Magazín ze světa digitálního marketingu
Pozadí vlevo Pozadí vpravo

Best practice pro lokální SEO

Analýza klíčových slov, trhu a konkurence

Před tím, než se pustíte do optimalizace pro lokální vyhledávání, je potřeba znát podmínky, které nám trh nabízí, a proto je potřeba věnovat úvodní čas průzkumu a analýze, abychom na základě toho mohli stanovit vhodný postup další práce.

Možná už analýzu klíčových slov máte. V tom případě věnujte pozornost hlavně bodu A níže a zkontrolujte, že jste na nic nezapomněli.

V této fázi musíme znát odpovědi na otázky jako: 

  • Jaké jsou podmínky na poli lokálního vyhledávání?
  • Co potenciální uživatelé hledají?
  • Jaké měsíční hledanosti mají fráze relevantní mému podnikání?
  • Jaké fráze mají v SERP Local pack (mapy)?
  • Kdo nám konkuruje ve výsledcích vyhledávání?
  • Jak konkurence pracuje s obsahem?
  • Odkud se na konkurenty odkazuje?
  • V jakých katalozích/firemních zápisech jsou konkurenti zapsaní?
  • Zobrazují se na vybrané fráze weby, které bychom mohli využít?

Sběr klíčových slov se zaměřením na lokalitu 

Přípravou analýzy klíčových slov zjistíme, co naši potenciální zákazníci hledají, v jaké intenzitě, kdo nám konkuruje nebo třeba jaká je cena za proklik u jednotlivých hledaných klíčových frází. Také třeba zjistíme, jestli dané klíčového slovo pokrýváme nějakou vstupní stránkou, a jestli je tato stránka vhodná. 

Následně z vybraných frází vybereme ty, které našemu podnikání odpovídají, a zvolíme vhodnou strategii optimalizace (viz. níže).

Tip: Dotazy obsahující lokalizační frázi jsou pak často vyhledávané i bez použití lokalizační fráze, v takovém případě Google cílí na základě geografické polohy uživatele. Doporučujeme při analýze klíčových slov a dosazení metrik použít jako výchozí lokalitu město, v kterém podnikáte, můžete pak jednoduše zjistit, na která klíčová slova se ve výsledcích vyhledávání zobrazuje tzv. Local pack.

Tip #2: Nemáte analýzu klíčových slov? Podívejte se na vzorovou analýzu klíčových slov nebo na návod (krok za krokem) k tvorbě analýzy klíčových slov).

Analýza SERP a konkurence

Pokud známe klíčová slova, na která bychom chtěli obsazovat přední příčky, dokážeme analyzovat výsledky vyhledávání, abychom odhalili konkurenci (z které se pak můžeme inspirovat) nebo například vhodné firemní katalogy, lokální (městské, oblastní) weby nebo jakékoliv stránky, které se řadí na předních pozicích ve vyhledávání, a my bychom z nich mohli čerpat informace nebo se na nich umisťovat.

Tip: Při cílení na vybrané lokalizační fráze doporučujeme analyzovat nejlépe se zobrazující výsledky a zjistit důvody zobrazování se na předních příčkách (např. množství obsahu, zacílení obsahu (user intent/uživatelský záměr), použití klíčových slov, počet interních odkazů a anchor texty (Ahrefs), externí odkazy a anchor texty (Ahrefs), další poznatky (otevírací doba, popis pobočky, nabízený sortiment/služby, recenze, fotografie a videa atp.)).

Tip #2: Pro bleskurychlé získání dat z vyhledávačů použijte v nástroji Collabim jednorázovou analýzu pozice a hledanosti, v nastavení analýzy nezapomeňte zaškrtnout “Uložit kompletní výsledky vyhledávání (SERP)”.

Tvorba vhodné strategie

Jakmile známe, co naši potenciální zákazníci hledají, kdo nám v lokálním SEO konkuruje, jak konkurence pracuje s obsahem/odkazy atp., dokážeme určit vhodnou strategii optimalizace. Ideálně bychom si v této fází měli určit postup pro následující body:

  • výběr konkrétních klíčových slov, na která chceme cílit
  • určení on-page a off-page best practice na základě dat z nejlépe se zobrazující konkurence (struktura dopadových stránek konkurence, práce s obsahem, jejich odkazový profil apod.)
  • tvorba/optimalizace dopadových stránek s zacílením na tyto klíčová slova (a jejich správné zařazení do struktury)
  • tvorba/optimalizace firemních zápisů (Google My Business, Firmy.cz, Najisto atp.) s využitím získaných poznatků (klíčová slova, info o konkurenci atp.)
  • výběr externích webů, které se zobrazují v SERP a určení postupu jejich využití (linkbuilding, přímá reklama na těchto webech, zmínka apod.)

