolik pokročilá, že v případě správné konfigurace nástroje takovou chybu neudělá. URL totiž dokáže párovat nejen podle jejich podoby, ale i podle několika dalších klíčů či jejich kombinací.

Klíče pro párování URL v UPATu:

  • Podoba URL adresy, kterou navíc můžete cíleně upravovat pomocí regulárních výrazů (abyste se zbavili nevhodných fragmentů URL, které by mohly zkreslit kvalitu výstupů).
  • Titulky stránek.
  • Nadpisy H1 a mezinadpisy stránek.
  • Metapopisky stránek.
  • Celková shoda HTML kódu.
  • Jakýkoliv jiný vlastní klíč (například vyscrapované ID produktu apod.).

ukázka párovacích klíčů nástroje UPAT

A pokud jsou URL adresy v obou datasetech natolik rozdílné a nestrukturované, že hrozí, že i přesto všechno nebudete mít jistotu přesného párování, můžete si v nástroji vybrat počet návrhů přesměrování, které chcete dostat. Nemusíte se tak spoléhat na jeden jediný návrh, ale můžete si vybrat až z 10 návrhů přesměrování pro každou URL adresu.

Nevýhoda UPATu

Nebudeme předstírat, že je tento nástroj dokonalý a že dokáže udělat všechnu práci za vás. Stále nad daty musíme přemýšlet a vstupní datasety připravit do takové podoby, která eliminuje riziko chyby.

Další nevýhodou nástroje je jeho rychlost. Při porovnávání adres mezi sebou, musí nástroj udělat vysoké množství výpočtů.

Máme-li v datasetu 10 adres (10 starých a 10 nových), musí UPAT porovnat každou starou adresu s každou novou adresou. Přidáme-li k tomu ke každé adrese všech 6 vstupních údajů (URL, title, metadescription, H1, H2 a HTML), musí porovnat 6 údajů v datasetu starých URL s 6*počet řádků v datasetu nových URL.

A když chceme porovnat například 100 000 starých URL a 100 000 nových URL, bavíme se o tak extrémním množství požadavků, že to našim serverům může vzhledem k omezené výpočetní kapacitě trvat i několik dní, než nám vrátí zpracovaný výstup.

I přesto se jedná o zásadní usnadnění práce a zpřesnění výstupů, které ocení každý, kdo musí zpracovávat datasety o vysokých počtech adres a nemůže si dovolit párovat všechny adresy ručně.

Máte zájem? UPAT tu může být i pro vás!

Jak jsme psali na začátku – nástroj je zatím interní.

Pokud vás však zaujal, ozvěte se nám. (Dejte nám vědět i v případě, že máte jakékoliv výhrady, dotazy či připomínky!). Pokud bude z vaší strany zájem, pokusíme se připravit vhodnou infrastrukturu k tomu, abychom ho mohli zveřejnit pro všechny!

Takže neváhejte a dejte nám vědět na:

 

Sdílejte článek

Související články