Magazín ze světa digitálního marketingu
Pozadí vlevo Pozadí vpravo

Chyby, které copywritery přivádějí k šílenství vol. 1

Kdyby všichni uměli psát poutavě, nápaditě a bez chyb, mohli by to copywriteři, content specialisté a korektoři zabalit. Takže to, že jednomu čeština jde, zatímco druhý vyniká třeba v logickém myšlení, je naprosto v pořádku. Existují ale chyby, které jsou úplně zbytečné, a přitom se n-e-u-s-t-á-l-e opakují. Někteří lidé je možná s klidem přehlédnou, ale těm, kteří pracují s jazykem, nebezpečně zvedají tlak.

  •         Viz vs. viz.

Mnozí slovo viz, které odkazuje na jiné místo v textu nebo jiný zdroj, považují za zkratku, a proto za ním píšou tečku (podobně jako v případě např., apod. nebo atd.). Ve skutečnosti se ale jedná o rozkazovací způsob od slovesa vidět, a proto tečku můžete s klidem vynechat. A v ideálním případě to poradit i kamarádům.

  •         Díky vs. kvůli

Výrazy díky a kvůli jsou sice do jisté míry synonymní, ale nelze je libovolně zaměňovat ve všech kontextech. Díky se hodí použít u dějů, které považujeme za žádoucí, zatímco kvůli je neutrální, a proto nebude působit rušivě ani ve spojení s negativními situacemi.

Přišli o dům díky povodni.

Asi sami cítíte, že děkovat živlu za to, že někoho připravil o střechu nad hlavou, není úplně na místě.

emoce copywriterů

Z některých chyb copywriteři nejsou šťastní. Mírně řečeno.

  •         Pane Nováku vs. pane Novák

To, že k oslovování a volání slouží 5. pád, se děti učí přibližně ve 3. třídě. Přesto řada dospělých, když v mluvené nebo psané komunikaci dojde na skloňování jména, chybuje. Správně je za každých okolností 5. pád. A co když narazíte na neobvyklé jméno, s jehož tvary si nevíte rady? Zapátrejte na internetu nebo se adresáta, pokud to situace dovolí, jednoduše zeptejte. Bude to lepší, než abyste jeho jméno komolili.

  •         Zhlédnout vs. shlédnout

V době youtubové se slovesu zhlédnout jen těžko vyhnete. Ano, správně. Varianta označující činnost, které se účastníte coby divák, se skutečně píše se Z. Naproti tomu výraz shlédnout má význam podívat se dolů. To znamená, že film nebo videa na YouTube zhlížíte, zatímco při výšlapu na Sněžku shlížíte na krkonošskou krajinu. To analogicky platí i pro podstatné jméno zhlédnutí.

zhlédnout vs. shlédnout

No vážně, je to tak.

  •         20 % vs. 20%

Zákeřná procenta, typografická zapeklitost, v níž často chybují i pisatelé, u kterých byste to nečekali. Tak aby v tom bylo jednou provždy jasno – pravidla češtiny praví, že se zápis s mezerou mezi číslicí a znakem pro procenta čte jako XY procent, zatímco tvar bez mezery jako XYprocentní.

20 % = dvacet procent
20% = dvacetiprocentní

A ano, stejně to funguje i v případě metrů, litrů a dalších měrných jednotek.

  •         Vyvarovat se čeho vs. vyvarovat se čemu

Sloveso vyvarovat se funguje pouze s 2. pádem. Ne, pro toto pravidlo opravdu neexistují žádné výjimky. To ale lidem vůbec nebrání v tom, aby ho vesele používali s pádem třetím. Pravděpodobně za to může i sloveso vyhnout se –  má totiž podobný význam a s 3. pádem si naopak velmi rozumí.

Vyvarujte se zbytečným chybám. 😭
Vyvarujte se zbytečných chyb. 👍

  •         Oblíbené zkomoleniny

Povězme si to na rovinu – když chcete svůj projev okořenit cizími slovy, která ale neumíte správně napsat nebo vyslovit, je to trapas. Kromě toho, že si tak koledujete o hejt ze strany čtenářů, zkomoleninami také zbytečně shazujete celé sdělení svého příspěvku, který může být jinak zajímavý a přínosný. Pokud si tedy nejste úplně jistí, mrkněte radši do slovníku nebo chytré příručky. Vážně.

bizardní = bizarní
pernamentní = permanentní 
spontální = spontánní

A z jakých chyb šílíte vy?

Sdílejte článek

Související články