Tvorba/optimalizace vstupních stránek se zacílením na lokalizační fráze

Tvorba a optimalizace vstupních stránek se v lokálním SEO nijak extra neliší oproti běžné optimalizaci. Je zapotřebí vytvořit vstupní stránky, které budou obsahově odpovídat cíleným dotazům. Cílená klíčová slova doporučujeme použít v hlavních obsahových prvcích, která jasně napovídají, co se na stránce nachází, a to meta data (title, description, strukturovaná data apod.) a URL, díky nimž se uživatel dozvídá (nejen) v SERP informace, a rozhoduje se, jestli se na váš web proklikne a tedy se stane vaším návštěvníkem/potenciálním zákazníkem.

Dále pak H1 (resp. podnadpisy) a nezapomeňte také na samotný obsah stránky. Důležité je také zaměřit se na získávání externích zpětných odkazů z relevantních zdrojů (využívejte lokální webové stránky, oborové katalogy, firemní profily atp.).

Tip: Nezapomínejte, že samotná dopadová stránka musí dávat opravdu pro uživatele smysl. Vždy se tedy zaměřte na tzv. uživatelský záměr a přizpůsobte samotný obsah stránky tomuto cíli. Pokud někdo hledá např. klíčové slovo “výměna pneumatik praha”, pravděpodobně se chce dostat na stránku, kde se dozví bližší informace o této službě, nalezne zde cenu, adresu, kontaktní informace, otevírací dobu, recenze uživatelů, rezervační formulář atp. 

Pokud si nejste jistí uživatelským záměrem jednotlivých dotazů, doporučujeme jednoduše vyhledat toto klíčové slovo a podívat se na obsah stránek z výsledků vyhledávání.

Tip #2: Pokud je vaše podnikání zaměřené např. na vícero podslužeb (např. nabízíte výměnu pneumatik, lakování karoserie, opravu tlumičů atp.), rozvrhněte si strukturu webu  na základě analýzy klíčových slov a zaměřte se na jednotlivé oblasti na samostatných vstupních stránkách. 

Máte pak příležitost zacílit na více potenciálních zákazníků. Nezapomínejte však vždy následovat uživatelský záměr a nabídnout co nejvíce relevantních informací.

Tip #3: Při lokálním SEO hraje velkou roli jednotnost tzv. NAP (Name, Address, Phone number) na jednotlivých stránkách (i externích) a zápisech. Zkontrolujte si proto, aby tyto klíčové prvky byly vždy jednotné (a to na vašem webu, externích webech i firemních profilech a sociálních sítích). 

Tip #4: Pokud chcete cílit na lokální klíčové slovo, protože je hodně vyhledávané, ale k vašemu podnikání to není úplně relevantní, raději to nedělejte (např. prodáváte zboží jenom přes e-shop a chcete cílit na dotaz typu “produkt + lokalita”). Pokud je uživatelský záměr při vyhledávání daného dotazu najít produkt na konkrétním fyzickém místě, a vy to fyzické místo nemáte, nesplníte daný účel a nejspíše tedy budete ztrácet čas.

Tvorba a optimalizace Google My Business a jiných firemních zápisů

V České republice existuje velké množství firemních zápisů, do kterých můžete vaši firmu zapsat. Mezi nejznámější rozhodně patří Google My Business a Firmy.cz. Také ale doporučujeme udělat si průzkum a využít veškeré lokální zápisy a jiné relevantní/oborové katalogy. 

Vždy se snažte vyplnit co nejvíce informací o vaší firmě (Google např. nahlíží i na ostatní zápisy, mimo Google My Business) a prolinkovat firemní zápis s vaším webem. 

Doporučujeme mít aktuální otevírací dobu, kontaktní informace a adresu (mějte ve všech zápisech stejný NAP). Také se zaměřte na kvalitní popis vašeho podnikání, aktuální a reprezentativní fotografie/videa.

Tip: V Google My Business si můžete vygenerovat odkaz pro získávání recenzí (ve vašem profilu, přímo v sekci “Domů” najdete tlačítko “Sdílet recenzi”, kde naleznete odkaz) a žádejte vaše zákazníky o zpětnou vazbu. Čím víc (především pozitivních) recenzí od reálných uživatelů máte, tím lépe váš profil bude Google hodnotit. Nezapomínejte na recenze také pravidelně odpovídat.

