V dnešní době může obsah na internetu šířit prakticky každý – prostor na zpravodajských portálech, webových magazínech a firemních nebo osobních blozích je v podstatě nevyčerpatelný. O to složitější je mezi tisícovkami virtuálních příspěvků zazářit. Jak zajistit, aby se článek potkal s cílovou skupinou? Vyzkoušejte 7 jednoduchých tipů, které by vám s tím mohly pomoct.
-
Bez tématu to nepůjde
Pravidlo číslo jedna – pokud nemáte adresátům co sdělit, raději nepište vůbec. Jinak vytvoříte další z mnoha vycpávkových textů, kterých na internetu visí tisíce. A jsou smutné, protože je nikdo nechce číst. Ohlídejte si také, aby téma bylo relevantní pro vaši cílovou skupinu, jinak na to, že by váš článek zarezonoval, můžete rovnou zapomenout.
-
Zachyťte pozornost
Internet je nespravedlivé místo. O tom, jestli si váš příspěvek někdo přečte, totiž často rozhoduje pouze to, jaký pro něj zvolíte titulek nebo úvodní fotku, proto výběr nepodceňujte. Když headline ani obrázek potenciálního čtenáře na první pohled nezaujme, s největší pravděpodobností na text neklikne, i kdyby byl obsah sebezajímavější.
-
Internetový článek není román
Někteří spisovatelé bez potíží zvládnou vytvořit souvětí na pět tiskových stránek. Jenže v článcích na internetu není na nekoordinovaný proud myšlenek nikdo zvědavý. Jestliže nechcete, aby vaše publikum definitivně ztratilo nit u první komplikované větné konstrukce, buďte úsporní. Pozornost adresátů, kteří dnes texty spíš skenují, než čtou, zachytíte také tím, že sdělení dodáte strukturu. Jak? Zkuste do něj zakomponovat třeba:
- odrážky nebo body,
- mezititulky,
- zvýrazněné pasáže
- fotky, obrázky, videa, GIFY a další prvky, které text opticky rozbijí.
-
Zakažte si klišé
Co si pomyslíte, když si v pracovním inzerátu přečtete, že firma hledá dynamického týmového hráče s tahem na branku? Asi to, že podobnou formulaci jste už četli stokrát. Na ustálených slovních spojeních a idiomech není nic špatného, ale dejte si pozor na jejich nadužívání. Stejné pravidlo platí i pro parazitní slova typu vlastně, jakoby nebo každopádně. Čím méně jich v textu bude, tím lépe.
-
Lepší dvě revize než žádná
Málokterý autor si od vlastního textu dokáže držet odstup. Snadno tak přehlédne pravopisnou chybu, překlep nebo kostrbatou formulaci. Máte-li možnost dát článek přečíst někomu dalšímu, určitě ji využijte. Nemusí jít o profesionálního korektora, zpětnou vazbu vám poskytne třeba i ochotný kamarád, který rád čte a ve škole ho bavily diktáty. Zkrátka lepší něco než nic. Pro začátek si můžete přečíst článek o základních chybách v textu.
-
English? Ano, ale…
Současná čeština je prosycená anglicismy. Některé z nich už zdomácněly natolik, že jim rozumí každý, jiné jsou čerstvější a v jazyce se teprve zabydlují. A pak existují také výrazy, které český ekvivalent prozatím nemají, a proto je použít musíte, i kdybyste sebevíc nechtěli. Ale pokud je to možné, snažte se cizími slovy v textu šetřit, aby výsledek nepůsobil nesrozumitelně, nebo dokonce směšně.
-
Držte kreativitu na uzdě
Máte sbírku cool slov, která zní tak skvěle, až je vám líto, že je běžně nepoužíváte? Frapantní, mesmerizující, prisma… Když to kontext dovolí, můžete některé z nich do textu propašovat, ale vždy s mírou a tak, aby tím netrpěla srozumitelnost. Jazykový přetlak stále trvá? Možná byste vedle psaní mohli zkusit rap nebo slam poetry.
To dává smysl, no ne? Tak do toho, ať si získáte co nejvíc spokojených čtenářů.