Tip #2: Pracujte v Google My Business s příspěvky, zobrazují se pak přímo ve vašem profilu. Můžete tak potenciální zákazníky informovat o plánovaných událostech nebo třeba speciálních akcích. Pro mnoho podniků může být toto více přínosné než např. sociální sítě.

Využijte tzv. Barnacle SEO

Barnacle SEO je aktivita, při které hledáte relevantní stránky, které se již ve výsledcích vyhledávání zobrazují na předních příčkách na klíčová slova, která jsou pro vás relevantní. 

Cílem je pak z dané stránky získat zmínku, nebo odkaz, co vám pomůže v posílení autority nebo získání přímé návštěvy. Zaměřte se tedy na klíčová slova, která jsou pro vás nejcennější a stáhněte si ke každému klíčovému slovu 10 nejlépe se zobrazujících výsledků ve vyhledávání. 

Následně vás čeká trochu manuální práce, jelikož je zapotřebí vyfiltrovat relevantní stránky (přece nechcete oslovovat konkurenci, jestli můžete jejich stránku využít ve váš prospěch). Po vyčištění od nerelevantních stránek vám zůstane seznam URL, které byste chtěli využít. Pokuste se dohledat kontakt na správce webu a oslovte jej s vaším požadavkem. 

Tip: V nástroji Ahrefs můžete vložit klíčová slova a nechat si na jedno kliknutí zobrazit veškeré URL, které se ve výsledcích vyhledávání na tato slova zobrazují. Najdete zde také odhadovanou návštěvnost jednotlivých stránek (vypočítanou na základě průměrného CTR na jednotlivých pozicích výsledků vyhledávání), co vám pomůže při výběru vhodných kandidátů pro Barnacle SEO.

Tip #2 Pokud používáte Collabim a máte v něm nahraná klíčová slova, rovnou za vás na základě relevance klíčových slov zhodnotí vhodné weby k oslovení v sekci “Příležitosti k odkazům”.

Linkbuilding a práce s anchor textem

Kromě tradičních linkbuildingových praktik, kterým se doporučujeme také věnovat, existují i praktiky zaměřené převážně na lokální podniky. Zkuste se zamyslet, jaké všechny magazíny, instituce, portály atp. se zaměřují na místo, kde vaše podnikání působí a využijte je ve váš prospěch. Rozhodně se podívejte na tzv. katalogy a firemní zápisy (množství z nich má pořád velkou návštěvnost a lidé je používají) a zapište tam vaši firmu (nezapomeňte na konzistentnost NAP). Další možnost, jak lokálním zákazníkům říct o vašem podnikání, je využít např. městský/okresní web. Také sledujte aktuální dění ve vaší lokalitě a pracujte s tím (např. výstavy, expedice, specializované akce atp.). Můžete se také zamyslet nad tím, jestli nelze využít weby okolních podnikatelů a nenavázat vzájemnou spolupráci, která by vám umožnila vzájemně si doporučovat zákazníky. Dalším dobrým způsobem je využít lokální influencery nebo blogery, s kterými můžete navázat spolupráci.

Nezapomínejte také, pokud je to možné, pracovat přirozeným způsobem s anchor texty, zapracovat klíčová slova hlavně udělat odkaz uživatelsky přívětivý.

Tip: Vyberte si klíčová slova, která jsou pro vás nejvíce relevantní, stáhněte si nejlépe rankující konkurenční výsledky z vyhledávání (nekonkurenční zkuste využít pro Barnacle SEO) a podívejte se na jejich odkazový profil (Ahrefs).

Tip #2: Podívejte se na výsledky vyhledávání čistě lokálních frází (např. “Středočeský kraj” nebo “Praha” nebo “Praha 8” nebo dokonce konkrétní ulice) s zkuste najít stránky, s kterými byste dokázali spolupracovat, udělat si na nich zápis a podpořit tak lokální vyhledání.

Použití strukturovaných dat (něco navíc)

Pokud mluvíme o strukturovaných datech, v případě lokálního SEO se jedná spíš o “něco navíc”. Strukturovaná data jsou jakýmsi “jazykem” nebo formátem, pomocí kterého v přesně a jasně pochopitelných značkách říkáme vyhledávačům, co se na naší stránce nachází. Kromě běžných strukturovaných dat můžete použít pro lokální SEO např. strukturovaná data typu LocalBusiness, PostalAddress nebo GeoCoordinates

Tip: Podívejte se např. na strukturovaná data typ LocalBusiness, jestli neexistuje pro vaše podnikání ještě lépe specifikovaný typ lokálního podnikání.

Sdílejte článek

Související články